Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

När Uppsala spårväg är färdigbyggd och spårvagnarna börjar rulla kommer staden ha fått ett nytt trafikslag. Att åka med en modern spårvagn kommer varken vara som att åka med tåg eller en buss utan som någonting helt annat.

När vi bygger en spårväg finns det många saker att ta hänsyn till. Vi vill både att det ska vara smidigt, bekvämt och tillgängligt att åka spårvagn. Vi vill också att det ska vara tryggt, säkert och så tyst som möjligt.  

En tillgänglig och säker lösning

Att spårvagnarna ska vara tillgängliga för alla är en viktig fråga för oss. Därför arbetar vi till exempel med att avståndet mellan plattformen och dörröppning ska vara lagom stort. Spårvagnarna är också förutsägbar i trafiken då de följer ett spår. Det innebär att du som trafikant inte behöver oroa dig för att den ska plötsliga köra i sidled och liknande. Däremot har en spårvagn alltid förkörsrätt så det är viktigt att inte kliva rakt ut i gatan framför spårvagnen.

Spårvagnen har tre bromssystem som snabbt kan få stopp på fordonet. Stoppsträckan för en modern spårvagn är i princip densamma som för en buss. Hastigheten kommer också anpassas så att spårvagnen håller låg hastighet i områden där det rör sig många människor, till exempel vid skolor.

Om det ändå sker en olycka kopplat till en spårvagn handlar det ofta om fallolyckor inuti vagnen när föraren behöver nödbromsa. Det kan också röra sig om lättare kollisioner med bilar som svänger vänster eller gör u-sväng utan att se sig för i backspegeln. Sådana kollisioner sker i regel i låg hastighet och leder sällan till allvarliga olyckor.

1 av 1
Illustration av en person i rullstol som  rullar ombord på en spårvagn.
Illustration: LundbergDesign, originalbild från White Arkitekter.

Dämpa ljud som skapas av spårvägen

En spårvagn är ofta relativt tyst då den drivs på el men bullerstörningar kan ändå förekomma vid exempelvis kontakten mellan räls och hjul. Därför utreder vi noga hur vi bygger spårvägen så att vi säkerställer jämnhet och minimerar skarvar och kurvor. Längs spårvägen kommer även träd, buskar och gräs att planteras för att minska på bullret. Detta då växter har en förmåga att både dämpa ljud och vibrationer som kan uppstå när spårvagnarna kör.

1 av 1
Interiörbild från en spårvagn med många resenärer som både sitter och står under resan.
Illustration: LundbergDesign, originalbild från White Arkitekter.

Att åka spårvagn 

Det är svårt att säga exakt hur lång tid det kommer att ta att åka med spårvagn mellan olika hållplatser, då det är flera faktorer som påverkar. Vi vet idag inte vad det kommer att kosta att åka med spårvagnarna, däremot ska de bli en del av Uppsalas kollektivtrafik. Så troligen blir det samma pris som för övrig kollektivtrafik. 

Hur många som kan åka med spårvägen i framtiden beror på hur långa spårvagnarna är och hur ofta de kör. Det är inte bestämt ännu vilka spårvagnar som ska köpas in. År 2050 förväntas dock cirka 100 000 resor genomföras varje dag längs spårvägssträckan.  

Region Uppsala ansvarar för driften av spårvägen och för att köpa in spårvagnar.

Läs mer på regionuppsala.se/sparvag