Längs spårvägssträckan kommer vi att utveckla olika stadsdelar. Vissa stadsdelar finns redan idag, medan andra är under uppbyggnad. Några har vi börjat planera för.
Oavsett vad, innebär spårvägen stora förändringar för de som bor och verkar längs sträckan. Nya bostäder, skolor, vårdinrättningar ska byggas. Plats ska skapas för företag och verksamheter. Och trivsamma och gröna miljöer ska finnas.
Här är några av stadsdelarna som vi utvecklar längs spårvägssträckan.
Uppsala C kommer att utvecklas mycket de kommande åren i och med att spårvägen ska gå till centralstationen. Det blir även två nya järnvägsspår som byggs från länsgränsen mot Stockholm och in till stationsområdet. I samband med detta behöver stationsområdet byggas om.
Nya företagskvarter kommer att växa fram i den del av Boländerna som är närmast Uppsalas stadskärna. Området kallas Främre Boländerna. Omvandlingen av området beräknas vara helt klar 2035.
Här kommer spårvägen att gå längs en central huvudgata, Torgny Segerstedts allé. Rosendal är en helt ny stadsdel i södra Uppsala som växer fram där hållbarhet och innovation är nyckelord i byggandet. Det byggs bostäder, arbetsplatser och service men också torg, lekplatser och gröna ytor för rekreation, umgänge och lek.
I Gottsunda kommer spårvägen att gå längs bland annat Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé. Vid de två stråken planerar vi att bygga nya bostäder, nya arbetsplatser, parker och torg. Men även lokaler för service i form av utbildning, idrott, kultur och handel.
I Ulleråker planeras det för en modern stadsdel på historisk mark med utrymme för både stadens liv och naturens lugn. Nya bostäder och hela stadsdelen kommer att formas för att ett hållbart liv ska bli enkelt. Spårvägen blir därför en viktig del av hur Ulleråker utvecklas. Förutom fler bostäder planeras det för nya torg och parker.
Vid Ultuna kommer det att gå två spårvägssträckor, en mot Gottsunda och en mot Ulleråker. Området kommer att utökas med ny bebyggelse med bostäder och arbetsplatser.
I de sydöstra delarna av Uppsala ska det under de kommande 30 åren växa fram flera nya hållbara stadsdelar. Det blir bostäder och service, men också plats för mycket grönska. Här planeras också för en ny järnvägsstation söder om Bergsbrunna där spårvägen kommer att ha en ändhållplats.