Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

När vi bygger spårväg tänker vi på hur hela Uppsala ska utvecklas. Det handlar inte bara om att lägga spår i marken utan vi planerar också att utveckla de gröna miljöerna och gatorna längs hela sträckan.

Det innebär att en stor del av ett spårvägsprojekt handlar om att utveckla miljöer runtomkring spårvägen, till exempel bygga broar och tunnlar, nya cykelbanor och plantera träd. Av den totala kostnaden för den planerade spårvägen fördelas kostnaden ungefär så här: 

  • En tredjedel går till så kallade konstbyggnader som broar, gång- och cykeltunnlar och stödmurar. 
  • En tredjedel går till gator, flytt av ledningar, gång- och cykelbanor, grundläggningsarbete och trädplantering. 
  • En tredjedel går till spårspecifika saker som spårvägsbanorna, el, signalsystem och hållplatser. 

Illustrationen nedan visar hur marken kommer att användas för gröna ytor, gång- och cykelbanor, gator, hållplatser och trädplantering. 

Se illustrationen i större format

Spårväg_900x512.jpg

 

Bildspelet nedan visar hur Sjukhusvägen förändras när vi bygger spårväg längs med vägen.  

1 av 2
Så ser Sjukhusvägen ut idag, utan spårväg.
Sjukhusvägen idag, innan spårväg byggs. Nästa bild visar hur Sjukhusvägen kan se ut med spårväg.

Gröna lösningar längs spårvägen 

Mer vegetation och ökad biologisk mångfald i stadsmiljö har många fördelar. Mark som är genomsläpplig underlättar för dagvattenhanteringen, grässpår och gröna fasader gör staden trevligare och mer attraktiv att vara i. När det gäller spårvägar är gräs i banan väl beprövat i bland annat Lund, Norrköping och Stockholm. Ljudet dämpas genom att det sugs upp eller försvinner ner tack vare att marken är genomsläpplig, men gräset dämpar också vibrationerna mot rälsen.  

Spårväg-med-gräs_Lunds-spårväg_webb.jpg
Spårvägen i Lund är delvis belagd med gräs mellan spåren. Foto: Kristina Strand.

växtbeklädd-fasad_webb.jpg
Växtbeklädda husfasader kan hjälpa till att dämpa buller. Här en fasad på Påvel Snickares Gränd i Uppsala.

Sedumtak_webb.jpg
Sedumtak med blommor och insekter lockar fåglar, dämpar ljud och fördröjer vattenavrinning.