När vi bygger Uppsala spårväg kommer flera arbeten ske samtidigt längs sträckan. Ledningar i marken ska flyttas, nya gång- och cykelvägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Arbetena kommer att pågå under flera och år och ske i etapper.
På vissa sträckor längs spårvägen kommer spårvagnen att rulla på befintliga gator. Det betyder att vi behöver bygga om de vägarna och bland annat flytta på ledningar som ligger under marken. Arbetet är uppdelat i etapper och startade hösten 2024.
När vi har flyttat ledningarna går arbetet över till att anlägga själva spårvägen. När det är dags kommer den här sidan att uppdateras med information om anläggningsarbetet.
Se etapperna för arbetet i kartbilden och läs mer om pågående och kommande ledningsflyttar nedan.
Pågående ledningsflyttar
Just nu genomför vi flera ledningsflyttar längs spårvägssträckan i Uppsala. De här en del av förberedelserna inför arbetet med att anlägga spårvägen.
-
Etapp 3: Dag Hammarskjölds väg
Etapp 3 omfattar flytt av ledningar på Dag Hammarskjölds väg från korsningen Sjukhusvägen till korsningen Husargatan.
Arbete som pågår
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Dag Hammarskjölds väg ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Arbetet startade i september 2024 och kommer pågå under cirka 12 månader.
Aktuellt
Under perioden 18-24 november (vecka 47) sker följande arbeten:
- Schaktarbeten för provisoriskt vatten längs västra sidan.
- Tillfälliga trafikomläggningar i höjd med korsningen Husargatan.
- Läggning av permanenta ledningar för vatten-, dag- och spillvatten på östra sidan i höjd med korsningen Husargatan.
- Gång- och cykeltrafik på östra sidan leds förbi schaktarbetena på en nyanlagd, provisorisk gång- och cykelväg ner till gångtunneln. Pågår preliminärt till i vår.
Buller
Buller kopplat till vägarbeten kan förekomma. Bullernivåerna kopplat till arbetena är lägre än de som dagens trafik ger.
Träd och växtlighet
Träden längs Dag Hammarskjölds vägs mittrefug och västra sida tas ner eller flyttas. Nedtagna träd läggs antingen i faunadepåer eller körs till kommunens träverkstäder för att omvandlas till parkbänkar, fågelholkar eller flis till naturstigar. De 14 träd som flyttats från Dag Hammarskjölds väg står nu längs Fålhagsleden. Framtidens Dag Hammarskjölds väg kommer att kantas av en treradig allé. De nya träden planteras efter att spåren byggts.
Så påverkas trafiken
Trafiken längs Dag Hammarskjölds väg kommer att påverkas under ledningsflytten. Du som går, cyklar eller kör bil i området kan läsa mer om aktuella trafikavstängningar längs vägen på vår sida om trafikstörningar och vägarbeten.
Se hur trafiken påverkas av arbetet på Dag Hammarskjölds väg
Så påverkas kollektivtrafiken
Se hur busslinjer och hållplatser påverkas av arbetet på ul.se/uppsalautvecklas
Så kan Dag Hammarskjölds väg se ut med spårväg
Spårvagnar möts på Dag Hammarskjölds väg. Illustration av LundbergDesign med originalbild av White Arkitekter.
Kommande ledningsflyttar
Inom kort startar arbetet med att flytta ledningar på fler platser i Uppsala. Vi planerar för att minska störningar och hålla byggtiden så effektiv som möjligt.
-
Etapp 1: Uppsala C-Bäverns gränd-Munkgatan
Etapp 1 omfattar sträckan Uppsala C–Bäverns gränd–Munkgatan.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Uppsala centralstation, Bäverns gränd och Munkgatan ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i oktober 2025. Det kommer att pågå under cirka 16 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
Så kan det se ut med spårväg längs etapp 1
-
Etapp 2: Sjukhusvägen
Etapp 2 omfattar Sjukhusvägen från korsningen Munkgatan till korsningen Dag Hammarskjölds väg.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Sjukhusvägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. Sjukhusvägen är trång och för att få plats kommer gatan breddas in mot fastigheter i området. Påverkan på omgivningen kommer vara märkbar och kravet på framkomlighet är hög.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i mars 2025. Det kommer att pågå under cirka 16 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
Så kan Sjukhusvägen se ut med spårväg
-
Etapp 4: Torgny Segerstedts allé
Etapp 4 omfattar Torgny Segerstedts allé från korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg till Vårdsätravägen.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Torgny Segerstedts allé ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i februari 2025. Det kommer att pågå under cirka 4 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
Så kan Torgny Segerstedts allé se ut med spårväg
Hållplats Talltorget på Torgny Segerstedts allé i Rosendal. Illustration av White Arkitekter.
