Innehåll
-
I korthet
Här hittar du de e-tjänster du behöver för att följa och hantera ditt byggärende.
Av säkerhetsskäl har vi infört ändringar i e-tjänsterna för företagare. Företag kan inte längre logga in med organisationsnumret tillsammans med kundnumret.
Inloggning kan bara ske med personnummer och BankID.
Det innebär att du som företagare måste ha en person kopplad till ärendet med sitt personnummer. Detta är på grund av att säkra att ingen obehörig kan gå in i företagets ärenden. -
Mina byggärenden
I denna e-tjänst kan du som sökande, kontaktperson (ombud) eller kontrollansvarig följa och se vad som händer i de byggärenden som du har skickat in.
-
Mina ej inskickade ärenden
Här kan du se ärenden som du påbörjat men ännu inte skickat in. Du kan färdigställa dina utkast här och skicka in dem.
-
Kontakta din handläggare
Här kan du lämna meddelande till din bygglovshandläggare i pågående ärende.
-
Komplettera ditt byggärende
I den här e-tjänsten kan du komplettera ditt pågående byggärende med till exempel ritningar eller andra underlag.
-
Lägg till en kontrollansvarig eller kontaktperson till ditt ärende
Här lägger du till en kontrollansvarig eller kontaktperson till ditt pågående byggärende. Du kan också lägga till en kontrollansvarig via blankett. Du hittar blanketten längre ned på den här sidan.
-
Lämna in handlingar inför startbesked
Här begär du startbesked om du inte redan fått det tillsammans med ditt bygglov. Tänk på att fyra veckor måste ha passerat efter att bygglovsbeslutet kungjordes innan du börjar bygga eller gör någon annan förändring.
-
Lämna in handlingar inför slutbesked
När du har byggt klart ska du som sökande, kontaktperson (ombud) eller kontrollansvarig meddela oss att byggprojektet är avslutat. Innan du får börja använda din byggnad måste du ha ett slutbesked.
-
Komplettera ditt ärende via post eller e-post
Här hittar du blanketter och information om hur du hanterar ditt ärende utan att använda dig av e-tjänsterna.
Du kan lägga till en kontrollansvarig till ditt byggärende via blanketten nedan.
Lägg till kontrollansvarig via blankett (PDF, 852 KB)
Om du vill skicka in kompletteringar till ditt ärende via e-post eller via brev så skickar du det till:
E-post: plan-byggnadsnamnden@uppsala.se
Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 Uppsala -
Kontakta oss
Om du har ett pågående ärende
Du kan följa och hantera ditt ärende och ta kontakt med din handläggare i våra e-tjänster. Vill du prata med din handläggare kan du kontakta hen under telefontiderna nedan.
Telefontid:
Måndag: 13–14
Tisdag och onsdag: 9–10
Torsdag: 13–14Följ och hantera ditt ärende via e-tjänster
Om du har ett nytt ärende
Via Kontaktcenters knappvalsmeny kan du nå bygglovsvägledare om du till exempel behöver råd om ditt specifika projekt.
Kontaktuppgifter
Telefon: 018-727 00 00
Telefontid:
Måndag–torsdag: 9–12E-post: bygglov-kontaktcenter@uppsala.se
Postadress:
Uppsala kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen
753 75 UppsalaHantering av personuppgifter
Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter.