Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. I korthet

    Vissa åtgärder kräver förändring av en befintlig detaljplan eller att en ny detaljplan behöver tas fram. Det handlar till exempel om nya byggnader och vägar. Kommunen tar ut en planavgift för att täcka kostnaderna för arbetet med detaljplanen. 

    • Avgifterna för ändring av detaljplaner grundas på den bruttoarea som du vill få prövad i planläggningen. Det omfattar area i kvadratmeter för byggnader och anläggningar inklusive bygglovspliktiga komplementbyggnader. 
    • Avgiften för tillfälligt nyttjande av grundkarta baseras på kartans omfattning. Minsta avgift vid timdebitering är för en timmes arbete.
    • Vid timdebitering är priset inom planverksamheten 1 190 kronor per timme från och med 1 januari 2024.

    Taxor och avgifter vid detaljplanering 2024

    Läs om detaljplanering.

  2. Taxa för nya planer

    Kommunen tar ut planavgiften i förskott i samband med en ny planläggning. Den slutgiltiga kostnaden regleras vid beslut om att planen antas, godkänns eller upphävs.

    Planavtal reglerar planavgift

    Kommunen tecknar ett planavtal med den som vill att kommunen ska upprätta en ny detaljplan. Avtalet specificerar betalningsvillkor och parternas åtagande i övrigt.

    I planavtalet ingår en betalningsplan som är till för att fördela kostnaderna över planarbetets gång. Planavtalet reglerar också betalningsskyldigheten i händelse av att planarbetet avbryts.

    Alla utredningar som krävs som underlag för planarbetet betalas av byggherren.

    Fasta priser eller timdebitering

    I ett planavtal ska planavgiften i första hand baseras på de fasta priserna som presenteras i tabell nedan.

    Ibland går det inte att definiera en brutto- eller öppenarea, exempelvis när kommunen gör en detaljplan för att skapa en park eller bygga en väg. Då används istället timdebitering. Det gäller också om det finns andra skäl till att inte använda fast pris. Det rörliga priset för planarbete under 2024 är 1 190 kronor per timme. 

    Avgift för planbesked, 2024

    Avgiften för planbesked som innebär prövning i detaljplaneläggning av en tillkommande byggrätt som motsvarar ett en- eller två bostadshus eller mindre är 23 100 kronor. Avgiften för övriga planbesked är 34 400 kronor. Avgifterna gäller oavsett om beskedet är positivt eller negativt. 

    Avgiften debiteras i samband med beslut om planbesked och avräknas inte från kommande planavgift vid upprättande av detaljplan.

    Planavgift, fasta priser baserat på area, 2024

    I arean räknas in bruttoarea och öppenarea för byggnader och anläggningar inklusive bygglovspliktiga komplementbyggnader som exploatören vill få prövad i planläggningen.

    Area i kvadratmeter Avgift i kronor
    ≤500  206 280
    501–1 000 297 960
    1 001–2 000 481 320
    2 001–3 500 687 600
    3 501–5 000 825 120
    5 001–10 000 1 031 400
    10 001–15 000 1 260 600
    15 001–20 000 1 432 500
    Därutöver för varje 5 000-intervall +171 900

    Planavgift för upphävande av fastighetsindelningsbestämmelser, 2024

    I planavgiften ingår alla normala kringkostnader inklusive fastighetsförteckning. Avgift för planbesked ingår inte. Planavgift för den gällande detaljplanen tas fortfarande ut i samband med bygglov, om denna är framtagen enligt PBL och inte har reglerats i ett planavtal (se Taxa för gällande detaljplaner).

    Avgiften för att upphäva fastighetsindelningsbestämmelser som äldre fastighetsplan och tomtindelningsbestämmelser är 72 300 kronor. Det gäller vid enkelt planförfarande som sker genom ändring genom tillägg till gällande detaljplan. Inga andra bestämmelser ändras och det rör en eller ett fåtal fastigheter.

    Där det går att tillämpa ett förenklat planförfarande är avgiften 47 500 kronor. Inga andra bestämmelser ändras och det rör en eller ett fåtal fastigheter.

    Planavgift för områdesbestämmelser och planprogram, 2024

    För områdesbestämmelser och planprogram tillämpas timdebitering, 1 190 kronor per timme (2024).

  3. Taxa för gällande planer

    Ibland bestäms planavgiften i ett planavtal. Om avgiften inte reglerats genom ett planavtal, kommer en avgift tas ut i samband med bygglov och senast vid beslut om startbesked.

    Planavgiften består av fasta priser för ärenden som rör en- och tvåbostadshus och komplementbyggnader till en- och tvåbostadshus. För andra byggnader och anläggningar baseras planavgiften på area i kvadratmeter (bruttoarea + öppenarea) enligt tabellen nedan.

    Planavgift tas ut:

    • för detaljplaner där fastighetsindelningsbestämmelser införts eller upphävts i syfte att tillåta en förändrad fastighetsindelning i ett område. Det gäller även detaljplaner från tiden före plan- och bygglagen (PBL), som ändrats genom tillägg.
    • endast i samband med bygglovspliktiga åtgärder, alltså inte för exempelvis friggebodar.

    Planavgift tas inte ut:

    • inom områden med områdesbestämmelser enligt PBL
    • om bygglov har lämnats i strid mot plan (9 kap 31 § PBL) eller vid tidsbegränsat bygglov (9 kap. 33 § PBL). Planavgift kan dock tas ut om det lämnade bygglovet medges med liten avvikelse från planen (tolkningsutrymme).

    Planavgifter för gällande planer, 2024

    Typ av ärende Avgift i kronor
    Ett en- eller tvåbostadshus inklusive komplementbyggnader, sammanlagt max 100 kvm 31 700

    Ett en- eller tvåbostadshus inklusive komplementbyggnader, sammanlagt större än 100 kvm 63 500
    Tillbyggnad och komplementbyggnad till en- eller tvåbostadshus, max 50 kvm i separat ärende 5 100
    Tillbyggnad och komplementbyggnad till en- eller tvåbostadshus, 51–100 kvm i separat ärende 15 900
    Mycket enkla anläggningar eller byggnader, till exempel taktäckta uteplatser som inte är bygglovbefriade, skärmtak, glasade uteplatser, förråd, nätstationer och liknande, max 100 kvm i separat ärende 15 900

     

    Area i kvadratmeter (bruttoarea + öppenarea) för byggnader, anläggningar inklusive bygglovspliktiga komplementbyggnader. Gäller både nybyggnad och tillbyggnad. Avgift i kronor
    1–50 21 700
    51–100 43 300
    101–200 68 000
    201–400 94 000
    401–700 130 100
    701–1 000 159 100
    1 001–2 000 231 300
    2 001–3 000 303 700
    3 001–4 000 347 100
    4 001–6 000 462 800
    6 001–8 000 564 000
    8 001–11 000 636 200
    11 001–15 000 795 500
    Därutöver för varje 5 000-intervall +144 500
  4. Baskarta

    Baskartan är inte kvalitetskontrollerad på samma sätt som grundkartan. Baskartan visar bland annat fastighetsindelning, byggnader, vägkanter och höjdinformation. Kartan är komplett bara inom tätorterna.
    Hämta baskartan som öppna data.

  5. Kontakt

    Kontakta plan- och byggnadsnämnden

    På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar de tjänstemän som stödjer plan- och byggnadsnämndens arbete. 

    Telefon (kommunens kontaktcenter):
    018-727 00 00
    Postadress:
    Uppsala kommun
    Plan- och byggnadsnämnden
    753 75 Uppsala, Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
    Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter

Nyheter om samhällsbyggnad och planering

  • Uppsala kommun rankad som Sveriges näst bästa framtidskommun

    Uppsala kommun har rankats som Sveriges näst bästa framtidskommun enligt den senaste mätningen från affärsdata- och analysföretaget Dun & Bradstreet. Rapporten, som analyserar förutsättningarna för framtida ekonomisk tillväxt, visar att tillväxtutsikterna förbättras för allt fler kommuner i Sverige, medan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö tappar placeringar till förmån för närliggande kommuner.

  • Skynda tycka till om landsbygdsutveckling!

    Det finns ett nytt förslag till landsbygdsprogram för Uppsala kommun. Landsbygdsprogrammet styr utvecklingen av våra landsbygder och har tagits fram tillsammans med lokala föreningar och andra landsbygdsaktörer. Tyck till om förslaget senast 31 augusti!

Så arbetar vi med samhällsbyggnad och planering

  • Så arbetar vi med:

    Klimatanpassning

    Klimatförändringarna är här och extremväder blir allt vanligare. Redan i dag ser vi översvämningar och värmeböljor som påfrestar samhället, även i Uppsala. För att Uppsala ska vara anpassat till klimatförändringarna jobbar kommunen med klimatanpassning. Uppsala kommun planerar och bygger staden för framtiden och förbereder oss för extremväder. Det gör vi för att klara dagens och framtidens klimatförändringar.

  • Så arbetar vi med:

    Landsbygderna

    Uppsala kommun är den kommun i Sverige med flest boende på landsbygderna. En dryg fjärdedel, över 55 000 personer, bor utanför Uppsala stad. Eftersom Uppsala är en stor kommun omfattas inte allt arbete som görs på landsbygderna av landsbygdsprogrammet eller landsbygdsberedningen. Därför täcker den information som du finner på den här sidan inte allt arbete som bedrivs i kommunens landsbygder. Bor du på landsbygderna och har frågor som du inte finner svar på här, vänd dig till kommunens kontaktcenter.

  • Så arbetar vi med:

    Äldrevänlig kommun

    Uppsala kommun vill förbättra äldres möjligheter att leva ett hälsosamt och oberoende liv och öka deras delaktighet i samhällsfrågor.

  • Så arbetar vi med:

    Stadsplanering

    Stadsplaneringen i Uppsala syftar till att utveckla vårt samhälle med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden för alla. Den ska trygga en god och hållbar livsmiljö för människorna i dag och för kommande generationer.

  • Så arbetar vi med:

    Ny översiktsplan

    Uppsala fortsätter utvecklas i snabb takt. Vi beräknar att vi blir omkring 320 000 invånare 2050. Vi behöver därför planera för hur hela kommunen – staden, tätorterna och landsbygderna – ska kunna fortsätta vara en attraktiv och hållbar plats att bo, verka och leva. Den nu gällande översiktsplanen från 2016 håller därför på att uppdateras. Den nya översiktsplanen behöver ta höjd för fortsatt befolkningstillväxt och behovet av nya bostäder, service och arbetsplatser. En utveckling som ska ske med minsta möjliga klimatavtryck, bidra till utvecklingen av goda livsmiljöer och stärka förutsättningarna för kommunens näringsliv. Vi beräknar att en ny översiktsplan finns på plats 2028.