Runtom i Europa blir det allt vanligare att människor att resa med spårväg i växande städer. Idag finns det drygt 200 spårvägsstäder i Europa.
Spårvägen förbättrar möjligheten att ta sig mellan bostäder, arbetsplatser, samhällsservice och fritidsaktiviteter. Nedan ser du exempel europeiska städer som valt att satsa på en modern spårväg.
Europeiska städer med modern spårväg
Bergen (285 000 invånare)
Bybanen i Bergen, Norge, är en 20 kilometer lång spårväg med 27 hållplatser som invigdes 2010. Den går mellan centrala Bergen och Bergens flygplats. År 2022 utvidgades spårvägen med cirka 9 kilometer från centrum via Haukeland sjukhus till Fyllingsdalen.
Bybanen
- bybanen.no
Birmingham/West Midlands (1,2 respektive 2,9 miljoner invånare)
1999 återinfördes spårvägen i Birmingham. Den nya spårvägen, West Midlands Metro, är idag 22 kilometer lång och går mellan Birmingham och Wolverhampton. Spårvägslinjen har bland annat resulterat i att det blivit lättare att resa miljövänligt i innerstaden och att fler använder spårvägen för dagliga resor, vilket leder till minskad restid och mindre trängsel i trafiken.
West Midlands Metro
- westmidlandsmetro.com
Grenoble (158 000 invånare)
Spårvägen i Grenoble, Frankrike, är 35 kilometer lång och består av fyra linjer med totalt 81 hållplatser. Grenoble öppnade sin första nya spårvägslinje i slutet av 1987. De övriga tre linjerna öppnades 1990, 2006 och 2007. I början riktades kritik mot spårvägen. Vissa trodde att ett bilförbud i stora delar av innerstaden skulle påverka affärer och fritidsanläggningar negativt. I stället har det blivit tvärtom – Grenobles innerstad har genomgått en förnyelse som har hjälpt till att underlätta införandet av moderna spårvägar i andra franska städer.
Spårvägen i Grenoble
- tag.fr
Lund (92 000 invånare)
Lunds spårväg, eller LundaExpressen, invigdes i december 2020. Spårvägen är totalt 5,5 kilometer lång från Lund C till ESS (forskningsanläggning European Spallation Source) och stannar vid nio hållplatser. Lunds spårväg är det fjärde nutida spårvägssystemet i Sverige efter Stockholm, Göteborg och Norrköping.
LundaExpressen
- skanetrafiken.se
Odense (180 000 invånare)
Odense Letbane öppnade för passagerartrafik 28 maj 2022. Spårvägen är cirka 14 kilometer lång – från Hjallese i sydost till Tarup i nordväst. Längs sträckan stannar spårvägen vid många av de viktigaste knutpunkterna i staden – bland annat Odense Banegård, universitetet (SDU), Rosengårdcentret, ODEON, samt flera hållplatser nära stadens centrala fotgängarnät. Spårvägen har totalt 26 stationer, de två sista stationerna öppnar samtidigt som den nya hälsovetenskapliga fakulteten (SUND) och det nybyggda sjukhuset (Nya OUH).
Odense Letbane
- odenseletbane.dk
Tampere/Tammerfors (238 000 invånare)
Tammerfors, Finland, byggs en 20 kilometer lång spårväg med 33 hållplatser. Den första fasen från centrum österut mot Hervanta, med en gren till Tammerfors universitetssjukhus, blev klar 2021.
Tammerfors spårvägar -
raitiotieallianssi.fi
(information på engelska)
Aarhus/Århus (330 000 invånare)
Aarhus Letbane är ett snabbspårvägsprojekt i Aarhus, Danmark. Spårvägens första del mellan Aarhus H (centralstationen) och Universitetshospitalet öppnades i december 2017. Sträckorna från Odder till Aarhus H samt från Universitetshospitalet till Lisbjerg invigdes i september 2018.
Aarhus letbane
- letbanen.dk
200 europeiska spårvägsstäder
Statistik från Union Internationale des Transports Publics (UITP) visar att spårvägar var i bruk i över 200 städer i Europa 2015. Globalt finns över 15 600 kilometer spårväg. 850 kilometer är under konstruktion och det finns planer på ytterligare 2 300 kilometer.