En modern spårväg rymmer många resenärer, är miljövänlig och erbjuder ett bekvämt resande. Den binder ihop Uppsalas större bostadsområden med stora arbetsplatser och ger en tystare stadsmiljö.
Uppsala är en av Europas mest expansiva regioner och kan år 2050 ha cirka 318 000 invånare. För att kunna fortsätta växa hållbart behöver Uppsala en kapacitetsstark kollektivtrafik som klarar av att transportera det stora antal resenärer som dagligen beräknas resa utmed sträckan. Spårvägen har planerats utifrån resvaneundersökningar, trafikanträkningar och trafikanalyser.
En spårvagn kan ta ungefär samma mängd resenärer som tre stadsbussar. Att åka med spårvagn innebär ett bekvämt resande med god plats för både sittande och stående resenärer. År 2050 kommer cirka 100 000 resor genomföras längs spårvägssträckan varje dag.
Trots beräkningen av denna mängd resenärer, kommer spårvägens kapacitet inte vara maximerad år 2050. Möjlighet finns att vid behov kunna utöka den genom att köra tätare trafik och med längre och fler spårvagnar. Det gör spårvägen till en långsiktigt hållbar och flexibel satsning.
Bilderna är ett montage av Bäverns gränd i centrala Uppsala och illustrerar den mängd bilar, bussar och spårvagnar som behövs för att transportera samma mängd resenärer. Färre fordon innebär mindre avgaser och buller, mer plats för gående och cyklister och en trevligare stadsmiljö.
Det finns flera orsaker till att framtidens spårvagn är pålitlig och håller tidtabellen. Genom att den går på ett utrymme för endast spårvagn så fastnar den inte i köer med bussar eller bilar. Den kommer också att få förtur vid signaler vilket innebär att det inte blir långa stopp vid trafikljus. Eftersom vagnarna har fler och bredare dörrar blir också av- och påstigningen snabbare och det gör att stoppen vid hållplatserna blir kortare.
Läs om det nya sättet att resa, kapaciteten och spårvagnarna på regionuppsala.se/sparvag
Till skillnad mot buss är det lätt att kombinera spårväg med gröna miljöer. Den kan gå över gröna ytor eftersom den inte kräver asfalterat underlag. Det ger en både tystare och grönare stads- och boendemiljö.
En spårväg bidrar till att förbättra kommunikationerna i en stad och utvecklingen av attraktiva stadsmiljöer. Den ger också goda förutsättningar för tillväxt eftersom den öppnar upp för fler arbetsplatser och boende. Där spårvägens hållplatser finns rör det sig också många människor. Det gynnar i sin tur affärer och butiker då kundunderlaget ökar.
Läs mer om hur du som företagare påverkas av spårvägen
När olika stadsdelar kopplas samman med spårväg, ökar tillgängligheten till olika målpunkter. På så sätt får människor som bor nära spårvägen en större tillgång till arbetsplatser, utbildning och fritidsaktiviteter. Spårvägen blir pulsådern som binder ihop de olika stadsdelarna och ger livsviktig energi till både nya och gamla områden.
Pågående stadsutveckling längs spårvägen
Spårväg drivs med el vilket bidrar till att minska utsläppen av koldioxid. Eldriften är energieffektiv och förbrukningen per resenär är låg. Dessutom skapar spårvägen en bättre luftkvalitet då partiklar från gatan inte rörs upp av däck. Både infrastruktur och fordon har också en lång livslängd.
Spårvagnar har hög komfort och tillgänglighet – till exempel kan man alltid garantera att avståndet mellan plattformen och dörröppning är lagom stort. Eftersom spårvägen har en fast sträckning är det lätt för nya resenärer att hitta till hållplatserna och förstå hur de ska resa.
En satsning på spårväg utesluter inte alternativ kollektivtrafik i andra delar av Uppsala. Vi behöver se till helheten där spårväg är en del. Det viktiga är att kollektivtrafiken har rätt kapacitet på rätt sträcka. Uppsala behöver både eldrivna bussar och spårvagnar, fast i olika delar av staden.
Läs mer på Region Uppsalas webbplats
Fyrspårsavtalet är ett avtal mellan kommunen, staten och regionen. Avtalet omfattar ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholms länsgräns, en ny tågstation vid Bergsbrunna och nya bostadsområden i de södra delarna av Uppsala. Staten ska enligt avtalet också delfinansiera byggandet av en ny bro över Fyrisån. Detta förutsatt att bron byggs för spårbunden kollektivtrafik. Bron är planerad att gå mellan Ultuna och Nåntuna. Satsningen på att bygga en spårväg är därmed en del av det avtalet.
Spårväg drivs med el vilket bidrar till att minska utsläppen av koldioxid.
När olika stadsdelar kopplas samman med spårväg ökar tillgängligheten till olika målpunkter.
Spårvägen är pålitlig och har egna körfält och prioritet vid trafikljus.
Redan år 2010 började spårväg studeras som ett alternativ för kollektivtrafik i Uppsala. Sedan dess har flera beslut fattats, dialoger genomförts och utredningar tagits fram.
Att åka med spårvagn blir ett allt vanligare sätt för människor att förflytta sig i växande städer och idag finns det drygt 200 spårvägsstäder i Europa.
Stora markarbeten kommer att ske längs spårvägssträckan. Ledningar ska flyttas, nya vägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Här kan du läsa mer om pågående och framtida arbeten.
Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.
Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.
Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.
Ta del av detaljplanerna som rör spårvägen och spårvagnsdepån, de politiska beslut som tagits och läs rapporter som legat till grund till valet av spårväg som transportmedel.
Uppsala kommun, Region Uppsala och staten delar på kostnaderna för spårvägen. Här kan du läsa om hur spårvägen finansieras och om beräknande kostnader för den.
Här hittar du information om hur du kan kontakta och träffa oss samt information kring hur vi är organiserade.