Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Socialsekreterare till Socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Diarienr:
AMN-2024-00333
Arbetsplats:
Försörjningsstöd - Mottagning
Förvaltning:
Arbetsmarknadsförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Har du erfarenhet av socialarbete, myndighetsutövning och utredningsarbete? Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du kommer i kontakt med olika typer av ärenden och frågeställningar? Då kan det här vara jobbet för dig!

Avdelning Socialtjänst - Ekonomiskt bistånd inom Arbetsmarknadsförvaltningen består av mottagningen, sex utredningsenheter, administration och service, SFA (Samordning för arbete) samt verksamhetsnära stöd. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår viktigaste uppgift är att balansera gott bemötande med rättssäker handläggning och stöd till egen försörjning. Försörjningsstöd - mottagning är en enhet inom avdelningen och består av 18 socialsekreterare, en kvalificerad handläggare, en gruppledare och enhetschef. Nu söker vi en socialsekreterare till vår enhet.

Ditt uppdrag

Socialsekreterarens roll är att arbeta för att individen kommer ut i en egen försörjning och parallellt med detta handlägga ekonomiskt bistånd. Socialsekreterarna vid försörjningsstöd - mottagning har den första kontakten med de medborgare som söker ekonomiskt bistånd för första gången samt gör förhandsbedömning i alla ärenden som kommer i kontakt med enheten. I arbetet ingår att utreda och besluta om rätten till försörjningsstöd och bistånd till livsföring i övrigt i de ärenden där biståndsbehovet bedöms vara kortvarigt, max två månader. I arbetet ingår även att ge information och rådgivning gällande ekonomiskt bistånd och samhällsinformation i övrigt till kommunens invånare.
Socialsekreterarna på försörjningsstöd - mottagning handlägger även dödsboanmälan.

Socialsekreteraren samverkar mycket med andra verksamheter inom och utom kommunen för att hitta lösningar för individen och samverkan är en viktig del av arbetet på Försörjningsstöd - mottagning. Du arbetar självständigt i handläggningsförfarandet men samverkar dagligen med kollegor i gruppen. Du använder dig av motiverande samtal (MI) som samtalsmetodik och standardiserade utredningsdokument.

Övriga uppgifter som ingår i rollen:

  • Begära in underlag för beslut
  • dokumentera ärenden
  • delta vid ärendedragningar
  • delta i enhetsmöten
  • delta i arbetsplatsmöten.

 

Din bakgrund

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Arbetet kräver att du har erfarenhet av socialt arbete, myndighetsutövning och utredningsarbete samt besitter goda kunskaper i socialrätt och socialförsäkringssystemet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som socialsekreterare och av arbete med människor i utsatta livssituationer. Det är även meriterande om du har goda kunskaper om de utredningsmetoder, bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten och har gått utbildning i motiverande samtal (MI-utbildning). För att lyckas i rollen är det en fördel om du har erfarenhet av ärendehantering, kunskaper i Lifecare samt goda kunskaper i Office-paketet. Arbetet kräver goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. 

Som person har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agerar därefter. Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vidare har du god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är dessutom bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst är du tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Sanela Zuna, enhetschef, 018-727 61 35
Sureya Saglam, enhetschef, 018-727 57 33.

Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13. 

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44. 

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet