Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Kostnaden för att bygga spårvägen beräknas till 7,6 miljarder kronor. I den kostnaden finns även omkringliggande arbeten inräknade såsom att bygga broar, vägar och tunnlar. Staten är delvis med och finansierar spårvägen.

Kostnaden för att bygga spårvägen beräknas till 7,6 miljarder kronor i kostnadsnivå för år 2024. Kostnadsberäkningen är justerad med hänsyn till inflationen åren 2021–2024 samt ökade riskmarginaler, vilket förklarar skillnaden mot tidigare kalkyl som togs fram till år 2021 då genomförandebeslutet togs. I den kostnaden räknar vi med omkringliggande anläggningar som exempelvis gator, ledningar, korsningar, broar, tunnlar, träd, cykelbanor med mera.  Kostnadsuppskattningen är för dubbelspår längs hela sträckan, det vill säga 17 kilometer. 

Region Uppsala finansierar byggandet av bland annat spårvagnsdepån, hållplatserna och inköpet av spårvagnar. 

Läs mer om uppskattade kostnader på regionuppsala.se/sparvag

Staten står för en stor del

Finansiering av spårvägen sker på olika sätt. Infrastrukturen finansieras delvis av Uppsala kommun och delvis av staten genom stadsbidrag, bland annat i form av ett stadsmiljöavtal. Finansieringen från staten ligger idag på 3,1 miljarder kronor.

Region Uppsala ansvarar för att finansiera spårvagnar och spårvagnsdepå.  

Stadsmiljöavtal  

Tidigare kunde kommuner och regioner söka stöd för att främja investeringar som leder till hållbara stadsmiljöer, så kallat stadsmiljöavtal. Uppsala kommun och Region Uppsala blev beviljade finansiering av spårvägen via ett stadsmiljöavtal våren 2022. Stödet i form av stadsmiljöavtal ska bland annat främja innovativa, kapacitetsstarka och resurseffektiva lösningar för kollektivtrafik. Förutsättningar för att få stödet är att motprestationer genomförs som bidrar till hållbara transporter eller ökat bostadsbyggande.

Läs mer om stadsmiljöavtal på Trafikverkets webbsida

Mer om spårvägen i Uppsala

Pågående och planerade arbeten

Stora markarbeten kommer att ske längs spårvägssträckan. Ledningar ska flyttas, nya vägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Här kan du läsa mer om pågående och framtida arbeten.

Tidplan

Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.

Därför bygger vi spårväg

En modern spårväg rymmer många resenärer, är tillgänglig och erbjuder ett bekvämt resande. Den binder ihop stora bostadsområden med flera arbetsplatser, skapar en tystare stadsmiljö och är miljövänlig.

Framtidens spårväg

Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.

Natur, vatten och livsmiljö

Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.

Detaljplaner, beslut och rapporter

Ta del av detaljplanerna som rör spårvägen och spårvagnsdepån, de politiska beslut som tagits och läs rapporter som legat till grund till valet av spårväg som transportmedel.

Kontakt, organisation och dialog

Här hittar du information om hur du kan kontakta och träffa oss samt information kring hur vi är organiserade.

Trafikstörningar och vägarbeten

I samband med vi bygger Uppsala spårväg kommer många människor som lever, bor och verkar i Uppsala att påverkas av det arbete som sker. Håll dig uppdaterad om pågående trafikstörningar och vägarbeten.