Jobba nära kärnverksamheter för att vara ett stöd till verksamheten i kontakt med omvärlden och jobba med att utveckla kommunikationskanaler och kommunikativ kompetens i organisationen.
En kommunikatör eller kommunikationsansvarig för ett verksamhetsområde har ett brett uppdrag. Arbetsuppgifter varierar beroende på den specifik roll och verksamhetens behov.
Du kan bland annat jobba med att
Som kommuniktör med inriktning mot ett specialistområde jobbar du med att stötta och utveckla kommuniationsförmågor och kommunikationskanaler.
Du får en fokuserad roll, med möjligheten att göra skillnad på ett sätt som stämmer överens med dina intressen och kompetenser. Specialisering ger dig djup kunskap inom ett specifikt område där du kan påverka och utveckla både dig själv och organisationen.
Här är några exempel på specilistområden att arbeta inom:
En kommunikatör specialiserad på varumärke och samordning arbetar med att bygga, stärka och upprätthålla organisationens varumärke, både internt och externt. Det kan handla om att utveckla och implementera varumärkesstrategier och positionering, grafisk profil, intern varumärkeshantering och samordning av kommunikationsinsatser.
En kommunikatör specialiserad på att utveckla den interna kommunikationen jobbar med att utveckla kompetens, kanaler och arbetssätt för att stärka samarbete, dialog informationsspridning inom organisationen.
En kommunikatör som arbetar med press och sociala medier fokuserar på att stötta kommunikationen externt via mediekanaler och sociala plattformar. Det kan handla om omvärldsbevakning, mediekontakter, kris- och informationshantering, innehållsskapande, analys och uppföljning i press och sociala medier.
En kommunikatör som är specialiserad på webb och digital utveckling fokuserar på att förbättra och utveckla organisationens digitala närvaro och användarupplevelse på webben. Det kan handla om digital kommunikationsstrategi, webbplatsinnehåll och struktur, sökmotoroptimering (SEO), tillgänglighet, webbanalys och projektledning för digitala initiativ.
En kommunikatör som är specialiserad inom formgivning, foto eller film jobbar med att utveckla stödet till organisationen och bistå med kompetens vid framtagande av olika kommunikationsinsatser.
Uppsala kommun tillämpar individuell lönesättning vilket betyder att lönen är kopplad till ditt uppdrag och din kompetens. En gång per år gör vi en löneöversyn där din chef ska se om lönen ligger rätt.
Om du har frågor om lön för en viss tjänst så ska du i första hand kontakta personen i annonsen.
Du har goda förutsättningar att utvecklas i din roll, från att specialisera dig eller bredda dina kunskaper till ledande roller beroende på dina intressen, kompetenser och erfarenheter.
Våra medarbetare är det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi förmåner och anställningsvillkor som ger dig trygghet och goda förutsättning till balans mellan arbete och fritid.
I Uppsala kommun arbetar vi tillsammans, välkomnar nyskapande och gör skillnad för alla vi finns till för.
Vi arbetar utifrån att Uppsala kommuns rekryteringsprocess ska vara träffsäker, effektiv och rättvis. Du som söker jobb hos oss ska känna dig trygg med att det är din kompetens som bedöms och att vi har en transparent rekryteringsprocess.
Som ny medarbetare hos oss får du en anpassad introduktion till den verksamhet du ska arbeta inom. Redan nu kan du ta del av vår gemensamma digitala introduktionsutbildning och lära dig mer om hur det är arbeta i Uppsala kommun.
Få hjälp inför en jobbansökan eller efter en anställning. Du kan få hjälp med att skriva cv, förbereda dig för en intervju eller hitta ett sätt att komma ut i arbete. Du kan även beställa intyg efter att du har varit anställd vid Uppsala kommun.