Boendeparkering finns bara i vissa områden i centrala Uppsala. Platserna är markerade med en tilläggsskylt med texten Boende.
Områden med boendeparkering
Karta över Uppsala som visar områden med boendeparkering. Navigera i kartan med piltangenterna. Zooma i kartan med plus- och minustangenter.
I den här kartan kan du skriva in din hemadress och se om du kan söka ett boendeparkeringstillstånd. När du öppnat länken till kartan klickar du på förstoringsglaset högst uppe till vänster, och skriver in din adress.
Sök i karta med boendeparkeringDetta gäller för boendeparkering
- Du ska vara folkbokförd i området där tillståndet gäller.
- Fordonet får inte vara avställt, ha användningsförbud eller körförbud.
- Ditt fordon får stå max tio dagar i följd på samma parkeringsplats.
- Du ska stå som ägare eller användare av fordonet i bilregistret.
- Det går att söka boendeparkeringstillstånd för ett fordon som ägs av någon annan, om du kan intyga att du är den som oftast använder fordonet. Då bifogar du en blankett för brukarintyg till din ansökan.
Det går att söka boendeparkeringstillstånd för ett fordon som du inte själv äger. Du behöver då intyga att du är den som oftast använder fordonet. Det gör du genom en blankett för brukarintyg, som du kan ladda ner här.
Registreringsbevis eller brukarintyg kan inte skickas in separat. Det måste bifogas till din ansökan om boendeparkeringstillstånd.
Fordon som ägs av ditt eget företag
Om fordonet är registrerat på ditt eget företag ska du bifoga ett aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket med din ansökan. Tillståndet gäller 1 år från det datum då registreringsbeviset är utfärdat från Bolagsverket.
Fordon som ägs av din arbetsgivare
Om fordonet är registrerat på din arbetsgivare ska arbetsgivaren skriva under brukarintyget.
Fordon som ägs av annan privatperson
Om fordonet är registrerat på en annan privatperson ska hen skriva under brukarintyget.
Tänk på att
Ett boendeparkeringstillstånd ger ingen garanti för att du ska hitta en ledig parkeringsplats i ditt bostadsområde.
Tillståndet gäller inte vid tillfälliga stannande- eller parkeringsförbud, till exempel vägarbeten.
Ditt boendeparkeringstillstånd gäller bara i det område där du är folkbokförd. Om du exempelvis har ett boendeparkeringstillstånd för Luthagen, kan du inte parkera i Fålhagen till den lägre boendeparkeringstaxan.
Undantag från boendeparkering – parkeringstal
I Uppsala finns några adresser där boendeparkering inte gäller. Där gäller i stället så kallade parkeringstal som betyder att fastighetsägaren och inte kommunen ansvarar för de boendes parkeringsplatser.
Du kan inte få boendeparkeringstillstånd om du är folkbokförd på någon av nedanstående adresser.
Sala Backe
- Dunörtsgatan 3 och 5
- Fyrislundsgatan 19-43 och 51
- Gröna Gatan 32 och 35-37
- Johannesbäcksgatan 11-15, 29-35, 39, 43-45, 49-65, 69-77, 89 och 93-99
- Magnoliagatan 3-5 och 9
- Nattviolsgatan 1-9 och 2-18 (hela gatan)
- Snickargatan 48-52
- Svärdsliljegatan 2-4 och 5-7 (hela gatan)
Fålhagen
- Hjalmar Brantingsgatan 2 A-C
- Liljegatan 1-3
- S:t Göransgatan 26-28
- Vaksalagatan 29 och 31 A-B
- Väderkvarnsgatan 24 A-C, 26 och 28 A-C
Höganäs
- Råbyvägen: 15-49 (samtliga adresser på Råbyvägen inom Höganäs)
- Torkelsgatan 27
Luthagen
- Stabby Allé 11 D
- Norrlandsgatan 20
- Tegnérgatan 8
- Götgatan 28-30
Universitetsområdet
- S:t Olofsgatan 10 A och B
Så arbetar vi med boendeparkering i Uppsala
Boendeparkering finns i de centrala, äldre delarna av Uppsala. Allt eftersom nya stadsdelar växer fram, planeras parkeringsplatser för de boende genom så kallade parkeringstal.
Trafikförordningen ger kommunen möjlighet att skapa särskilda bestämmelser för boende. Det innebär exempelvis att lokala föreskrifter får innehålla särskilda bestämmelser för att underlätta för de som bor i ett visst område att parkera där.
Boendeparkering gäller bara de äldre stadsdelarna
I mitten av 1990-talet införde Uppsala kommun boendeparkering för första gången. Det gjorde att områdena i centrala Uppsala fick särskilda parkeringstillstånd för boende.
Det är osannolikt att boendeparkering kommer att införas i fler områden än de som finns idag. Allt eftersom nya stadsdelar växer fram, planeras parkeringsplatser för de boende i stället genom så kallade parkeringstal.
När kommunen planerar nya stadsdelar finns parkeringsfrågan med redan i planeringsskedet (detaljplanen) och i bygglovet. Det finns ett parkeringstal som styr hur många parkeringsplatser det ska finnas inom en privat fastighet vid nyproduktion.
Parkering på gatumark ska främst användas för en kortare tids parkering, exempelvis för besökare. Gatumarkens parkeringar kan även användas av boende men då på samma villkor som alla andra. Att införa boendeparkering på gatumark i nyare områden står i kontrast till kommunens politiskt beslutade inriktning. Uppsala kommun har som mål att minska biltrafiken till förmån för andra hållbara trafikslag som till exempel gång-, cykel- och kollektivtrafik.
Äldre stadsdelar har kriterier att uppfylla
I Uppsalas befintliga och äldre stadsdelar behöver ett antal kriterier vara uppfyllda för att boendeparkering ska kunna bli aktuellt. De olika kriterierna samspelar med varandra.
Kriterier som kan motivera boendeparkering:
- området är en äldre stadsdel med liten eller ingen privat parkering
- det finns utrymme längs gatorna
- parkeringen längs gatan är avgiftsbelagd.
Kriterier som gör boendeparkering mindre lämplig:
- området ligger nära centrum
- det bor många människor i området
Nya beslut om boendeparkering
Uppsala kommun inför bara boendeparkering i nya områden om en utredning visar att behovet finns och kriterierna ovan är uppfyllda. Det kan till exempel vara i samband med omvandling av en äldre stadsdel, där gratis parkering på gatumark ska bli avgiftsbelagd.
Centrumnära parkering ska inte fungera som långtidsparkering (boendeparkering) eftersom den ska vara tillgänglig för flera olika ändamål som oftast innebär en kortare tids uppställning. Om antalet parkeringsplatser längs gatorna är för få med många långtidsparkerade fordon kommer platserna inte att räcka till. Det skulle innebära att de som betalar för boendeparkering ändå inte hittar någon plats och då faller systemet med boendeparkering.
I de fall där boende saknar parkeringsmöjlighet inom den egna fastigheten och boendeparkering inte är möjligt så ger kommunen inga allmänna lösningar för den enskildes parkeringssituation.