Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 1. Uppsala ska säkra en stark ekonomi och värna välfärden

Ekonomin och välfärden

Målbeskrivning

Uppsala går in i en svår tid och många invånare och verksamheter får det tuffare ekonomiskt på grund av omvärldsläget. Uppsala kommunkoncern har en välskött ekonomi och ska fortsätta att utveckla en effektiv förvaltning för att klara kommunens välfärdsuppdrag.

Ekonomisk hållbarhet

Hållbar ekonomisk utveckling är en av förutsättningarna för en stark välfärd och behövs för att säkra människors försörjning och sociala trygghet. En hållbar ekonomi innebär att kostnaderna inte överstiger intäkterna och att kostnaderna inte överförs på kommande generationer. Kommunens resurser ska fördelas jämställt. Ansvarsfull resursanvändning innebär bland annat att kontinuerligt ta tillvara möjligheterna till både effektiviseringar och omprioriteringar. Ekonomisk hållbarhet förutsätter också ett framtidsperspektiv som skapar utrymme för kvalitetsförbättringar och nödvändiga investeringar idag som skapar nytta över lång tid framåt.

Välfärdstjänster

Uppsala kommun ska ge de som bor, verkar och besöker Uppsala välfärdstjänster och service av god kvalitet. Barn och elever ska ges förutsättningar att minst nå kunskapskraven och nå gymnasieexamen. För att lyckas ges elever förutsättningar att tillgodogöra sig utbildning genom att deras utveckling och lärande stimuleras i en trygg miljö under hela utbildningskedjan, från förskola till gymnasium. Varje barn ges rätt stöd och stimulans i sitt lärande. Oavsett ålder ges förutsättningar för ett livslångt lärande, ständig utveckling, god livskvalitet, minskade kunskapsklyftor och goda utbildningsresultat.

Stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Det ska finnas valfrihet för äldre och kvaliteten alltid ska värnas. Kvaliteten inom äldreomsorgen ska stå i fokus, både i egen och i upphandlad verksamhet. Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun där äldreomsorgen känns trygg för Uppsalas äldre och deras anhöriga.

Tillgänglig och effektiv

Kommunen kännetecknas av god service, tillgänglighet och effektivitet i alla kontakter med invånare, företag, organisationer och besökare. Verksamhetens kvalitet utvecklas kontinuerligt utifrån nyskapande, innovationer, omvärldsbevakning och ständiga förbättringar. Uppsalas invånare, brukare och medarbetare har erfarenheter och förslag om kommunens utveckling och är en resurs som ska tas till vara.

Attraktiv arbetsgivare

Att vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder en hållbar arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter är grundförutsättningar för att engagera, motivera och utveckla medarbetare. Det kräver ett strukturerat och systematiskt arbete med kompetensplanering. Kommunen behöver bli bättre på att ta hand om den kompetens som redan finns i verksamheten och säkerställa en stabil grundbemanning. För att kunna erbjuda service av god kvalitet behövs fler som arbetar heltid, lägre sjuktal, fler som får förutsättningar att förlänga arbetslivet och en träffsäker nyrekrytering.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti

Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut. 18 av 19 uppdrag pågår enligt plan. Ett kvarvarande uppdrag är försenat och beräknas bli klart i år. Av de som pågår beräknas fem uppdrag bli färdiga 2024, åtta uppdrag 2025 och fem uppdrag 2026. Utöver uppdragen finns ett gemensamt nämnd-/bolagsmål. Arbetet med det pågår enligt plan och beräknas pågå till 2026.

Kommunens prognostiserade resultat beräknas till 1,4 procent av skatter, generella stadsbidrag och utjämning, att jämföra med det budgeterade resultatet om 1,0 procent. Det prognostiserade resultatet understiger det långsiktiga målet om 2,0 procent. Samtidigt uppgår det sammanlagda prognostiserade resultatet för nämnderna till ett överskott om 187 miljoner kronor. Med undantag av socialnämnden och plan- och byggnadsnämnden prognostiserar nämnderna en ekonomi i balans eller överskott.

Kommunen arbetar med att utveckla en effektiv förvaltning, med att stärka likvärdigheten i skolorna, att stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och att kontinuerligt utveckla kvaliteten i verksamheten.

God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning
Kommunfullmäktige har fastställt ett antal långsiktiga finansiella mål för att uppnå och upprätthålla god ekonomisk hushållning. Resultatet för kommunen i förvaltningsform ska långsiktigt motsvara minst 2,0 procent av intäkterna från skatter, generella statsbidrag och utjämning. Resultatet för kommunkoncernen ska motsvara 2,0 procent av verksamhetens intäkter och intäkter från skatter, generella statsbidrag och utjämning. Därtill ska soliditeten för kommunkoncernen inklusive pensionsåtaganden uppgå till 25 procent.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 1. Frigöra tid och resurser till kommunens kärnverksamheter genom att effektivisera administrationen och minska den administrativa belastningen. Beskrivning av uppdraget: För att klara av välfärdsuppdraget behöver alla nämnder och bolagsstyrelser säkerställa en resurseffektiv verksamhet. Kommunkoncernens styrning och ledning ska bygga på tillit utan detaljstyrning. Kommunstyrelsen styr, leder och samordnar arbetet med kommunens verksamhet och ekonomi. Genom en samordnad organisation tillhandahåller kommunledningskontoret verksamhetsnära stöd till nämnderna och bolagen inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, IT och fastighet. De kommungemensamma kostnaderna för dessa processer fördelas inom kommunkoncernen. Genom att effektivisera stödprocesserna såväl inom respektive förvaltning och bolag som inom de gemensamma stödfunktionerna ska resurser frigöras till kommunens kärnverksamheter. Ansvariga: alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Effektivitet handlar om att verksamheten ska nå uppsatta mål och samtidigt hushålla väl med kommunkoncernens medel. För offentlig sektor är effektivitet att samhällsnyttan för invånare ska maximeras. Effektivitet innebär att verksamhet utförs till en minskad kostnad med oförändrad kvalitet, eller att volymen och/eller kvaliteten ökar till samma kostnad. Kommunens verksamheter arbetar medvetet för att säkerställa en resurseffektiv verksamhet. Åtgärder är ständigt pågående då verksamheterna löpande anpassas, effektiviseras och utvecklas utifrån givna förutsättningar och budgetramar med kärnverksamheten i fokus. Uppdrag 1 har stort fäste i organisationen och i vägval beaktas den administrativa konsekvensen utifrån det faktum att administrationen ska minska, men utan bekostnad på ordning och reda eller att leva upp till de regler och krav som föreligger. En utförligare rapportering av nämndernas och bolagsstyrelsernas åtgärder finns i bilagan Verksamheternas åtgärder kopplade till uppdrag 1. Merparten av verksamheterna, såväl nämnder som bolag, har prioriterat utvecklingsarbete kopplat till digitalisering och AI-stöd och de möjligheter det ger. Förutsättningar för detta har skapats bland annat genom koncerngemensam samordning kring IT-miljö och IT-säkerhet, e-arkiv, upphandling och ett gemensamt kontaktcenter samt genom översyn av rutiner och bemanning i verksamheterna. Effekter som syns är exempelvis frigjord tid för kvalificerad handläggning, förbättrad kvalitet i verksamheten och bättre möjligheter för kommuninvånare och andra att komma i kontakt med verksamheten. Även avveckling av IT-system som inte längre är aktuella, är en viktig åtgärd för att minska administration och kostnader. Inom verksamheter där kärnverksamheten till stor del innebär myndighetsutövning (beslut och tillsyn), har bland annat flera e-tjänster för ansökan/anmälan införts eller uppdaterats, användning av geografisk information har förbättrats/ökat, automatisering/robotisering av inhämtande och kontroll av uppgifter har fortsatt. Vidare har utvecklingen av webbtjänster för kommunikation med exempelvis vårdnadshavare fortsatt liksom digitalisering av synpunktshantering. Inom fastighetsbolagen har system för fastighetsövervakning införts vilket minskar skaderisker och optimerar energiåtgång. Parallellt med utveckling kopplat till digitalisering och automatisering har åtgärder vidtagits eller är pågående för att ytterligare utveckla organisationen, arbetssätt och rutiner. Några exempel är fusion inom Uppsalahem, bemanningsoptimering, konceptförskolor, förtydligade uppföljningsrutiner, samnyttjande av personal och resurser mellan förvaltningar och bolag inom koncernen. Ökad samverkan bidrar till enhetligt och effektivt där synergier uppnås. Åtgärderna förväntas utöver ökad effektivitet även öka tydligheten och minska sårbarheter samt dubbelarbeten. Kommunstyrelsens kommunledningskontor ansvarar för ett brett område med allt från städ- och måltidsservice till den samlade stabs- och stödverksamheten, hållbarhetsfrågor, näringslivsfrågor, trygghet och säkerhet, de övergripande lednings-, styrnings- och utvecklingsprocesserna samt för att stötta kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med flera. Genom en samordnad organisation tillhandahåller kommunledningskontoret även verksamhetsnära stöd till nämnderna och bolagen inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, IT, upphandling och fastighet. De kommungemensamma kostnaderna för dessa processer fördelas inom kommunkoncernen. Under 2024 har det verksamhetsnära stödet anpassats till efterfrågan enligt överenskommen modell. Därutöver har resurser på omkring 10 miljoner kronor frigjorts för nämnderna genom lägre uppräkning av kommungemensamma kostnader jämfört med den generella uppräkningen av nämndernas ramar. Vidare har inte de senaste årens prisökningarna för livsmedel och andra insatsvaror slagit igenom fullt ut i priset för gemensam service till verksamheterna vilket också frigjort resurser hos nyttjande nämnder och bolag. Smartare arbetssätt, digitalisering och ökad avtalstrohet inom upphandlings-/avtalsområdet har också bidragit till minskad tidsåtgång och kortare handläggningstider i vissa administrativa rutiner samt lägre verksamhetskostnader för upphandlade varor och tjänster. På sikt förväntas detta även medverka till lägre kommungemensamma kostnader för exempelvis arkiv, IT-system och tomhyror vilket ytterligare frigör resurser till fördel för kärnverksamheten/brukarna. Den ökade digitaliseringen och omställningar kopplat till hållbarhet ökar kraven på kommunövergripande stöd till kärnverksamheten i form av bland annat utvecklingsstöd och underhåll av digitala lösningar. Det är viktigt framåt att prioritera verksamhetsutvecklingskapacitet för att skapa förutsättningar för fortsatt utveckling av effektiva processer och arbetssätt. Åtgärder som innebär minskade gemensamma resurser riskerar att påverka genomförandekraften av verksamhetsutveckling. Effekterna av åtgärderna inom kommunledningskontoret och övriga förvaltningar och bolag, mäts bland annat genom ekonomisk uppföljning, mätningar av kund- och medarbetarnöjdhet, tillgänglighetsmätningar och mätning av antal ärenden som kommer in via digitala kanaler.
  2.  

    Uppdrag 2. Införa en modell för en utvecklings- och innovationsbudget som möjliggör helt nya arbetssätt för att effektivisera framtidens välfärd. Berörda: KS Beskrivning av uppdraget: Innovationskraft, ständiga förbättringar, nya arbetssätt och förmåga att nyttja nya tekniska lösningar är avgörande för möjligheten att lösa välfärden och kommande samhällsutmaningar. För att skapa ett smart och hållbart Uppsala behöver innovationskraften öka i hela organisationen och idéer från medarbetare förädlas och testas. För att möjliggöra för verksamheten att testa helt nya arbetssätt krävs resurser för utveckling och implementering. En utvecklings- och innovationsbudget ska tas fram tillsammans med nämnder och bolag där centrala resurser avsätts för att medfinansiera utveckling av helt nya arbetssätt som bidrar till framtidens välfärd. Kommunkoncernens verksamhetsplanering och uppföljning ska utvecklas som ett verktyg att följa verksamheternas förbättringsarbete och utvecklingsinitiativ och möjliggöra för politiska prioriteringar.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Arbetet med att ta fram modell för en utveckling- och innovationsbudget har baserats på ISO-standarden (International Organization for Standardization) för innovationsledning. Standarden betonar vikten av ekonomiska resurser som en av flera faktorer för att skapa en framgångsrik och innovativ organisation. Modellen stärker den befintliga mål- och budgetprocessen med innovationsfrämjande åtgärder. Den inkluderar en årlig avsättning av en mindre summa pengar, som används för att testa och främja nya idéer genom en satsning som kallas "Idécheck". Modellen förstärks ytterligare genom stöd från Innovationslabbet och innovationsledare, vilket bidrar till att skapa förutsättningar för att driva innovation inom kommunkoncernen. En kartläggning av interna behov samt omvärldsbevakning visar att det inte heller framöver bör avsättas en större central summa pengar för innovationsinitiativ. En sådan insats bedöms inte främja utvecklingen av helt nya arbetssätt och inte heller ta hänsyn till de varierande förutsättningarna mellan kommunkoncernens olika verksamheter. Framtagande av stöd för extern finansiering pågår under hösten.
  3.  

    Uppdrag 3. Utveckla digitala välfärdstjänster för ökad samhällsnytta och ett mer effektivt resursutnyttjande. Beskrivning av uppdraget: Den digitala teknikens roll för kommunens ekonomi och samhällets välstånd har vuxit snabbt under de senaste årtiondena. För att möta krav och förväntningar behöver kommunen öka takten i digitaliseringen för att kunna erbjuda en enklare vardag för invånare, en öppnare förvaltning som stöder innovation och delaktighet samt högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. Behovet av nya digitala verktyg så som e-tjänster, artificiell intelligens (AI) och digitala lärplattformar är stort och med stöd av datadrivet beslutsfattande ska kommunen fatta mer välavvägda beslut. Kommunens verksamheter behöver synliggöra de digitala tjänsterna och säkerställa digital inkludering så att de som inte kan eller vill använda digitala lösningar och tjänster inte lämnas utanför. Digitala lösningar behöver alltid prövas mot ökade risker för dataintrång, cyberangrepp och informationsläckage. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. För ökad takt i digitaliseringsarbetet används i dag Innovationslabbet som en sammanhållen fysisk plats för samordning och stöd i förändringsledning. Inom labbet har en idécheck tagits fram för att stödja verksamheter i att komma i gång och testa nya arbetssätt. Utifrån ett nytt koncept för systematiskt lärande och erfarenhetsåterföring kan verksamheterna dela sina innovativa erfarenheter på kommunens externa webb. En 3D-baskarta har tagits fram. Den kommer bland annat att användas av spårvägsprojektet för att visualisera de depåer som ska byggas. En digital plattform för översikts- och områdesplanering är på plats och gör att geografisk information kan ärvas, återanvändas och vidareutvecklas genom samhällsbyggnadsprocessen. En första version av tjänsten Inloggat läge är klar. Prototypen innehåller funktionerna Inloggat läge och Mina ärenden. Det är en ingång som gör att medborgare kan få tillgång till sina ärenden. Tjänsten har testats via Borglig vigsel och Seniorkortet. En teknisk förutsättning för centrala bastjänster har tagits fram genom en så kallad API Gateway. Det är en ny komponent för att hantera information till och från kommunen. Nu kan kommunen på ett optimerat och skalbart sätt hämta exempelvis personuppgifter från Skatteverkets system Navet, för distribution av folkbokföringsuppgifter. En utveckling av eventobjektet har genomförts i samarbete med projektet Kulturnattwebben. Lösningen kommer att användas för den nya Kulturnattwebben. Kopplat till det kommunövergripande arbetet med dokumenthanteringssystemet har en struktur inom systematisk informationsförvaltning tagits fram. Strukturen visar var information sparas och kan hämtas ifrån. Under våren genomfördes en datainsamling med hjälp av flygfotografering och laserskanning. Insamlingen har gett aktuella och exakta data som gör att beslut kan baseras på rätt underlag, vilket förbättrar planeringsprecision och effektivitet. Informationen används för att hålla primärkartan aktuell och stöder till exempel brandförsvaret, bygglovshanteringen och tillsynen. Analyser av kartdata kopplat till medborgares tillgång till gröna ytor gör att åtgärder kan genomföras som leder till att medborgare får en jämlikare tillgång till grönytor. Den tekniska handboken har uppdaterats med typritningar för gatusektioner. Detta underlättar planering och användning av marken i samhällsbyggnadsprocessens olika skeden. Typritningar fungerar som en standard för hur breda gator ska vara. Det minskar risken för kostsamma ombyggnationer eftersom ytor är säkrade redan i planeringsskedet. Ett system för att digitalisera processerna för grävtillstånd, trafikanordningsplaner och markupplåtelser har införts. De som söker grävtillstånd kommer att se andras grävinitiativ vilket underlättar samordning av grävarbeten. En digital checklista har tagits fram som ska effektivisera inspektioner av hygieniska verksamheter. Skolor och förskolor kan nu via en digital kanal skapa en felanmälan när det gäller fastigheten och följa sitt ärende. Tidigare arbete inom uppdraget omfattar bland annat en automatiserad e-tjänst för studiekontroll av kommunens studentbostäder och ett digitalt parkeringsdetekteringssystem i Centralgaraget. Att betala sin parkering med APP har nu blivit normen och det är det dominerande betalsättet för korttidsparkering. Ett nytt tillstånds-och köhanteringssystem implementerades hösten 2023. Systemet kommer att ytterligare effektivisera administration av tillstånd. Inom idrott- och fritid sker all hantering av bidragsansökningar, utbetalningar och fakturering digitalt. Arbetet med nyckelfria anläggningar fortlöper likväl som att nämnden kontinuerligt arbetar med att förenkla kommunikation och uppdatering av GIS-kartor. Digitaliseringen av detaljplanerna fortsätter och förbättras under 2024. Genom mer kostnadseffektiva och resursbesparande arbetsmetoder möjliggörs en snabbare och mer exakt tillgång till planinformation. Digitaliseringen kommer öka transparensen och tillgängligheten, vilket underlättar för både privatpersoner och företag att utveckla platser. Digitaliseringen utgör en del i att nå en obruten digital samhällsbyggnadsprocess. Arbete pågår med anslutning till den nationella plattformen för säker digital kommunikation (SDK) och med upphandling av verktyg för ett kommungemensamt ramverk för informationsförvaltning. Arbete pågår också med ett bedömningsstöd för årskurs 6 inför att de nationella proven hösten 2024 för första gången ska genomföras digitalt. Inom flera verksamheter pågår arbete kring användandet av AI. Arbetet fortsätter också med att löpande utveckla digitala tjänster för målgruppen besökare såsom en chat-bot för vanliga frågor, vidareutveckling av digitala tjänster på de webbplatser kommunen driver för destinationen och för stora publika evenemang. Utvecklingen av digitala tjänster för boinflytande fortsätter. Inom samhällsbyggnad pågår ett arbete med koldioxidbudget i Rosendal som en del av programmet för Obruten Digital Samhällsbyggnadsprocess (ODS). Det pågår också arbete med en kartläggning för att kunna koppla information om samhällsbyggnadsprojekt i ärende- och projektledningssystem. Inom vuxenutbildningen pågår satsningen ”Testa komvux” som syftar till att förbättra individens förutsättningar att ansöka till komvux och att navigera på olika hemsidor. Sfi Mamma-barn (svenska för invandrare) har fått nya medel för att fortsätta att utveckla hybridundervisning som ska möta behovet av digital utveckling. Inom vård och omsorg pågår utvecklingsarbetet genom en rad åtgärder, utifrån såväl brukar-, kommuninvånar- som medarbetarperspektiv. Det handlar exempelvis om förberedande arbete inför upphandling av läkemedelsautomater, utvecklingsarbete för att skapa ett digitalt boendestöd inom socialpsykiatrin samt att digitalisera flöden inom daglig verksamhet (närvaroregistrering-habiliteringsersättning-ersättning till utförare). Ett nytt verksamhetssystem för hjälpmedel har upphandlats. Implementering och utbildning planerat för hösten 2024. En översyn av avtal och uppdragsbeskrivningar pågår för att säkerställa att de både uppmuntrar och ger utrymme för ökad användning av digital välfärdsteknik. Några fler exempel på pågående arbete är att ansökningsomgången för kulturnämndens bidrag 2025 sker i det kommungemensamma digitala systemet för bidrag och bokning och att genomföra en digital omställning inom VA-branschen med en övergång till fjärravlästa vattenmätare. Ytterligare exempel är att titta på hur data kopplat till pågående parkeringar kan samlas i en så kallad hubb för att bearbetas och arbete med poddar. Arbetet med utveckling av en plattform för IoT (Internet of Things) har pausats i väntan på nytt inriktningsbeslut med anledning av nya direktiv samt reviderade budgetramar.
  4.  

    Uppdrag 4. Stärka kompetensförsörjningen och säkerställa ett hållbart arbetsliv och hälsofrämjande arbetssätt inom kommunkoncernen. . Beskrivning av uppdraget: Kommunen ska ha en robust grundbemanning med kompetenta medarbetare och en hälsofrämjande arbetsmiljö. Behovet av korta visstidsanställningar och inhyrd personal ska minska under planperioden. Det ska uppnås genom ett systematiskt kompetensförsörjningsarbete med särskilt fokus på kompetensutveckling och kontinuerligt lärande och genom en god arbetsmiljö med hälsofrämjande arbetssätt. Anställningsformen ska i undantagsfall vara tidsbegränsad. Utbildningar som utformas utifrån arbetsmarknadens behov ska säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen inom kommunal sektor och i det privata näringslivet. Den upprepade korttidssjukfrånvaron ska minska och möjligheterna med ökad flexibilitet i arbetslivet tas tillvara. Kommunens friskvårdsbidrag utökas till 3000 kronor per år för att bidra till en bättre hälsa. Målsättningen är att skapa ett hållbart arbetsliv med lägre sjuktal, Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Samtliga nämnder arbetar i enlighet med den kommungemensamma metodiken för kompetensförsörjningsplanering som en del av ordinarie verksamhetsplanering. Genom att höja förmågan till en metodiskt och träffsäker kompetensförsörjning kan kommunen som arbetsgivare samordna prioriterade behov samt säkerställa kompetens på kort och lång sikt. I nämnder som har utmaningar att rekrytera och behålla medarbetare med relevant utbildning, rätt kompetens och erfarenhet sker riktade satsningar och aktiviteter för att säkerställa att medarbetarnas kompetens används och utvecklas på rätt sätt. Kommunstyrelsen bidrar med att stötta kärnverksamheten i nämndöverskridande åtgärder, till exempel genom att säkerställa gemensamma arbetssätt för aggregering och uppföljning av de kommungemensamma kompetensbehoven. Ett behov som noterats på kommungemensam nivå är att verksamhetsutveckling bör analyseras utifrån hur det främjar möjligheten att kompetensförsörja verksamheten. En strategi för lärande och kompetensutveckling är framtagen och förankring sker under hösten 2024. Strategin beskriver hur Uppsala kommun som arbetsgivare kan arbeta med lärande som ett komplement till kompetensförsörjningsprocessen. Målsättningen är att skapa bättre förutsättningar för livslångt lärande och beredskap för snabbare omställning av kompetens utifrån verksamhetens behov. En digital och hybrid arbetsplats är en konkurrensfördel för den attraktiva arbetsplats och arbetsgivare som Uppsala kommun strävar efter att vara. Utifrån möjligheten till ett mer flexibelt arbetsliv i en utvecklad digital miljö fortsätter arbetet med att möjliggöra arbetssätt och arbetstider som skapar förutsättningar för en hållbar och hälsofrämjande arbetsmiljö, både utifrån individuella preferenser och verksamhetens behov. Arbetet med att i större utsträckning möjliggöra flexibel arbetstid även inom schemalagda verksamheter fortgår. Arbetet med robust grundbemanning i verksamheterna fortgår och inkluderar aktiviteter som syftar till att åstadkomma bättre arbetstidsreglering, identifiera åtgärder som leder till hållbara och mer stabila bemanningslösningar, utveckla befintlig kompetens samt möjliggöra för fler att arbeta längre med bibehållen arbetstillfredsställelse. Verksamheterna bedriver arbetet utifrån sina specifika förutsättningar och behov. Utmaningarna är störst inom verksamheter med större volymer av medarbetare med korta visstidsanställningar. Arbetet med att stödja chefer och samordna omställningen pågår. Arbetet med chefers förutsättningar fortgår i en positiv riktning. Nämnderna arbetar aktivt med chefers förutsättningar utifrån verksamheternas behov i syfte att säkerställa ett hållbart, utvecklande och attraktivt uppdrag för chefer på samtliga ledningsnivåer. Arbetet med att engagera, utveckla och behålla chefer samt fortsätta att stärka ledarskapet är ett prioriterat arbete de närmaste åren för att säkerställa en långsiktig chefsförsörjning. Kommunstyrelsen erbjuder ett flertal utvecklingsinsatser för chefer utifrån där de befinner sig i sitt ledarskap. Som en del av kommunens arbete med aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen fortsätter arbetet med att öka medvetenheten om betydelsen av mångfald och inkludering på arbetsplatsen och vid rekrytering. Genom en utbildning kan chefer stärka sin kunskap och få verktyg att leda inkluderande.
  5.  

    Uppdrag 5. Öka kompetensen hos medarbetare inom LSS genom att utreda och genomföra en pilotsatsning med utbildning inom stödpedagogik. Berörda: OSN, AMN och UBN. Beskrivning av uppdraget: Kommunen ska i samarbete med akademin och andra utbildningsinstitutioner verka för utveckling av yrkeshögskoleutbildning och utbildning av stödpedagoger med inriktning mot LSS och socialpsykiatri samt förbereda för en omfattande och långsiktig vidareutbildning av samtliga medarbetare som jobbar inom LSS. Målsättningen är att alla medarbetare har minst undersköterskeutbildning med stödpedagogisk inriktning eller en stöd/socialpedagogisk yrkeshögskoleutbildning.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Utbildningsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Fortsatta utbildningsinsatser för att få fler stödpedagoger i verksamheten. Stödpedagogerna har ett större ansvar för social dokumentation, samt har drivit utvecklingsarbeten och vägleder kollegor i kvalitetsarbeten, förhållningssätt och bemötande inom verksamheten. 14 medarbetare har påbörjat en stödpedagogisk utbildning och är färdigutbildade höstterminen 2025. Hittills har totalt 22 medarbetare utbildats. Per augusti finns 18 stödpedagoger i verksamheten. Vården har behov av vårdbiträden eller undersköterskor med LSS-kompetens (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade), vilket vuxenutbildningen tillhandahåller inom kursen Funktionsförmåga och funktionsnedsättning som erbjuds på utbildningar både inom vård och omsorg samt barn och fritid. Ett nära samarbete mellan vuxenutbildningen och vård- och omsorgsförvaltningen möjliggör utbildning och stöd när och om det efterfrågas av vård- och omsorgsförvaltningen. Att relevant kompetens säkerställs hos medarbetare vars arbete berör personer med funktionsnedsättning är också ett delmål i programmet för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Utbildning inom stödpedagogik erbjuds inom ramen för gymnasieskolans vård-och omsorgsprogram. Yrkeshögskoleutbildningar inom stödpedagogik erbjuds av olika utbildningsanordnare som distansutbildning bland annat i Stockholmsregionen.
  6.  

    Uppdrag 6. Säkerställa tillräckliga kunskaper i svenska språket för anställda med behov av det inom förskola, vård och omsorg. Berörda: OSN, ÄLN, AMN och UBN. Beskrivning av uppdraget: Personer som får stöd ska vara trygga i att förstå och kunna prata svenska med kommunens medarbetare. Genom att säkerställa tillräckliga kunskaper i svenska språket för anställda med behov av det inom vård och omsorg förbättras brukarbemötandet och patientsäkerheten ökar. Goda språkkunskaper hos personalen är en förutsättning för hög kvalitet i förskolan, att barnens språkutveckling fungerar bra och till en bättre och tryggare övergång till förskoleklass. Systematik ska utvecklas för att säkerställa tillräckliga språkkunskaper i svenska språket bland medarbetare inom förskola, vård och omsorg. Det kan till exempel handla om språkundervisning och språkmentorer.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Utbildningsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. För att kunna säkerställa att anställda har tillräckliga språkkunskaper och språkförståelse i svenska för att kommunicera och dokumentera, finns det cirka 60 utbildade språkombud. Deras uppdrag är att utveckla yrkesspråket hos anställda, studerande och praktikanter samt öka kunskapen och medvetenheten kring kulturella olikheter på arbetsplatserna. Det långsiktiga målet är att snabbare kunna inkluderas i verksamheterna genom att få stöd och utveckling av sin språkförmåga. Inom äldrenämndens egen regi pågår ett arbete kallat inkluderande arbetsplatser där språkutveckling är en stor del. Det genomförs workshops, utbildningsinsatser och språkcaféer. Det finns språkombud/språkstödjare och språkutvecklande insatser görs löpande. Utvecklingsarbetet fortsätter gällande språkstöd särskilt inom äldreomsorgen. Ett resultat av samverkan inom kommunen är den servicebiträdesutbildning som skapats för personer som behöver en längre väg att klara en vårdutbildning, inte minst språkligt. Ett utträde ur Vård- och omsorgscollege (VO-college) juni 2025 förbereds då nya samverkansformer planeras. Inom de gemensamma yrkesråden/programråden diskuteras mycket kring arbetsplatsförlagt lärande (APL) och arbetsgivarnas behov. Tidigare har det funnits utbildning till språkombud i förskolan och utbildningen kan starta igen vid förfrågan. Arbetssättet kring utbildning i svenska för medarbetare är numera en del i ordinarie arbete. En digital E-lärandetjänst har implementerats som erbjuder kurser i grundläggande svenska i tre nivåer och en kurs i yrkessvenska för arbete i förskola. Kursen i yrkessvenska utgår från vardagliga situationer på förskolan och kan bidra till att utveckla språkkompetens. Kontinuerliga uppföljningar sker med de rektorer som har deltagare, med syfte att stödja i processen och förbättra arbetssättet.
  7.  

    Uppdrag 7. Fortsätta stärka likvärdigheten och höja kunskapsresultaten i förskola, förskoleklass, grundskola och fritidshem, fritidsklubb och gymnasieskola. Berörda: UBN och KTN. Beskrivning av uppdraget: Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet, enligt skollagen. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. En viktig förutsättning för det är en ökad andel behöriga lärare samt en ökad andel behöriga förskollärare i förskolan. För att stärka likvärdigheten och för att alla elever ska få en utbildning av hög kvalitet behöver kommunen göra fördjupade analyser för att rikta resurser utifrån lokala förutsättningar och identifierade behov. Likvärdigheten ska stärkas både inom och mellan skolor samt inom och mellan fritidshem och fritidsklubbar.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Utbildningsnämnden Kulturnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. En utvärdering av närvarokoordinatorernas roll och arbetsprocess är genomförd. Ett förslag till inriktning för det fortsatta arbetet presenteras för utbildningsnämnden i september. Inom förskolan pågår ett arbete med att ta fram ett vägledande stödmaterial för rektorer och medarbetare. Vägledningen handlar om vikten av att främja barns närvaro i förskolan. Inom grundskolan har processer säkerställts så att grundskolans centrala frånvarorutiner regelbundet revideras, ses över och är kända för personal ute på skolorna. Inom gymnasiet fortsätter ett aktivt arbete med att utveckla det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet, där närvaroarbetet är en viktig del. Distansundervisning som särskilt stöd startade höstterminen 2024. I augusti 2024 har åtta elever erbjudits plats. Maxantal under höstterminen 2024 är 30 elever. Intag sker löpande. Samarbete sker med Göteborg som också har fått tillstånd för distansundervisning. Samarbete har också påbörjats med en forskare på Göteborgs universitet som kommer att följa utvecklingen av verksamheten. Arbete med tidiga insatser fortsätter och fokuserar framförallt på att stärka rektors styrning och ledning, att utveckla stödet som ges till eleven genom att fler specialpedagoger anställs i tidigare åldrar och på att utveckla undervisningspraktiken i svenska, svenska som andra språk och matematik. Ett underlag har tagits fram som visar examensgraden för elever som läst ett introduktionsprogram (IM) på gymnasiet och blivit behöriga och gått vidare till ett nationellt program på någon av de kommunala gymnasieskolorna. Det har i analysen framkommit att det även behöver tas fram fler parametrar för att följa upp de olika mål med studierna som elever på IM kan ha, exempelvis anställningsbarhet. Varje år hålls fyra möten med elevråd/elevkårer för att stärka ungdomars delaktighet. Det planeras för ytterligare möten med elevråd/elevkårer för att diskutera aktuella kommunala frågor. Under 2024 har grundskolan anställt en skolbibliotekssamordnare. Under vårterminen har samordnaren sammanställt en översikt av det nuvarande avtalet med folkbiblioteket. Under hösten 2024 kommer påbörjas en översyn av bemannade skolbibliotek. Under sommaren 2024 publicerades lagrådsremissen om stärkta skolbibliotek. Riksdagens beslut förväntas senare i höst. Förslaget innebär bland annat att skolbiblioteken ska vara bemannade i sådan utsträckning att ändamålen med skolbibliotek uppnås. Ett arbete för att stärka samverkan mellan grundskola och fritidsklubbar har påbörjats. En utredning om samordnad omsorg före skoldagen, i samarbete med grundskolan, förväntas vara klar i december 2024. Rutiner för övergångar och samnyttjande av lokaler ses över och kontinuerlig dialog med SSPF junior (skola, socialtjänst, polis och fritid) fortsätter inom olika områden. Arbetet med att utveckla en mer likvärdig budgetmodell för fritidsklubbar och morgonomsorgen fortsätter. Skolan har tagit över ansvaret för morgonomsorgen, och rapportering av närvarande barn, schema och ersättning diskuteras. Det pågår en utredning för att säkerställa hur statistik över barnens närvaro ska hanteras framöver, med fokus på barnens behov. Arbete pågår med att stärka barns och ungas rätt till kultur och inflytande genom utbildning i barnrättsperspektivet. Arbete pågår med att bredda utbudet av kulturella aktiviteter inom fritidsklubbar, fritidsgårdar, allaktivitetshus och Grand. Uppsala Summer Zone har varit öppen under sommaren med en stor aktivitetsyta öppen för alla. Antalet besökare har ökat markant jämfört med föregående år. Kulturhusen, biblioteken och Uppsala Kulturskola arbetar för att främja delaktighet och inflytande genom olika program och aktiviteter. Det sker bland annat genom fokus på att nå fler skolor i glesbygd och motverka ekonomiska och geografiska hinder. Ett arbete pågår med att implementera ett basutbud där alla elever i grundskolan garanteras en kulturaktivitet per läsår från och med höstterminen 2024.
  8.  

    Uppdrag 8. Åstadkomma en omställning mot en effektiv och nära vård med fokus på förebyggande och hälsofrämjande insatser. Berörda: OSN, ÄLN, KTN, IFN, SCN, UBN, AMN och PBN. Beskrivning av uppdraget: Uppsala kommun arbetar tillsammans med Region Uppsala och övriga kommuner i länet för att uppnå målbilden Effektiv och nära vård 2030. Förebyggande och hälsofrämjande insatser behövs för att stärka eller bibehålla alla människors fysiska, psykiska och sociala hälsa och välmående. Samverkan ska framförallt stärkas i arbetet med förebyggande och hälsofrämjande insatser riktat till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn och unga med komplexa behov samt personer som är sjukskrivna och som saknar sjukpenninggrundande inkomst och uppbär ekonomiskt stöd. Ökat fokus på tidiga rehabiliteringsinsatser för äldre ska stärka den enskildes livskvalitet och egenmakt samtidig som det leder till minskat behov av mer vård- och omsorgstunga insatser. Det är en förutsättning för att kommunen ska klara ekonomin och kompetensförsörjningen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Utvecklingen av samverkan med berörda nämnder och Region Uppsala pågår inom flera områden och med olika målgrupper. För samverkan med Region Uppsala pågår arbetet inom ramen för forum inom HSVO-organisationen (Hälsa, Stöd, Vård och Omsorg). En samverkansplan finns framtagen med aktiviteter vilka följs upp via HSVO. Ett samverkansarbete mellan vård och omsorgsförvaltningen, socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen, habiliteringen och barn- och ungdomspsykiatrin kring barn och unga inletts under 2024. Samverkansprocesser kring samsjuklighet med missbruk/beroende har också utvecklats och implementerats. Under våren har förskolor och skolor fått information om SPIS (samordnad planering av insatser och stöd) och SIP (samordnad individuell plan) som metod och hur det praktiskt går till. Majoriteten av gymnasieskolorna har givits mer information och praktiska exempel gällande SPIS. Målet är att möta upp elevernas behov tidigare. I slutet av 2023 färdigställdes en modell (HEDDA) för hälsoekonomiska analyser. I september kommer ett arbete genomföras med HEDDA i de två projekten Trygg hemgång och Intensiv hemrehabilitering (IHR). Syftet är att utveckla modellen och att fånga samt utveckla de hälsoekonomiska parametrarna inom respektive projekt. Det pågår ett parallellt arbete med att ta fram ett rekryteringsunderlag för att anställa en hälsoekonom som kan bidra med kompetens och styrka i frågorna. Närvårdsteamet har avvecklats och ersatts av den ny verksamheten Supportgruppen. Verksamhet riktar sig till personer med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som har behov av enklare stöd. Supportgruppen är en öppen verksamhet utan krav på biståndsbeslut. Syftet med Supportgruppen är att medborgare lätt och snabbt ska kunna få stöd. Genom praktisk hjälp och vägledning kan Supportgruppen bidra till att öka den enskildes självständighet och livskvalitet. Invånare som har en funktionsnedsättning kan få hjälp att anpassa sina bostäder för att få ett mer självständigt liv. Antalet nyinkomna ärenden gällande bostadsanpassning var 1 120 under januari till och med augusti, vilket kan jämföras med 1 115 nyinkomna ärenden under samma period 2023. 994 personer har fått hjälp till ett mer självständigt liv i sitt eget boende tack vare bostadsanpassningsbidraget. Det kan jämföras med 1 013 personer under samma period 2023. Kommunen arbetar för att främja folkhälsa genom att möjliggöra idrott och en aktiv fritid för alla åldrar. Detta görs genom att tillhandahålla anläggningar, stödja föreningsutveckling och ge föreningsbidrag. Genom samarbete med organisationer som RF-SISU Uppland, KFUM Uppsala, Fyrisgården och Uppsala parasport förbättras psykisk hälsa, kunskap om idrott för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller andra funktionsnedsättningar. Kommunen bidrar också till att minska ensamhet bland äldre genom att stödja idrotten i Uppsala med bidrag för målgruppen 60+. Antalet besökare på Uppsala Summer Zone där olika aktiviteter erbjuds ökade även detta år. För att öka tillgängligheten till meningsfull fritid har särskilda insatser gjorts för att nå ut till målgrupper som idag saknar dessa möjligheter. Ett arbete för att synliggöra avgiftsfria aktiviteter, särskilt under lovperioder har genomförts. Biblioteksverksamheten har fokuserat på att inkludera LSS-målgruppen och andra grupper i sina aktiviteter, och samarbetet har utökats med föreningslivet områdesforum för att bredda tillgången till fritidsaktiviteter. Ett samarbete har etablerats mellan det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) och Allis, där kostnadsfri träning erbjuds för målgruppen.
  9.  

    Uppdrag 9. Säkerställa hög livskvalitet och förutsättningar till att åldras på egna villkor genom att främja social och digital inkludering samt stärka grundbemanningen inom äldreomsorgen. Berörda: ÄLN, OSN, KTN och IFN. Beskrivning av uppdraget: Välbefinnande och hälsa är två viktiga faktorer som påverkar vår livskvalitet. Försämrad syn, hörsel eller rörlighet kan medföra minskad möjlighet till sociala aktiviteter och annat som tidigare skapat mening i livet. Den snabba digitala utvecklingen har medfört ett utanförskap för många äldre, där sociala gemenskaper går förlorade. Ofrivillig ensamhet ökar risken för isolering, nedsatt hälsa, demenssjukdomar och psykisk ohälsa, något som förekommer hos många äldre. Det är därför viktigt att äldreomsorgen genom en högre grundbemanning och personalkontinutet skapar ökade möjligheter till samvaro, gemenskap och erbjuder stöd som bidrar till en meningsfull vardag. Uppsala ska motverka ofrivillig ensamhet hos äldre genom en bred satsning för att fler äldre ska få ta del av den digitala utvecklingen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Kulturnämnden Omsorgsnämnden Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Verksamheterna inom äldrenämnden arbetar ständigt med att nå en så pass bra personalkontinuitet som möjligt. Det handlar om insatser som fast omsorgskontakt, ramtid, samt översyn av grundbemanningen för att den skall uppnå den enskildes behov, bland annat gällande kontinuitet. Personalkontinuiteten har förbättrats från föregående år. Arbetet med att fastställa ett maxtak för personalkontinuiteten har inte påbörjats. Till stöd för arbetet med en förbättrad måltidssituation inom både hemtjänsten och särskilda boende finns en måltidsutvecklare. Måltidsutvecklaren har besökt samtliga verksamheter, gjort observationer och kommit med en skriftlig rapport kring vilka åtgärder som behöver genomföras. Under 2024 pågår arbete med hälsosamtal som erbjuds i samband med att trygghetslarm installeras. Arbete pågår med åtgärder för att säkerställa att äldre i Uppsala kommun har möjlighet till hög livskvalitet och kan åldras på egna villkor. Detta omfattar både social och digital inkludering, samt att främja aktiviteter för äldre i samverkan med civilsamhället. Arbete med IT för äldre (Funk-IT) är ett fungerande arbetssätt på Träffpunkterna för att öka den digitala inkluderingen. Träffpunkterna anpassas för att i ökad grad kunna stötta personer med begynnande mental svikt. Arbetet med Funk-IT omfattar också att utbilda/stötta personer med funktionsnedsättning att använda digital teknik. Syftet med Funk-IT är att ge ökad delaktighet genom kurser som ger vardaglig digital kompetens. Funk-IT har en stor spridning såväl lokalt som nationellt och har under våren övergått i förvaltning och utveckling. Arbete fortsätter med att öka både brukares och medarbetares grundläggande digitala kompetens. Insatserna har bidragit till att både brukare och medarbetare känner sig mer trygga i att använda teknik i sin vardag men också att hjälpa varandra. Flera initiativ har genomförts bland annat genom utbildning, kurser och supportstugor. Insatser sker även genom tillgängliggörande av digitala verktyg på socialpsykiatriboenden, träffpunkter och inom personlig assistans, samt genom samverkan med Region Uppsala. Genom Idéburet offentligt partnerskap med RF-SISU Uppland (Riksidrottsförbundets och studieförbundet SISU Idrottsutbildarna) och Fyrisgården har kommunen stärkt möjligheterna för fler aktiviteter för äldre, med särskilt fokus på ensamma äldre. Inom Allaktivitetshusen har generationsöverskridande aktiviteter utvecklats och nya mötesplatser har etablerats för att skapa trygga och aktiva miljöer för alla åldrar. Samverkan med Platssamverkan i Gottsunda och Gränby pågår för att stärka områdesarbetet för trygga och aktiva mötesplatser. Allaktivitetshuset i Gottsunda har från augusti flyttat in i nya Gottsundaskolan och har för första gången fått lokaler att bedriva sin verksamhet i. Inom biblioteks- och kulturverksamheterna har det lagts stort fokus på att främja digital inkludering. Samarbeten med olika aktörer har gett äldre tillgång till digitala verktyg och aktiviteter som IT-handledning och prova-på VR (Virtual Reality – virtuell verklighet). Dessutom har föreläsningar om digital säkerhet och suicidprevention anordnats för att främja äldres välmående. Arbete pågår med att samordna insatser, för att säkerställa att äldre kan vara aktiva och delaktiga i kultur- och fritidsverksamheten på jämlika villkor. Arbetet med att hitta former för att gemensamt lyfta det samlade kulturutbudet till målgruppen äldre har initierats. Arbete pågår med framtagande av handlingsplan mot ofrivillig ensamhet.
  10.  

