Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Jobba nära kärnverksamheter för att vara ett stöd till verksamheten i kontakt med omvärlden och jobba med att utveckla kommunikationskanaler och kommunikativ kompetens i organisationen.

Fördelar med att vara kommunikatör här

  • Som kommunikatör eller kommunikationsansvarig för en verksamhet eller ett specialistområde får du en meningsfull arbetsupplevelse med goda möjligheter för professionell utveckling i en god arbetsmiljö.
  • Kommunen är en stor organisation med olika verksamheter. Här får du möjlighet att arbeta inom många områden – från socialtjänst till utbildning och samhällsutveckling – och hantera varierande kommunikationsutmaningar i olika kommunikationskanaler och situationer.
  • Du kan också arbeta inom ett specifikt kompetensområde såsom webbutveckling, formgivning, film, foto eller varumärke och samordning. 

För de flesta medarbetare i Uppsala kommun

  • Friskvårdsbidrag upp till 3 000 kronor per år.
  • 25 semesterdagar per år och extra semester för dig över 40. 
  • Extra ersättning om du blir förälder, ungefär 90 procent av din lön.
  • En extra trygghet med kompletterande ersättningar om du blir sjuk.
  • Möjlighet att byta en del av din lön mot en förmån såsom it-utrustning, cykel eller extra avsättning till pension.

Förmåner och lön

Arbetsuppgifter

En kommunikatör eller kommunikationsansvarig för ett verksamhetsområde har ett brett uppdrag. Arbetsuppgifter varierar beroende på den specifik roll och verksamhetens behov.

Du kan bland annat jobba med att

  • utveckla och implementera kommunikationsstrategier som är anpassade till verksamhetsmål
  • arbeta nära chefer och verksamheter för att säkerställa att kommunikationen är enhetlig och effektiv, och ge råd i kommunikationsfrågor
  • ansvara för att stötta både intern kommunikation inom organisationen och extern kommunikation till medborgare, media och andra intressenter
  • stötta i genomförandet av kommunikationsuppdrag genom att skapa innehåll för olika kommunikationskanaler såsom pressmeddelanden, inlägg i sociala medier, film, webb eller tryckt material
  • ge stöd i kommunikationen vid akuta situationer eller kriser, till både interna och externa målgrupper och mediekontakter
  • samarbeta med olika avdelningar och enheter inom kommunen i frågor som rör varumärke eller samordning av kommunikationsinsatser
  • mäta effekten av kommunikationsinsatser, till exempel genom att analysera trafik på webbplats eller samla feedback från invånare
  • utveckla organisationens digitala närvaro och användarupplevelse på webben. Det kan handla om webbplatsinnehåll och struktur, sökmotoroptimering (SEO), tillgänglighet och digital kommunikationsstrategi.

  • Som verksamhetsnära kommunikatör jobbar du nära kärnverksamheter för att vara ett stöd och viktig länk mellan verksamheten och omvärlden.
  • Du får en meningsfull arbetsupplevelse där du kan göra direkt skillnad och få fördjupad kunskap inom olika verksamhetsområden och över tid jobba alltmer strategiskt med kommunikationsfrågor.
  • Eftersom kommunen är en stor organisation med många olika verksamheter finns möjlighet till intern rörlighet mellan verksamhetsområden och hantera varierande kommunikationsutmaningar.
  • Att arbeta verksamhetsnära breddar ditt perspektiv, din kompetens, din erfarenhet och ditt kontaktnät.

Som kommuniktör med inriktning mot ett specialistområde jobbar du med att stötta och utveckla kommuniationsförmågor och kommunikationskanaler.

Du får en fokuserad roll, med möjligheten att göra skillnad på ett sätt som stämmer överens med dina intressen och kompetenser. Specialisering ger dig djup kunskap inom ett specifikt område där du kan påverka och utveckla både dig själv och organisationen.