-
Etapp 5: Regementsvägen-Lägerhyddsvägen
Etapp 5 omfattar sträckan Regementsvägen-Lägerhyddsvägen mellan cirkulationsplatsen vid Dag Hammarskjölds väg och en bit av Ulleråkersvägen.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Regementsvägen och Lägerhyddsvägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i oktober 2025. Det kommer pågå under cirka 12 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
-
Etapp 6: Vårdsätravägen
Etapp 6 omfattar Vårdsätravägen från korsningen Torgny Segerstedts allé till strax efter korsningen Bernadottevägen.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Vårdsätravägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i mars 2025. Det kommer att pågå under cirka 16 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
-
Etapp 7: Södra Ulleråker
Etapp 7 omfattar ett skogsparti som ligger söder om Ulleråkersvägen.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet sommaren 2025.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
-
Etapp 8: Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé
Etapp 8 omfattar en del av Vårdsätravägen, Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé fram till Dag Hammarskjölds väg.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) som ligger under Hugo Alvéns väg och Gottsunda allé samt del av Vårdsätravägen ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren. I denna etapp påverkas Vårdsätravägen från den korsning där Norbyvägen och Vårdsätravägen möts till den cirkulationsplats som finns där Vårdsätravägen och Hugo Alfvéns väg möts.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i november 2024. Arbetet kommer att pågå under cirka 16 månader.
Buller
I samband med att vi behöver spränga i området kommer buller att förekomma.
Övrigt buller kopplat till vägarbeten kan också uppstå. Bullernivåerna kopplat till väg- och ledningsarbetena är lägre än de som dagens trafik ger.
Träd och växtlighet
Vi försöker att påverka så få träd som möjligt längs spårvägssträckan och behålla de träd som växer där idag. Under arbetet tar vi endast ner de träd som direkt påverkas av arbetet. Inom arbetsområdet påverkas träd som växer i naturmark samt åtta träd som klassas som planterade gatuträd. Fyra av gatuträden har redan flyttats och växer nu längs Fålhagsleden.
Längs Hugo Alfvéns väg planerar vi för en fyrradig allé. Längs Gottsunda allé planerar vi för en fyrradig allé fram till korsningen med Slädvägen. De nya träden planteras efter att spåren byggts.
Träd och artskydd längs spårvägssträckan
Så påverkas trafiken
Trafiken längs Hugo Alvéns väg, Gottsunda allé och Vårdsätravägen kommer att påverkas under ledningsflytten. Du som går, cyklar eller kör bil i området kan läsa mer om aktuella trafikavstängningar längs vägarna på vår sida om trafikstörningar och vägarbeten:
Så påverkas kollektivtrafiken
Se hur busslinjer och hållplatser påverkas av arbetet på ul.se/uppsalautvecklas
Störningar i vattenleverans
Uppsala Vatten ansvarar för störningar i vattenleveransen som kommer
att förekomma under arbetet. Besök uppsalavatten.se/sms och registrera ditt mobilnummer för att ta emot sms om driftstörningar. Kontakta Uppsala Vattens kundservice 018–727 94 00 om du har frågor.Så kan Gottsunda Centrum se ut med spårväg
Spårvagnar möts vid Gottsunda Centrum. Illustration av LundbergDesign med original av White Arkitekter.
-
Etapp 9: Ulls väg
Etapp 9 omfattar Ulls väg från i höjd med statens veterinärmedicinska anstalt ned till korsningen med Ulltuna allé.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Ulls väg ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i september 2025. Det kommer att pågå under cirka 12 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
-
Etapp 10: Ultuna allé
Etapp 10 omfattar Ultunaallén från Dag Hammarskjölds väg till fram till korsning med Ulls väg. Efter korsningen påverkas naturmarken söder om Ulltunaallé fram till Fyrisån.
Arbete vi ska utföra
Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Ulltuna allé n ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i juni 2025. Det kommer att pågå under cirka 12 månader.