    Uppdrag 10: Öka samnyttjandet av kommunens lokaler och anläggningar och tillgängliggöra lokaler för andra verksamheter när de inte nyttjas. Berörda: KS, UBN, IFN, KTN, ÄLN, OSN, AMN, SKOL, UKAF. Beskrivning: Kommunalt finansierade lokaler och anläggningar är viktiga mötesplatser för invånare, föreningslivet och civilsamhälle. Genom ett ökat samnyttjande av lokaler kan kommunens verksamheter minska sina lokalkostnader samtidigt som fler lokaler kan tillgängliggöras för föreningslivet. Kommunens lokaler ska tillgängliggöras för andra verksamheter när de inte används där så är möjligt. Kommunens verksamheter ska alltid samnyttja lokaler när det är lämpligt. Vid ny- och ombyggnation ska lokaler planeras och utformas så att de fungerar att samnyttjas av flera verksamheter.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Uppdraget har varit uppdelat i framtida strategiska åtgärder för ökat samnyttjande. Detta genom att planera för samlokalisering i kommande, men även möjliggörande i befintligt, fastighetsbestånd. Funktionsprogram som säkerställer ändamålsenlighet har också kontinuerlig reviderats för säkerställande att beställningsunderlaget ger samnyttjande där så är möjligt. Beräknings- och hyresmodeller har tagits fram med syfte att kunna beräkna hur mycket samnyttjade ger i besparingar ur ett hållbarhetsperspektiv, både ekonomiskt som klimatmässigt. För en implementering genom justeringar och anpassningar av hyresmodell samt avtalsmallar är en realistisk tidsplan ett till tre år då arbetet behöver synkroniseras med kommunens budgetprocesser. I befintligt fastighetsbestånd har tre pilotobjekt tagits fram för att arbeta med ökad nyttjandegrad över dygnets timmar. Detta är ett samarbete främst mellan de kommunala bolagen och kommunstyrelsen. Implementering av pilotstudie påbörjas under tidig höst. Frågorna som har varit i fokus har framför allt varit tillgänglighetsgörande ur flera perspektiv såsom lås, larm, passage och säkerhet. Ytterligare har det handlat om att öka möjligheterna för att lätt kunna nyttja lokalerna från brukarnas perspektiv. När det gäller skolfastigheter pågår ett arbete med att utveckla en rutin för en årlig översyn av vilka lokaler som kan tomställas eller användas för samnyttjande. Verksamhetens och organisationers behov fångas upp inom ramen för kulturnämndens lokalförsörjningsplan. Vid beställningar av både nyproduktion och ombyggnationer läggs alltmer fokus på att förbereda lokalerna för att samnyttjas av flera verksamheter. Ett exempel på ett samnyttjandeprojekt som har tagits fram i samarbete är Industriminnesföreningens omlokalisering till en samnyttjad lokal. Gottsundaskolan har invigts och det pågår arbete med Multihuset i Rosendal. Utvärdering av samnyttjandet i dessa två och i andra projekt kommer att ske löpande. Utbildnings- och jobbcenters lokal i Gränby-Kvarngärdet samt matsalen på utbildnings- och jobbcenter i Boländerna har tillgängliggjorts.
  11.  

    Uppdrag 11: Öka valdeltagandet i områden och grupper med lågt valdeltagande samt utveckla samverkan kring att genomföra val i Uppsala kommun. Berörda: KS, VLN, ÄLN, OSN, UBN, AMN, KTN, GSN, IFN, ÖFN, UKAF, SKOL, UPAB och UKK. Beskrivning: Förutsättningarna att nyttja sina demokratiska rättigheter är inte jämlikt fördelade. Kommunen ska därför utveckla arbetet med att öka valdeltagandet i områden och grupper med lågt valdeltagande samt verka för ett mer jämlikt valdeltagande. För att valet till europaparlamentet 2024 och de allmänna valen 2026 ska kunna genomföras på ett tryggt, rättssäkert och tillgängligt sätt behöver samverkan mellan berörda nämnder och bolagsstyrelser stärkas. En mer robust valorganisation behöver byggas upp. Arbetet omfattar bland annat bemanning, lokalförsörjning och logistik.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Överförmyndarnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Valnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Uppsala Konsert och Kongress AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Inom arbetsmarknadsnämndens samhällsorientering (kurs för att lära sig om Sverige för nyanlända) handlar en del av innehållet i utbildningen om "att påverka i Sverige". Utbildningen inkluderar bland annat demokrati, demokratiska värderingar och system, grundlagar samt politik och valsystemet. Samordning av kommunens samlade förmåga att genomföra val har ytterligare utvecklats under genomförandet av valet i juni. En styrgrupp och en arbetsgrupp bildades med representanter från de flesta av de verksamheter som har en aktiv del i genomförandet av valet. Ett proaktivt samarbete genomfördes med partiernas valansvariga där fokus låg på valstugor, affischering och förhållningsregler kring propaganda. Information om valet har funnits på uppsala.se men också omfattat riktad information till brukare och målgrupper med stöd- och hjälpbehov kopplat till sin rösträtt. Boende inom egen regi samt privata utförare har fått besök av röstmottagare för att få hjälp med röstningen. Samtliga brukare som har beslut om ledsagning fick brev hemskickat till sig med information om att valnämnden ersätter kostnaden för ledsagning som används för att rösta. Under våren bjöd kommunen in riksdagspartiernas lokala och regionala företrädare till Uppsala konsert och kongress för att informera och möta allmänhet i frågor inför EU-valet. Syftet var att öka allmänhetens intresse för valet och stärka valdeltagandet. Inför valet i juni säkerställde kommunen att det fanns goda möjligheter att förtidsrösta samt att lokalerna för förtidsröstning hade bra öppettider för att tillgodose behovet i olika områden. Vid rekryteringen av röstmottagare fick alla ange om de talar annat språk än svenska. Alla röstmottagare som är flerspråkiga hade under valet en skylt som berättade vilket annat språk de talade och de jobbade i de vallokaler och lokaler för förtidsröstning där många röstande hade behov av stöd på sitt hemspråk. Det finns stora möjligheter att ytterligare förstärka samverkan kring att genomföra val med de aktörer inom kommunen som ansvarar för de kommunala lokalerna då dessa utgör majoriteten av vallokalerna och lokaler för förtidsröstning. Det finns även utvecklingsmöjligheter kring hur valkansliet bemannas inför ett val. Både de ekonomiska och de arbetsrättsliga delarna för ett valkansli behöver genomlysas för att bli mer kända och transparenta vid valet 2026.
  12.  

    Kvarvarande uppdrag från 2019 Ta fram en informationshanteringsplan som utifrån verksamheternas processer stödjer en effektiv, rättssäker och digital informationshantering. Berörda: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2024. Tre bolag arbetar med att ta fram sina planer. Övriga nämnder och bolag är klara.
  13.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Aktiebolaget Uppsala Kommuns Industrihus, Uppsala Kommuns Fastighetsaktiebolag och dessas eventuella dotterbolag att genomföra överlåtelser av fastigheter och bolag, i enlighet med kommunfullmäktiges beslut om fastighetsförsäljning, till de för ändamålet bildade bolagen och till det av Uppsala Stadshus AB beslutade för koncernen mest ekonomiskt fördelaktiga värdet. Berörda: IHUS, UKFAB. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Bildande av aktiebolag för fastighetsägande samt uppdrag om överlåtelse av de fastighetsägande bolagen (KSN-2019-0957) KF 2019-11-04 och 2019-11-05

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala Kommuns Fastighets AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. En strategisk plan för avyttring av resterande fastigheter och avveckling av Utvecklingsfastigheter AB har tagits fram som nu bereds vidare. För närvarande finns inget intresse för bolagets byggrätter för bostäder på transaktionsmarknaden och detta bedöms fortsätta åtminstone under 2024–2025. För de kommersiella fastigheterna börjar det synas små tecken på att fastighetsmarknaden kan börja vända uppåt under 2025. Under hösten 2024 prövas intresset på marknaden för delar av bolagets logistikfastigheter. För tre fastigheter genomförs en säljprocess där bud kommer utvärderas vid månadsskiftet september/oktober. Inkommer det intressanta bud planeras tillträde till början av 2025.
  14.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till äldrenämnden att revidera program och handlingsplan för äldrevänlig kommun. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2021 (KSN-2021-01800.) KF 2022-01-31

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Förslag till reviderat program och handlingsplan är framtaget och förväntas antas av KF respektive KS första halvåret 2025.
  15.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt kommunstyrelsen och berörda nämnder att i samverkan med Region Uppsala fullfölja överlämnandet av ansvaret för den särskilda kollektivtrafiken till Region Uppsala. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Överlämnande av ansvar för särskild kollektivtrafik till Region Uppsala (KSN-2022-01202) KF 2022-06-13.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbetet följer tidplanen om ett övertagande av Region Uppsala tidigast hösten 2025. Implementation av nytt systemstöd, anpassning av trafikavtal och upphandling av gemensam trafik från 2025 pågår.
  16.  

