Jobba med familjer och barn i deras hemmiljö eller i anpassade lokaler med olika metoder för att förbättra samspel och stärka familjer.
Arbetsuppgifterna varierar utifrån vilken enhet du jobbar på.
Som familjebehandlare rekryterar, utreder och handleder du kontaktpersoner. Du stöttar och stärker familjer för att förbättra relationer och skapa en trygg hemmiljö för ungdomarna.
Du jobbar även med stödjande familjearbete. Varje medarbetare har huvudansvar för cirka fem familjer på heltid. Verksamheten ansvarar för kontaktpersonsinsatsen och samverkar med övriga inblandade kring boendet.
Arbetsuppgifterna är varierande och innebär möten med familjer i olika konstellationer. I dina uppgifter ingår att utreda frågor som rör faderskap, vårdnad, boende och umgänge, att handlägga adoptions- och namnärenden och att verkställa umgängesstöd enligt domstolsbeslut. Det ingår också att erbjuda rådgivning och samarbetssamtal med föräldrar och upprätta juridiskt bindande avtal och överenskommelser i ärendena. Arbetet innebär samverkan med domstolar och övriga enheter inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg.
Kompetens- och befogenhetstrappan är ett redskap för att bedöma vilken kompetensnivå du har som familjerättssekreterare. Nivåerna handlar om erfarenhet, lön, ansvar, befogenhet och kompetensutveckling.
Ditt huvuduppdrag som familjehemssekreterare är att ansvara för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning i samband med en placering och under placeringstiden samt att dokumentera löpande. Vi utreder enligt Nya Kälvestensmetoden. I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen. Du deltar i matchning och presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare som du samarbetar med under placeringstiden. Din målsättning är att alltid ha barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha barn och familjehem.
Socialsekreterare gör bedömningar, utredningar och insatser för barn, unga och vuxna. Vi jobbar tillsammans i team och vill ständigt utveckla och förbättra processer och arbetssätt. Vi stöttar varandra och satsar mycket på fortbildning och utveckling.
Våra medarbetare är det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi förmåner och anställningsvillkor som ger dig trygghet och goda förutsättning till balans mellan arbete och fritid.
I Uppsala kommun arbetar vi tillsammans, välkomnar nyskapande och gör skillnad för alla vi finns till för.
Vi arbetar utifrån att Uppsala kommuns rekryteringsprocess ska vara träffsäker, effektiv och rättvis. Du som söker jobb hos oss ska känna dig trygg med att det är din kompetens som bedöms och att vi har en transparent rekryteringsprocess.
Som ny medarbetare hos oss får du en anpassad introduktion till den verksamhet du ska arbeta inom. Redan nu kan du ta del av vår gemensamma digitala introduktionsutbildning och lära dig mer om hur det är arbeta i Uppsala kommun.
Få hjälp inför en jobbansökan eller efter en anställning. Du kan få hjälp med att skriva cv, förbereda dig för en intervju eller hitta ett sätt att komma ut i arbete. Du kan även beställa intyg efter att du har varit anställd vid Uppsala kommun.