Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Den nya bron kopplar samman den östra och västra sidan av Uppsala. Den skapar även en länk från den västra sidan av Uppsala till den framtida järnvägsstationen i Bergsbrunna. Med bron kommer fler personer kunna resa till den nya stationen.

Bro-Ultuna-Nåntuna_webb.jpg
Gång- och cykelbanor kommer vara väl tilltagna i bredd. Det blir plats att stanna till en stund uppe på bron. Illustration av &Rundquist. 

Bron löper högt både över vatten och mark. Dessutom blir den lång, 850 meter. Det är för att ån och landskapet under den ska vara tillgängliga och sammanhängande för friluftsliv och naturupplevelser. Ett annat skäl är att vi vill undvika stödpelare i vattnet. Placeringen har också utretts noggrant med tanke på landskaps- och kulturmiljö. Bland ett antal andra experter har även stadsträdgårdsmästaren och stadsarkitekten deltagit i arbetet. Den s-formade bron följer landskapet och landar på den östra sidan mellan skogsmark och åker före Hemslöjdsvägen. 

Nedtonad men elegant

Det har varit viktigt i det så kallade gestaltningsprogrammet att skapa en bro som tar hänsyn till omgivningens unika kvaliteter och skyddsvärden. På avstånd ser den ut som en tunn linje som följer landskapets form. Målsättningen är en smäcker bro som inte att häver sig över sin omgivning, men tål att synas. 

Ta del av gestaltningsprogrammet (bilaga till samrådshandlingarna för delsträcka D)

Se nedan bild i större format

Flygfoto-Ultunabron_liten.jpg
Bron löper högt både över vatten och mark. Dessutom blir den lång, 850 meter. Det är för att ån och landskapet under den ska vara tillgängliga och sammanhängande för friluftsliv och naturupplevelser.

Utmanande förutsättningar

Några saker som behöver hanteras varsamt under byggtiden är grundvattnet, naturmiljön, närhet till förorenad mark och geotekniska utmaningar. Därför undersöks förhållandena noga. Målet är att spårvägen ska hålla under lång tid, och att den kan byggas och användas utan att äventyra åsen och grundvattnet. 

Pågående ansökan om vattenverksamhet 

Bygget av bron över Fyrisån kräver tillstånd enligt Miljöbalkens kapitel 11. Uppsala kommun skickade därför våren 2024 in en ansökan till mark- och miljödomstolen för att få en miljödom.

Mark- och miljödomstolen tar sedan fram den slutgiltiga miljödomen som förväntas vara på plats hösten 2025. När miljödomen är klar kan Uppsala kommun börja arbetet med att bygga bron. 

Läs mer om arbetet med att ta fram ansökan till mark-och miljödomstolen

Fakta om bron

Längd: 850 meter

Bredd: 18 meter

Antal brospann: 14 

Byggmaterial: Stål

Frihöjd för båtar är planerad att bli 12 meter

Redan i slutet av 1950-talet började frågan om en bro i de södra delarna av Uppsala att diskuteras .