    Tillkommande uppdrag: att delegera till kommunstyrelsen att för Uppsala kommuns räkning teckna avtal om den särskilda kollektivtrafiken med Region Uppsala. Innan avtal skrivs mellan Uppsala kommun och Region Uppsala rörande skolresor ska innehållet godkännas av Utbildningsnämnden. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Överlämnande av ansvar för särskild kollektivtrafik till Region Uppsala (KSN-2022-01202) KF 2022-06-13.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Ett avtalsförslag mellan Region Uppsala och Uppsala kommun är framtaget för att flytta över ansvaret från kommunen till regionen. Det bör kunna beslutas samt undertecknas hos respektive part under 2024. Avtalet behöver dock godkännas av kommunfullmäktige då delar av avtalet inte kan delegeras. Fullt verkställande av överlämnande kan inte ske förrän tidigast hösten 2025 då nya leverantörsavtal börjar gälla.
  17.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen i samarbete med arbetsmarknadsnämnden att göra en översyn av samtliga styrdokument som gäller donationsstiftelserna Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Översyn av policyer och riktlinjer 27 februari 2023 (KSN-2022-02882).

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. En utredning har genomförts för att identifiera befintliga styrdokument i behov av revidering samt behovet av styrning inom området. En riktlinje för Uppsala kommuns donationsstiftelser har tagits fram och lyfts för beslut i kommunstyrelsen under hösten. Riktlinjen ersätter tidigare beslutat Reglemente för kommittén för utdelning från donationsstiftelserna. Ärendet har beretts i samarbete med berörda nämnder (arbetsmarknadsnämnden, utbildningsnämnden samt och gatu- och samhällsmiljönämnden). Arbete pågår med en riktlinje för placering av stiftelsernas pengar kopplat till kommunens donationsstiftelser. Riktlinjen ska ersätta nuvarande placeringsbestämmelser för förvaltade donationsstiftelser.
  18.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till gatu- och samhällsmiljönämnden att göra en översyn av samtliga styrdokument inom parkeringsområdet Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Översyn av policyer och riktlinjer 27 februari 2023 (KSN-2022-02882).

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Riktlinjer och policyer kommer ses över under hösten och förslag till justeringar kommer tas fram utifrån det.
  19.  

    Tillkommande uppdrag: att åtgärder för att avveckla Stiftelsen Jälla egendom ska vidtas, att, om avveckling inte är möjlig, ska åtgärder för att revidera stiftelsens stadgar vidtas, samt att delegera till kommunstyrelsen att fatta nödvändiga beslut för att punkterna 1 och 2 ska kunna verkställas.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Efter kontakt med Länsstyrelsen i Stockholm konstateras att förutsättningar för en avveckling av Stiftelsen Jälla egendom genom permutation idag inte finns. Det innebär att en myndighet inte på grund av särskilda fall kan ta beslut att en bestämmelse eller föreskrift i ett stiftelseförordnande får ändras, upphävas eller åsidosättas. Översyn av revidering av stadgar och andra åtgärder pågår.
  20.  

    Gemensamt HR-nämnd-/bolagsmål NB 1.1. Kommunkoncernen ska ha en hållbar och hälsofrämjande arbetsmiljö. Beskrivning: Kommunens systematiska arbetsmiljöarbete ska i första hand vara förebyggande och hälsofrämjande. Väl fungerande systematik, rutiner och den löpande dialogen mellan chef och medarbetare skapar förutsättningar för kommunen som arbetsgivare att säkerställa en god organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö. Alla medarbetare har därtill ett individuellt ansvar att aktivt bidra till en god arbetsmiljö. Samtliga nämnder, styrelser, förvaltningar och bolag ska regelbundet följa upp arbetsmiljön och det systematiska arbetsmiljöarbetet i den egna verksamheten samt säkerställa att en returnering av arbetsmiljöuppgifter kan hanteras på ett bra sätt. Som arbetsgivarnämnd har kommunstyrelsen en särskild tillsynsplikt för kommunens arbetsmiljö och följer därför upp hur nämnderna tillämpar det systematiska arbetsmiljöarbetet. Dessutom kommer kommunstyrelsen under planperioden särskilt följa upp och analysera de arbetsmiljörelaterade nyckeltalen hållbart medarbetarengagemang, sjukfrånvaro och upprepad kortidssjukfrånvaro samt tillbud och arbetsskador på kommunövergripande nivå. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Genom systematik och väl fungerande rutiner bidrar kommunen som arbetsgivare till att säkerställa en god arbetsmiljö med hållbara arbetssätt. I syfte att främja ett hållbart arbetsliv utvecklas kommunens arbete med arbetsmiljö, kompetensförsörjning och ledarskap löpande i förhållande till mål och uppdrag. Aktiviteter för att stärka det systematiska arbetsmiljöarbetet med inriktning mot ett hållbart arbetsliv och hälsofrämjande arbetssätt pågår. I syfte att skapa delaktighet och engagemang utvecklas den regelbundna dialogen mellan chef och medarbetare kontinuerligt. Dialogen berör ämnen som medarbetarens uppdrag, arbetssituation och utveckling men också verksamhetens gemensamma mål och resultat. Uppsala kommuns medarbetarundersökning fungerar som kommunens organisatoriska och sociala skyddsrond och som underlag för verksamhetsutveckling. På övergripande nivå har resultatet från årets medarbetarundersökning analyserats i syfte att se vilka faktorer som bidrar till höga (positiva) respektive låga (negativa) resultat. Faktorer som bidrar till ett positivt resultat är välfungerande ledarskap, att verksamheten är mindre och har färre externa kontakter. Faktorer som bidrar till ett mindre bra resultat är förändringar i verksamheten, otydliga uppdrag och bristande förutsättningar att hantera sitt uppdrag samt bristande ledarskap. Även om slutsatserna inte är statistiskt säkerställda stämmer analysen överens med vad som vanligtvis framkommer som faktorer för utfall i denna typ av undersökning. Det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp kontinuerligt i kommunens system för styrning och ledning (Hypergene), vilket ger chefer möjlighet att planera för olika aktiviteter och insatser. Att skyddsombud har möjlighet att följa och ta del av det pågående arbetet underlättar dialog och samarbete. Innehållet i den kommungemensamma rutinen för hantering av hot och våld är uppdaterad och har kompletterats med information om otillåten påverkan. I systemet för att anmäla tillbud och arbetsskador (KIA) är det nu möjligt att markera ärenden som otillåten påverkan, vilket gör det möjligt att följa statistik för den specifika tillbudsorsaken.