Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

När Uppsala spårväg är färdigbyggd och spårvagnarna börjar rulla kommer staden ha fått ett nytt trafikslag. Att åka med en modern spårvagn kommer varken vara som att åka med tåg eller en buss utan som någonting helt annat.

När vi bygger en spårväg finns det många saker att ta hänsyn till. Vi vill både att det ska vara smidigt, bekvämt och tillgängligt att åka spårvagn. Vi vill också att det ska vara tryggt, säkert och så tyst som möjligt.  

En tillgänglig och säker lösning

Att spårvagnarna ska vara tillgängliga för alla är en viktig fråga för oss. Därför arbetar vi till exempel med att avståndet mellan plattformen och dörröppning ska vara lagom stort. Spårvagnarna är också förutsägbar i trafiken då de följer ett spår. Det innebär att du som trafikant inte behöver oroa dig för att den ska plötsliga köra i sidled och liknande. Däremot har en spårvagn alltid förkörsrätt så det är viktigt att inte kliva rakt ut i gatan framför spårvagnen.

Spårvagnen har tre bromssystem som snabbt kan få stopp på fordonet. Stoppsträckan för en modern spårvagn är i princip densamma som för en buss. Hastigheten kommer också anpassas så att spårvagnen håller låg hastighet i områden där det rör sig många människor, till exempel vid skolor.

Om det ändå sker en olycka kopplat till en spårvagn handlar det ofta om fallolyckor inuti vagnen när föraren behöver nödbromsa. Det kan också röra sig om lättare kollisioner med bilar som svänger vänster eller gör u-sväng utan att se sig för i backspegeln. Sådana kollisioner sker i regel i låg hastighet och leder sällan till allvarliga olyckor.

1 av 1
Illustration av en person i rullstol som  rullar ombord på en spårvagn.
Illustration: LundbergDesign, originalbild från White Arkitekter.

Dämpa ljud som skapas av spårvägen

En spårvagn är ofta relativt tyst då den drivs på el men bullerstörningar kan ändå förekomma vid exempelvis kontakten mellan räls och hjul. Därför utreder vi noga hur vi bygger spårvägen så att vi säkerställer jämnhet och minimerar skarvar och kurvor. Längs spårvägen kommer även träd, buskar och gräs att planteras för att minska på bullret. Detta då växter har en förmåga att både dämpa ljud och vibrationer som kan uppstå när spårvagnarna kör.

Hög kapacitet och pålitlig

100 000 resor

År 2050 förväntas cirka 100 000 resor genomföras varje dag längs spårvägssträckan.

23 minuter

Det kommer ta cirka 23 minuter att åka från Uppsala C till Gottsunda.

Spårvagn var 10:e minut

Vi planerar att spårvagnarna i början ska gå med 10 minuters trafik.

Restider och biljettpriser 

Det är svårt att säga exakt hur lång restiden kommer att bli mellan olika hållplatser, då det är flera faktorer som påverkar. Men det kommer ta cirka 23 minuter att åka från Uppsala C till Gottsunda. Från Gottsunda till stationen i Bergsbrunna kommer det i sin tur ta cirka 16 minuter. I början planerar vi att spårvagnarna ska gå med 10 minuters trafik, därefter 7 minuters och till sist 5 minuters trafik. Detta i takt med att behovet av turtäthet ökar.  

Vi vet tyvärr inte ännu vad det kommer att kosta att åka med spårvägen ska bli en del av Uppsalas kollektivtrafik. Därmed blir det troligen samma pris som för övrig kollektivtrafik. 

Framtida resenärer 

Hur många som kan åka beror på hur långa spårvagnarna är och hur ofta de kör. Ett troligt scenario är att det år 2030 kan åka 1600 personer med spårvägen varje timme, i vardera riktningen. Det scenariot förutsätter att spårvägstrafiken består av två linjer mellan Uppsala C och Bergsbrunna, att spårvägen trafikeras med vagnar som är 30 meter långa och att de går var tionde minut. År 2050 förväntas cirka 100 000 resor genomföras varje dag längs spårvägssträckan.  

Region Uppsala ansvarar för att bygga depån, hållplatserna och driften av spårväg. 

Läs mer om Region Uppsalas arbete med spårvägen på regionuppsala.se/sparvag

1 av 1
Interiörbild från en spårvagn med många resenärer som både sitter och står under resan.
Illustration: LundbergDesign, originalbild från White Arkitekter.