För att få en större förståelse för barns resor till och från skolan och fritidsaktiviteter genomför Uppsala kommun resvaneundersökningar. Resvaneundersökningarna riktar sig både till barn och vårdnadshavare. Resultatet blir två olika delar beroende på om man är barn eller vårdnadshavare:
- Handuppräckning i skolorna.
- Enkät till vårdnadshavarna.
Resvaneundersökningarna grundas i det politiska uppdraget att öka andelen barn och unga som går och cyklar till skolan. Det är ett uppdrag som kommunen arbetar med för att nå målet om en fossilfri kommun 2030. Syftet med resvaneundersökningarna är att få en övergripande förståelse för barns resor
- till och från sina skolor
- i olika områden
- i kommunen som helhet.
Undersökningarna används som grund i planeringen. Det kan både handla om fysiska trafiksäkerhetsåtgärder och om kampanjer för ökad kunskap och beteendeförändring. Undersökningarna är dessutom ett verktyg för uppföljning.
Forskning visar att barn som tar sig till skolan på egen hand mår bättre och blir mer självständiga. Ju mer barn rör på sig – desto bättre blir också motoriken, inlärningen och koncentrationen.
Handuppräckning i skolorna
Resvaneundersökningen som riktade sig till eleverna genomfördes hösten 2022, för fjärde året i rad. Eleverna fick frågan en skoldag i oktober hur de tagit sig till skolan den dagen. Undersökningen genomfördes genom handuppräckning i klassrummet. Mentorerna i respektive klass samlade in resultatet.
Svarsfrekvensen var 42 procent. Inför kommande undersökningar önskar vi en högre svarsfrekvens för att med bättre precision kunna analysera resultatet och därmed prioritera insatser där de bäst behövs.
Tabellen visar andel hållbart resande per årskurs över tid. Hållbara resor inkluderar resor till fots, med cykel och med kollektivtrafik.
Ett sätt att få till fler hållbara resor till skolan är att dela på lämningen med andra familjer.
Vandrande och cyklande skolbussar
Enkät till vårdnadshavare
2021 genomförde kommunen för första gången en digital enkät riktad till vårdnadshavare för elever i förskoleklass till årskurs 6. Vårdnadshavarna besvarade enkäten för sitt yngsta skolbarn, och en gång per hushåll. Enkäten innehöll frågor om hur barnen reser till skolan och sina fritidsaktiviteter och varför resan oftast sker på just det sättet. Över 7400 vårdnadshavare svarade på enkäten. Resultatet utgör ett viktigt komplement till handuppräckningen i skolan eftersom den även ger svar på frågan varför resan sker på just det sättet. Den innehåller även frågor om fritidsaktiviteter.
Resor till skolan
Enkäten visar att andelen hållbara resor, det vill säga resor till fots, med cykel och med kollektivtrafik, ökar med stigande ålder. Till och med årskurs 5 har eleverna relativt kort avstånd till skolan. Inför årskurs 6 gör många elever ett skolval som innebär längre skolväg, särskilt för eleverna i landsbygdsorterna. 70% av eleverna i förskoleklass har närmare än 2 kilometer till skolan. Närheten ger en stor potential att öka det hållbara resandet i de lägre årskurserna.
Avstånd | F-klass | Åk. 1 | Åk. 2 | Åk. 3 | Åk. 4 | Åk. 5 | Åk. 6 | Totalt |
0–1 km. | 44 % | 45 % | 46 % | 43 % | 40 % | 43 % | 29 % | 42 % |
1–2 km. | 26 % | 24 % | 22 % | 26 % | 22 % | 21 % | 20 % | 24 % |
2–3 km. | 8 % | 10 % | 10 % | 8 % | 11 % | 11 % | 13 % | 10 % |
3–5 km. | 8 % | 9 % | 9 % | 10 % | 10 % | 9 % | 14 % | 10 % |
Längre än 5 km. | 14 % | 12 % | 13 % | 13 % | 17 % | 16 % | 23 % | 15 % |
Tabellen visar andel elever som promenerar, cyklar, åker kollektivt och åker bil mellan hemmet och skolan uppdelat efter årskurs. Årskurs är förkortat till Åk, förskoleklass till F-klass och kilometer till km i tabellen.
Tabellen visar avstånd mellan hemmet och skolan, uppdelat efter årskurs. Årskurs är förkortat till Åk, förskoleklass till F-klass och kilometer till km i tabellen.
Årskurs | Promenerar | Cyklar | Kollektivt | Bil |
F-klass | 26 % | 31 % | 7 % | 36 % |
Åk. 1 | 31 % | 27 % | 9 % | 33 % |
Åk. 2 | 33 % | 29 % | 11 % | 27 % |
Åk. 3 | 37 % | 28 % | 15 % | 21 % |
Åk. 4 | 37 % | 29 % | 19 % | 15 % |
Åk. 5 | 40 % | 33 % | 15 % | 13 % |
Åk. 6 | 30 % | 32 % | 27 % | 11 % |
Totalt | 32 % | 30 % | 13 % | 25 % |
Andel elever som promenerar, cyklar, åker kollektivt och åker bil mellan hemmet och skolan uppdelat efter årskurs. Andelen bilresor minskar med stigande ålder. Årskurs är förkortat till Åk, förskoleklass till F-klass och kilometer till km i tabellen.
Mer om vårdnadshavarnas svar
Här är några av de frågor vi ställde till vårdnadshavarna om barnens resvanor. Vi frågade specifikt om varför resandet ser ut på ett visst sätt.
Därför promenerar elever till skolan
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn promenerar med en vuxen till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till skolan på just det här sättet?”
Att promenera tar längre tid än andra färdsätt, men är enklast | 9 % |
Att promenera är bra för miljön och hälsan | 24 % |
Att promenera är mest tidseffektivt | 32 % |
Mitt barn har ingen cykel | 0 % |
Mitt/mina barn vill promenera | 10 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor, att promenera är enklast | 13 % |
Vi promenerar till jobbet/studier/kollektivtrafiken/annat och lämnar på vägen | 13% |
Många uppger att de promenerar tillsammans med sina barn till skolan på grund av att det är tidseffektivt och bra för miljön och hälsan att promenera.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn promenerar själv eller med syskon/kompis till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till skolan på just det här sättet?”
Att promenera känns tryggast | 4 % |
Att promenera är bra för miljön och hälsan | 6 % |
Att promenera är enklast | 52 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som promenerar | 22 % |
Mitt barn har inte cykel/UL-kort | 1 % |
Mitt/mina barn vill promenera | 14 % |
De flesta uppger att anledningen till att deras yngsta skolbarn promenerar till skolan är att det är enklast eller att de gör sällskap med syskon och kompisar.
Därför cyklar elever till skolan
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn cyklar eller åker skateboard/sparkcykel/liknande med en vuxen till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till skolan på just det här sättet?”
Att cykla är bra för miljön och hälsan | 23 % |
Att lämna med cykel är mest tidseffektivt | 17 % |
Avståndet är för långt för att gå, men lagom för att cykla | 8 % |
Mitt/mina barn vill cykla | 14 % |
Vi cyklar till jobbet/studier/kollektivtrafiken/annat och lämnar på vägen | 31 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor, att cykla är enklast | 8 % |
Många uppger att de cyklar tillsammans med sina barn till skolan på grund av det är bra för miljön och hälsan att cykla, och att de lämnar på vägen till jobbet, studier, kollektivtrafiken eller annat.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn cyklar själv eller med syskon/kompis till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till skolan på just det här sättet?”
Att cykla känns tryggast | 1 % |
Att cykla är bra för miljön och hälsan | 11 % |
Att cykla är enklast | 28 % |
Det är för långt för att promenera | 3 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som cyklar | 15 % |
Mitt barn har inget UL-kort | 4 % |
Mitt barn vill cykla | 3 % |
Många barn vill cykla till skolan! Det uppger de flesta som anledningen till att deras yngsta skolbarn cyklar till skolan.
Därför skjutsar föräldrar i bil till skolan
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker bil till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till skolan på just det här sättet?”
Att lämna med bil är mest tidseffektivt | 10 % |
Avståndet till skolan är för långt för att gå eller cykla | 13 % |
Buss, tåg eller skolskjuts tar för lång tid | 4 % |
Det finns inte trygga gång- eller cykelvägar till skolan | 12 % |
Mitt barn har ingen cykel | 0 % |
Mitt/mina barn vill åka bil till skolan | 2 % |
Vi har mycket packning med oss | 0 % |
Vi kör bil till jobbet/studier/annat och lämnar på vägen | 51 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor som ligger långt ifrån varandra | 8 % |
16% av de vårdnadshavare som skjutsar i bil till skolan svarar att de brukar samåka med andra elever (syskon ej inräknade).
Därför blir barn, som har under 2 km resväg till skolan, skjutsade i bil
Att lämna med bil är mest tidseffektivt | 11 % |
Avståndet till skolan är för långt för att gå eller cykla | 1 % |
Buss, tåg eller skolskjuts tar för lång tid | 1 % |
Det finns inte trygga gång- eller cykelvägar till skolan | 11 % |
Mitt barn har ingen cykel | 0 % |
Mitt/mina barn vill åka bil till skolan | 3 % |
Vi kör bil till jobbet/studier/annat och lämnar på vägen | 66 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor som ligger långt ifrån varandra | 7 % |
Anledningen till att många skjutsar sina barn i bil till skolan är att de lämnar barnen på väg till jobbet, studier eller annat.
En djupare analys av enkätresultaten ger bland annat möjlighet att se vid vilka skolor som respektive anledning upplevs som en viktig anledning till att barnen blir skjutsade i bil. Det kan i sin tur påverka vilka åtgärder kommunen prioriterar på vilka platser för att nå målet om fler hållbara resor till och från skolan. Det är viktigt att är alla som har möjlighet att gå, cykla eller åka kollektivt gör det med tanke på miljö och klimat. Forskning visar också att barn mår och presterar bättre när de får gå, cykla eller åka buss till skolan. Färre bilar runt skolorna gör dessutom att eleverna får en säkrare trafikmiljö och utsätts för mindre buller och luftföroreningar.
Därför åker elever kollektivt till skolan
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker kollektivt med en vuxen till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till skolan på just det här sättet?”
Att åka kollektivt är bättre för miljön än att åka bil | 8 % |
Att åka kollektivt är mest tidseffektivt | 9 % |
Avståndet till skolan är för långt för att gå eller cykla | 52 % |
Mitt barn har ingen cykel | 2 % |
Mitt/mina barn vill åka kollektivt | 6 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor, att åka kollektivt är enklast | 7 % |
Vi åker kollektivt till jobbet/studier/annat och lämnar på vägen | 16 % |
Anledningar till att vuxna och barn åker kollektivt tillsammans till skolan.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker kollektivt själv eller med syskon/kompis till skolan på morgonen. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till skolan på just det här sättet?”
Att åka kollektivt känns tryggast | 9 % |
Att åka kollektivt är bra för miljön | 2 % |
Att åka kollektivt är enklast | 17 % |
Det är för långt för att gå eller cykla | 54 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som åker kollektivt | 12 % |
Mitt barn har ingen cykel | 0 % |
Mitt barn vill åka kollektivt | 6 % |
Anledningar till att barn åker kollektivt utan en vuxen till skolan.
De flesta barn som väljer att åka kollektivt till skolan gör det för att det är för långt för att gå eller cykla. Flest anger det här svarsalternativet oavsett om barnet åker tillsammans med en vuxen eller inte.
Resor till fritidsaktiviteter
Årskurs | Promenerar | Cyklar | Åker kollektivt | Bil |
F-klass | 14 % | 27 % | 2 % | 57 % |
Åk. 1 | 12 % | 29 % | 2 % | 57 % |
Åk. 2 | 14 % | 23 % | 2 % | 62 % |
Åk. 3 | 10 % | 24 % | 3 % | 63 % |
Åk. 4 | 13 % | 22 % | 5 % | 61 % |
Åk. 5 | 12 % | 26 % | 6 % | 56 % |
Åk. 6 | 6 % | 27 % | 12 % | 55 % |
Totalt | 12 % | 26 % | 4 % | 59 % |
Andel elever som tar sig till fritidsaktiviteten genom att promenera, cykla, åka kollektivt och åka bil uppdelat efter årskurs.
Av vårdnadshavarna som svarade på enkäten så uppger 80 procent att deras yngsta skolbarn deltar i en fritidsaktivitet (såsom exempelvis innebandy, körsång eller scouter).
Andelen hållbara resor, det vill säga resor till fots, cykel och kollektivtrafik, varierar inte i någon större utsträckning beroende på barnens ålder.
Därför promenerar elever till fritidsaktiviteter
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn promenerar med en vuxen till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att promenera tar längre tid än andra färdsätt, men är enklast | 12 % |
Att promenera är bra för miljön och hälsan | 28 % |
Att promenera är mest tidseffektivt | 48 % |
Mitt barn har ingen cykel | 1 % |
Mitt/mina barn vill promenera | 7 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor, att promenera är enklast | 1 % |
Vi promenerar till jobbet/studier/kollektivtrafiken/annat och lämnar på vägen | 3% |
Anledningar till att vuxna och barn promenerar tillsammans till fritidsaktiviteten.
Många som promenerar med sina barn till fritidsaktiviteterna anser att det är tidseffektivt och bra för hälsa och miljö.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn promenerar själv eller med syskon/kompis till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att promenera känns tryggast | 1 % |
Att promenera är bra för miljön och hälsan | 3 % |
Att promenera är enklast | 68 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som promenerar | 16 % |
Mitt barn har inte cykel/UL-kort | 2 % |
Mitt/mina barn vill promenera | 9 % |
Anledningar till att barn promenerar utan en vuxen till fritidsaktiviteten.
De barn som promenerar själva eller tillsammans med syskon och kompisar till fritidsaktiviteten tycker att det är enklast.
Därför cyklar elever till fritidsaktiviteter
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn cyklar eller åker skateboard/sparkcykel, liknande med en vuxen till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att cykla är bra för miljön och hälsan | 30 % |
Att lämna med cykel är mest tidseffektivt | 27 % |
Avståndet är för långt för att gå, men lagom för att cykla | 28 % |
Mitt/mina barn vill cykla | 13 % |
Vi cyklar till jobbet/studier/kollektivtrafiken/annat och lämnar på vägen | 1 % |
Vi lämnar syskon på flera olika skolor/förskolor, att cykla är enklast | 2 % |
Anledningar till att vuxna och barn cyklar tillsammans till fritidsaktiviteten.
De barn som cyklar tillsammans med en vuxen till sina fritidsaktiviteter gör det för att det är tidseffektivt samt bra för miljön och hälsan. Många anser dessutom att fritidsaktiviteten ligger för långt bort för att promenera.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn cyklar själv eller med syskon/kompis till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att cykla känns tryggast | 1 % |
Att cykla är bra för miljön och hälsan | 10 % |
Att cykla är enklast | 45 % |
Det är för långt för att promenera | 6 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som cyklar | 12 % |
Mitt barn har inget UL-kort | 1 % |
Mitt barn vill cykla | 24 % |
Anledningar till att barn cyklar utan en vuxen till fritidsaktiviteten.
De skolbarn som cyklar själva, eller med syskon/kompis till fritidsaktiviteten gör det för att de tycker att det är enklast.
Därför skjutsar föräldrar i bil till fritidsaktiviteter
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker bil till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att lämna med bil är mest tidseffektivt | 23 % |
Att åka kollektivt tar för lång tid | 8 % |
Avståndet till fritidsaktiviteten är för långt för att gå eller cykla | 48 % |
Det finns inte trygga gång- eller cykelvägar | 7 % |
Mitt barn har inte cykel/UL-kort | 0 % |
Mitt/mina barn vill åka bil | 1 % |
Vi har mycket packning och utrustning med oss | 6 % |
Vi lämnar syskon på flera fritidsaktiviteter, att åka bil är enklast | 3 % |
Vi åker bil för att kunna göra andra ärenden på vägen | 4 % |
Anledningar till att vuxna skjutsar barn i bil till fritidsaktiviteter.
Många anser att det är för långt att cykla eller gå till fritidsaktiviteten och väljer därför att skjutsa sina barn i bil.
Därför åker elever kollektivt till fritidsaktiviteter
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker kollektivt med en vuxen till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att ni oftast tar er till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att åka kollektivt är bättre för miljön än att åka bil | 14 % |
Att åka kollektivt är mest tidseffektivt | 27 % |
Avståndet till skolan är för långt för att gå eller cykla | 40 % |
Mitt barn har ingen cykel | 3 % |
Mitt/mina barn vill åka kollektivt | 3 % |
Vi lämnar syskon på flera fritidsaktiviteter, att åka kollektivt är enklast | 6 % |
Vi åker kollektivt för att kunna göra andra ärenden på vägen | 8 % |
Anledningar till att vuxna och barn åker kollektivt tillsammans till fritidsaktiviteten.
Många barn som reser kollektivt med en vuxen till sina fritidsaktiviteter gör det för att det är för långt att gå eller cykla. Kollektivtrafiken anses dessutom vara ett tidseffektivt alternativ.
“Du har svarat att ditt yngsta skolbarn åker kollektivt själv eller med syskon/kompis till fritidsaktiviteten. Vad är anledningen till att barnet oftast tar sig till fritidsaktiviteten på just det här sättet?”
Att åka kollektivt känns tryggast | 10 % |
Att åka kollektivt är bra för miljön | 2 % |
Att åka kollektivt är enklast | 18 % |
Det är för långt för att gå eller cykla | 50 % |
Mitt barn gör sällskap med syskon/kompis som åker kollektivt | 16 % |
Mitt barn vill åka kollektivt | 4 % |
Anledningar till att barn åker kollektivt utan en vuxen till fritidsaktiviteten.
Många barn som själva tar sig till fritidsaktiviteterna har för långt för att cykla eller gå. Därför väljer många att resa kollektivt.
Förutsättningar för ett ökat hållbart resande till skola och fritidsaktiviteter
”Vad skulle göra att ditt yngsta skolbarn valde att gå, cykla eller åka kollektivt oftare till skolan eller fritidsaktiviteten?”
Fler gång- och cykelvägar | 16 % |
Säkrare/tryggare gång- och cykelvägar | 31 % |
Att fler kompisar går, cyklar eller åker kollektivt | 14 % |
Tätare turer på kollektivtrafiken | 12 % |
Färre kollektivtrafikbyten | 9 % |
Billigare kollektivtrafikbiljett | 9 % |
Närmare till bussen eller tåget | 8 % |
Tillgång till cykel/elcykel | 2 % |
Tillgång till lådcykel/cykelkärra | 1 % |
Inget, bilen är enda alternativet för oss | 28 % |
Annat | 22 % |
Anledningar till att fler skulle välja att gå, cykla eller åka kollektivt till skolan och fritidsaktiviteter.
De som svarade ”annat” hade möjlighet att lämna ett fritextsvar. Här följer några exempel:
“Om vi ska hinna cykla i lugn och ro till skolan behöver vi gå upp tidigare på morgonen så det handlar mest om rutiner för vår del.”
“Pålitligare kollektivtrafik med bättre och billigare bussförbindelser.”
“Att fritidsaktiviteten låg närmre.”
“För liten för att cykla så långt och åka buss”
“Färre bilar runt skolan”
“Att det kändes tryggare att gå/cykla ensam på kvällen”
”Vad kan Uppsala kommun göra för att fler barn ska gå och cykla?”
Vi har fått in många fritextsvar med bra och kreativa förslag på vad Uppsala kommun kan göra för att fler barn ska resa hållbart till och från skola och fritidsaktiviteter. Många fritextsvar berör kategorierna:
- Vandrande och cyklande skolbussar.
- Beteendepåverkande åtgärder.
- Förbättra situationen vid lämning och hämtning.
- Belysning, trafiksignaler, trafikseparering.
Några exempel på kommentarer:
”Trygga upplysta stråk, märks speciellt nu när mörkret faller på. Det är mot höst (på kvällar) och vinter som cyklingen avtar för mitt barn.”
”Roligare, finare och mer omhändertagna cykelvägar! Bitvis spännande ljussättningar kanske? Eller cykelvägar som märks ut ex som längdspår - i färgsystem. Då kan man lättare vägleda barnen längs cykelvägar.”
”Möjlighet att ta med cykel på skolbuss.”
”Undervisa barn i cykeltrafiksäkerhet på ett kreativt sätt.”
”Anordna bytardagar där det är möjligt att byta cyklar med varandra till exempel när barnen växer ur sina, någon yngre kan ta över.”
”Införa promenader/cykling i schemat.”
En rapport med mer ingående analys av vårdnadshavarenkäten kommer under hösten/vintern 2022.