Innehåll
-
Betala via e-faktura
Du som privatperson kan beställa e-faktura via din bank och få dina fakturor elektroniskt till din internetbank. Kontakta din bank för mer information.
Påminnelse skickas ut som pappersfaktura. -
Elektronisk faktura
Uppsala kommun kan erbjuda dig som företagare/kommun/myndighet elektronisk kundfaktura.
Anmäl ert Peppol-id genom att mejla till vår ekonomisupport:
uppsalakommun.ekonomisupport@uppsala.sePåminnelse skickas ut som pappersfaktura.
Mindre företag samt föreningar har även möjlighet att få sin faktura levererad till sin internetbank. Kontakta er bank för mer information.
-
Betala via Kivra
Uppsala kommun är nu ansluten till Kivra. Det är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du, som är ansluten till Kivra, och som tidigare tagit emot faktura på papper kommer nu att få din faktura till Kivra istället.
Om du missar att betala din faktura som kommit i den digitala brevlådan, får du en påminnelse som skickas ut som pappersfaktura.
För att inte få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Välj bort att få digital post från Uppsala kommun.
Du hittar mer information om tjänsten och om hur du kan registrera dig på Kivras webbplats.
-
Betala via autogiro
Autogiro innebär att pengarna dras automatiskt från ditt konto varje månad. Inför din kommande autogirobetalning får du en makulerad faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker. Du ska inte betala fakturan som är makulerad – den är enbart en bekräftelse på din kommande autogirobetalning.
För att kunna ansöka om autogiro behöver du ha BankID eftersom tjänsten nedan kräver signering.
Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i Internetbanken och betalas via autogiro.
Ansökan om autogiro
Ansökan om autogiro gör du genom att fylla i formuläret och signera med e-legitimation (BankID).
Du kan även ansöka om autogiro i din internetbank. Om du betalar fakturor till flera verksamheter inom Uppsala kommun innebär detta att du som kund har flera olika kundnummer. Denna ansökan gäller för alla dina befintliga kundnummer.
Om du inte har möjlighet att signera via BankID kan du ansöka om autogiro via blankett som ska fyllas i och skickas in via post till Uppsala kommun:
Frisvar
Uppsala kommun
Autogiro/Redovisningsenheten
20011643
758 53 UppsalaBlanketten autogiromedgivande (PDF, 71 KB)
Om du har frågor om autogiro kan du kontakta ekonomisupport.
-
Om du saknar faktura eller OCR-nummer
Om du saknar OCR-nummer eller en faktura, kontakta ekonomisupport.
Om du vill göra en inbetalning till kommunen från utländskt konto kan du göra det, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare SWIFT-kod.
- IBAN: SE6695000099603408704827
- SWIFT/BIC: NDEASESS
Det går också att sätta in pengarna direkt på kommunens bankkonto:
87 04 82-7. Samma IBAN och SWIFT/BIC-kod som ovan. -
Obetalda fakturor
Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Detta görs ca 7 dagar efter fakturans förfallodag.
Om fakturan ändå inte betalas skickas ärendet vidare till det inkassobolag som kommunen anlitar för vidare åtgärder, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.
Dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta +8% på den ursprungliga skulden) tas ut om dröjsmålsräntan överstiger 100 kronor.
-
Anstånd med betalning
Om det finns särskilda skäl till att en fakturas totalbelopp inte kan betalas på förfallodagen kan anstånd medges eller amorteringsplan upprättas. Observera att vid sådana överenskommelser tillkommer det kostnader. Kontakta ekonomisupport för mer information.
-
Kontakt
Kontakta ekonomisupport
Telefon: 018-726 00 60
Öppettider: måndagar och torsdagar 9–11 och 13–15