När vi bygger spårväg tänker vi på hur hela Uppsala ska utvecklas. Det handlar inte bara om att lägga spår i marken utan vi planerar också att utveckla de gröna miljöerna och gatorna längs hela sträckan.
Det innebär att en stor del av ett spårvägsprojekt handlar om att utveckla miljöer runtomkring spårvägen, till exempel bygga broar och tunnlar, nya cykelbanor och plantera träd. Av den totala kostnaden för den planerade spårvägen fördelas kostnaden ungefär så här:
- En tredjedel går till så kallade konstbyggnader som broar, gång- och cykeltunnlar och stödmurar.
- En tredjedel går till gator, flytt av ledningar, gång- och cykelbanor, grundläggningsarbete och trädplantering.
- En tredjedel går till spårspecifika saker som spårvägsbanorna, el, signalsystem och hållplatser.
Illustrationen nedan visar hur marken kommer att användas för gröna ytor, gång- och cykelbanor, gator, hållplatser och trädplantering.
Se illustrationen i större format
Bildspelet nedan visar hur Sjukhusvägen förändras när vi bygger spårväg längs med vägen.
Gröna lösningar längs spårvägen
Mer vegetation och ökad biologisk mångfald i stadsmiljö har många fördelar. Mark som är genomsläpplig underlättar för dagvattenhanteringen, grässpår och gröna fasader gör staden trevligare och mer attraktiv att vara i. När det gäller spårvägar är gräs i banan väl beprövat i bland annat Lund, Norrköping och Stockholm. Ljudet dämpas genom att det sugs upp eller försvinner ner tack vare att marken är genomsläpplig, men gräset dämpar också vibrationerna mot rälsen.
Spårvägen i Lund är delvis belagd med gräs mellan spåren. Foto: Kristina Strand.
Växtbeklädda husfasader kan hjälpa till att dämpa buller. Här en fasad på Påvel Snickares Gränd i Uppsala.
Sedumtak med blommor och insekter lockar fåglar, dämpar ljud och fördröjer vattenavrinning.