Redan år 2010 började spårväg studeras som ett alternativ för kollektivtrafik i Uppsala. Sedan dess har flera utredningar och underlag tagits fram och viktiga beslut har fattats. Vissa detaljplaner har antagits och andra planer ska färdigställas.
Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation via Bäverns gränd, Islandsbron och Munkgatan, fram till korsningen vid Sjukhusvägen.
Detaljplanen sträcker sig från Sjukhusvägen vid Svandammen till Gottsunda, och är cirka 7 kilometer lång. Detaljplanen omfattar två delsträckor. Delsträcka A går från Sjukhusvägen till Exercisfältet och delsträcka B går genom Rosendal, Vårdsätravägen och Gottsunda.
Detaljplanen sträcker sig från Regementsvägen, via Lägerhyddsvägen över Kungsängsleden vidare söderut genom Ulleråker och ner till Ultuna.
Delsträcka D går från Bäcklösa till Ultuna, där de den östliga och västliga sträckningen går samman igen. Delsträcka D fortsätter sedan österut över Fyrisån i riktning mot Sävja och Bergsbrunna, för att sedan avslutas i den nya knutpunkten vid järnvägsstationen söder om Bergsbrunna.
Detaljplanen möjliggör en spårvagnsdepå för försörjning av spårväg mellan Uppsala centralstation och den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna.
Ett samverkansavtal mellan Region Uppsala och Uppsala kommun angående spårvägen godkändes i februari av regionfullmäktige.
I maj 2022 fick kommunen besked från staten kring medfinansiering för spårvägen. Beskedet innebär att staten går in med ytterligare drygt två miljarder till bygget av spårvägen. Beslutet kring medfinansiering innebär också att det villkorade genomförandebeslut som kommunfullmäktige tog i december 2021 gick igenom.
Motiv för val av sträckning för kapacitetsstark kollektivtrafik, ärendehandling kommunstyrelsens sammanträde 11 mars 2020.
Staten, Uppsala kommun och Region Uppsala tecknade 2017 ett avtal om ett investeringspaket i miljardklassen för infrastruktur, bostäder och arbetsplatser – det så kallade Fyrspårsavtalet. I avtalet ingår bland annat ytterligare två järnvägsspår till Stockholm, ny station söder om Bergsbrunna, 33 000 nya bostäder och en kapacitetsstark kollektivtrafiklösning.
Dokumentet beskriver på ett översiktligt sätt vad som är viktigt att ta hänsyn till vid planeringen av spårväg i Uppsala, med fokus på grundläggande dimensioner, principer och standarder.
Systemvalsstudien är ett underlag för beslut om val av system eller kombination av system för framtidens kollektivtrafik i Uppsala stad, och att säkerställa genomförbarheten i föreslagen sträckning.
Slutrapport som jämför spårväg och BRT, Bus Rapid Transit, så kallade snabbussar.
Stora markarbeten kommer att ske längs spårvägssträckan. Ledningar ska flyttas, nya vägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Här kan du läsa mer om pågående och framtida arbeten.
Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.
En modern spårväg rymmer många resenärer, är tillgänglig och erbjuder ett bekvämt resande. Den binder ihop stora bostadsområden med flera arbetsplatser, skapar en tystare stadsmiljö och är miljövänlig.
Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.
Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.
Uppsala kommun, Region Uppsala och staten delar på kostnaderna för spårvägen. Här kan du läsa om hur spårvägen finansieras och om beräknande kostnader för den.
Här hittar du information om hur du kan kontakta och träffa oss samt information kring hur vi är organiserade.