Här är några exempel på specilistområden att arbeta inom:

Varumärke

En kommunikatör specialiserad på varumärke och samordning arbetar med att bygga, stärka och upprätthålla organisationens varumärke, både internt och externt. Det kan handla om att utveckla och implementera varumärkesstrategier och positionering, grafisk profil, intern varumärkeshantering och samordning av kommunikationsinsatser.

Intern kommunikation

En kommunikatör specialiserad på att utveckla den interna kommunikationen jobbar med att utveckla kompetens, kanaler och arbetssätt för att stärka samarbete, dialog informationsspridning inom organisationen.

Press och sociala medier

En kommunikatör som arbetar med press och sociala medier fokuserar på att stötta kommunikationen externt via mediekanaler och sociala plattformar. Det kan handla om omvärldsbevakning, mediekontakter, kris- och informationshantering, innehållsskapande, analys och uppföljning i press och sociala medier.

Webb och digital utveckling

En kommunikatör som är specialiserad på webb och digital utveckling fokuserar på att förbättra och utveckla organisationens digitala närvaro och användarupplevelse på webben. Det kan handla om digital kommunikationsstrategi, webbplatsinnehåll och struktur, sökmotoroptimering (SEO), tillgänglighet, webbanalys och projektledning för digitala initiativ.

Formgivning, foto och film

En kommunikatör som är specialiserad inom formgivning, foto eller film jobbar med att utveckla stödet till organisationen och bistå med kompetens vid framtagande av olika kommunikationsinsatser.

Lön

Uppsala kommun tillämpar individuell lönesättning vilket betyder att lönen är kopplad till ditt uppdrag och din kompetens. En gång per år gör vi en löneöversyn där din chef ska se om lönen ligger rätt. 

Om du har frågor om lön för en viss tjänst så ska du i första hand kontakta personen i annonsen.

Utvecklingsmöjligheter

Du har goda förutsättningar att utvecklas i din roll, från att specialisera dig eller bredda dina kunskaper till ledande roller beroende på dina intressen, kompetenser och erfarenheter.

  • Utvecklas i ditt arbete genom internt erfarenhetsutbyte, nätverkande, fortbildning och nära samarbete med olika verksamheter, myndigheter och organisationer
  • Vidareutbilda dig inom ditt expertområde, projektledning och ledarskap.

  • Genom att ta större ansvar för strategi och utveckling inom ditt område eller arbeta som projektledare för större eller tvärfunktionella kommunikationsinitiativ kan du bygga erfarenhet. Med ytterligare erfarenhet kan du avancera till en mer senior eller ledande roll. 

 

Lediga jobb

På Uppsala kommun finns många spännande lediga jobb. Sök redan idag och bli en av oss! Du kan även prenumerera. Då säger vi till när det dyker upp något.

Att söka jobb och vara anställd här

Förmåner och lön

Våra medarbetare är det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi förmåner och anställningsvillkor som ger dig trygghet och goda förutsättning till balans mellan arbete och fritid.

Vår kultur och våra värderingar

I Uppsala kommun arbetar vi tillsammans, välkomnar nyskapande och gör skillnad för alla vi finns till för.

Så här fungerar det att söka jobb hos oss

Vi arbetar utifrån att Uppsala kommuns rekryteringsprocess ska vara träffsäker, effektiv och rättvis. Du som söker jobb hos oss ska känna dig trygg med att det är din kompetens som bedöms och att vi har en transparent rekryteringsprocess.

Introduktion för nyanställda

Som ny medarbetare hos oss får du en anpassad introduktion till den verksamhet du ska arbeta inom. Redan nu kan du ta del av vår gemensamma digitala introduktionsutbildning och lära dig mer om hur det är arbeta i Uppsala kommun.

Tips och hjälp om jobb

Få hjälp inför en jobbansökan eller efter en anställning. Du kan få hjälp med att skriva cv, förbereda dig för en intervju eller hitta ett sätt att komma ut i arbete. Du kan även beställa intyg efter att du har varit anställd vid Uppsala kommun.