Mer information
Mer information om arbetet och hur det påverkar trafiken kommer närmare starten för etappen.
-
Etapp 11: Väg 255-Skåneresan
Etapp 11 omfattar Väg 255 och Skåneresan. Väg 255 omfattar korsningen med Skåneresan samt cirka 250 meter norr om och 200 meter söder om korsningen. Skåneresan påverkas i sin fulla längd mellan Väg 255 och Stenbrohultsvägen.
Arbete vi ska utföra
Väg 255 och Skåneresan ska delvis sänkas för att spårvägen ska kunna angöra depån och hållplatser i flackare lutning. Ledningar (vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten) under Skåneresan ska flytta till ett nytt läge vid sidan av de kommande spåren.
Tidplan
Vi planerar att starta arbetet i januari 2025. Det kommer att pågå under cirka 14 månader.
Buller
Buller kopplat till vägarbeten kan förekomma. Bullernivåerna kopplat till arbetena är lägre än de som dagens trafik ger.
Träd och växtlighet
Vi försöker att påverka så få träd som möjligt längs spårvägssträckan och att behålla de träd som växer där idag. Träd som idag växer i skogspartierna intill väg 255 och Skåneresan där omledningsvägarna ska dras och där ledningarna ligger i marken kommer att tas ner.
Vi planerar att i framtiden ha en fyrradig allé längs med Skåneresan. En tvåradig allé planteras i samband med att spåren är anlagda. De två yttre trädraderna planteras i samband med att de sydöstra stadsdelarna utvecklas.
Träd och artskydd längs spårvägssträckan
Så påverkas trafiken
Trafiken längs väg 255 och Skåneresan kommer att påverkas under vägarbetena. Du som går, cyklar eller kör bil i området kan läsa mer om aktuella trafikavstängningar på vår sida om trafikstörningar och vägarbeten.
Läs om hur trafiken påverkas av arbetet på väg 255 och Skåneresan
Så påverkas kollektivtrafiken
Se hur busslinjer och hållplatser påverkas av arbetet på ul.se/uppsalautvecklas
Så kan depån där spårvagnarna parkeras och underhålls se ut
En depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas i sydöstra Uppsala i närheten av Nåntuna. Illustration av LundbergDesign med original av Tengbom.
Färdiga ledningsflyttar
Än så länge är det ingen ledningsflytt som är färdig. Så snart arbetet med ledningsflytt är klart i en etapp kommer du att kunna se det här.
Därför flyttar vi ledningar i marken
Nu flyttar vi ledningar som ligger i marken där spårvägen ska gå är för att vi lättare ska kunna komma åt dem vid till exempel reparationer, utan att behöva riva upp spår. Många ledningar är också gamla och behöver bytas ut.
Bro för spårväg mellan Ultuna och Nåntuna
En ny gång-, cykel- och spårvägsbro ska byggas över Fyrisån i höjd med Ultuna och Nåntuna. Bron kommer länka samman den östra och västra sidan av Uppsala på ett nytt sätt och öppna upp för resor till den framtida järnvägsstationen i Bergsbrunna.
Stadsutveckling längs spårvägen
Längs spårvägssträckan finns flera stadsdelar och i framtiden ska ytterligare områden utvecklas. Nya bostäder, skolor och vårdinrättningar ska byggas. Plats ska också skapas för företag och verksamheter.
Mer om spårvägen i Uppsala
Tidplan
Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.
Därför bygger vi spårväg
En modern spårväg rymmer många resenärer, är tillgänglig och erbjuder ett bekvämt resande. Den binder ihop stora bostadsområden med flera arbetsplatser, skapar en tystare stadsmiljö och är miljövänlig.
Framtidens spårväg
Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.
Natur, vatten och livsmiljö
Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.
Detaljplaner, beslut och rapporter
Ta del av detaljplanerna som rör spårvägen och spårvagnsdepån, de politiska beslut som tagits och läs rapporter som legat till grund till valet av spårväg som transportmedel.
Kostnader och finansiering
Uppsala kommun, Region Uppsala och staten delar på kostnaderna för spårvägen. Här kan du läsa om hur spårvägen finansieras och om beräknande kostnader för den.
Kontakt, organisation och dialog
Här hittar du information om hur du kan kontakta och träffa oss samt information kring hur vi är organiserade.