Socialsekreterare jobbar med individer, familjer och grupper i olika sociala situationer och med olika behov. Vi gör utredningar, bedömningar, ger stöd, beviljar och följer upp insatser för människor i alla åldrar.
Arbetsuppgifterna varierar utifrån vilken enhet du jobbar på.
Du arbetar självständigt som handläggare. Dessutom planerar du tillsammans med teamet och är med och löser frågor och utmaningar flexibelt. Vi samverkar mycket med övriga enheter inom arbetsmarknadsförvaltningen, och med verksamheter inom och utom kommunen. Du samverkar med dem för att nå de bästa lösningarna.
Vi utvecklar ständigt våra arbetssätt för att uppfylla målgruppens behov och för att få personer att bli självförsörjande. Som socialsekreterare här medverkar och ansvarar du för myndighetsutövning på en mottagning. Arbetet sker enligt socialtjänstlagen och andra relevanta lagar.
I dina arbetsuppgifter ingår utredningsarbete av barn och ungdomar upp till 21 år och deras föräldrar enligt socialtjänstlagen och lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga och familjerättsliga frågor. Uppföljning av insatser i hemmet, familjehem och HVB-placeringar. Vi arbetar utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lag med särskilda bestämmelser av vård av unga (LVU).
Barnets bästa är alltid i fokus. Vi arbetar enligt BBIC-modellen (Barns behov i centrum) i nära samverkan med barnet eller ungdomen och nätverket omkring. Arbetet innebär också nära samverkan med andra myndigheter och samverkanspartners.
Som socialsekreterare inom vuxen kan du jobba inom både myndighetsutövning och behandling. Vi arbetar utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
Inom vuxenområdet hanteras frågor inom beroendeproblematik, våld i nära relation, boende, stöd till kriminella.
Som socialsekreterare på socialjouren är du en resurs för länets kommuner och arbetar på kvällar och helger. Vi handlägger akuta ärenden och rådgivning per telefon. Handläggningen sker enligt SoL, LVU och LVM. Handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd ingår inte i uppdraget, undantag Uppsala kommun vad gäller nöd.
Vi arbetar med akuta insatser. Med akuta insatser avses insatser i avvaktan på att ordinarie verksamhet kan ansvara för handläggning och beslut.
Uppsala kommun tillämpar individuell lönesättning vilket betyder att lönen är kopplad till ditt uppdrag och din kompetens. En gång per år gör vi en löneöversyn där din chef ska se om lönen ligger rätt.
Om du har frågor om lön för en viss tjänst så ska du i första hand kontakta personen i annonsen.
Våra medarbetare är det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi förmåner och anställningsvillkor som ger dig trygghet och goda förutsättning till balans mellan arbete och fritid.
I Uppsala kommun arbetar vi tillsammans, välkomnar nyskapande och gör skillnad för alla vi finns till för.
Vi arbetar utifrån att Uppsala kommuns rekryteringsprocess ska vara träffsäker, effektiv och rättvis. Du som söker jobb hos oss ska känna dig trygg med att det är din kompetens som bedöms och att vi har en transparent rekryteringsprocess.
Som ny medarbetare hos oss får du en anpassad introduktion till den verksamhet du ska arbeta inom. Redan nu kan du ta del av vår gemensamma digitala introduktionsutbildning och lära dig mer om hur det är arbeta i Uppsala kommun.
Få hjälp inför en jobbansökan eller efter en anställning. Du kan få hjälp med att skriva cv, förbereda dig för en intervju eller hitta ett sätt att komma ut i arbete. Du kan även beställa intyg efter att du har varit anställd vid Uppsala kommun.