Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 2. Uppsala ska ha ett välmående näringsliv och skapa fler jobb

Näringslivet och jobben

Målbeskrivning

Ekonomisk hållbarhet skapas genom ett starkt näringsliv och en växande arbetsmarknad i hela kommunen. En stärkt lokal ekonomi och en expansiv jobbtillväxt inom stad och landsbygder är avgörande för att genom stabila skatteintäkter säkra invånarnas välfärd och sociala trygghet. Att nå klimatmålen är en gemensam utmaning men utgör även en betydande möjlighet för näringslivet.

Företagande och jobb

När Uppsala växer och fler arbetar har vi råd att investera i välfärden. Arbete är det som bygger Uppsalas gemensamma välstånd och ger individer ekonomisk frihet och möjlighet att utvecklas. Vårt mål är att alla som kan också ska arbeta och att företagen ska växa och utvecklas. De konkreta åtgärderna för ett bättre näringslivsklimat ska förverkligas och Uppsala ska vara ett nav för företagande och jobb.

Fritid och rekreation

Invånare och besökare ges möjlighet till meningsfull fritid och rekreation. Kulturell infrastruktur och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Uppsalas stadskärna ska utvecklas i mänsklig skala för ökad trivsel för boende och besökare. Företag väljer Uppsala som ett attraktivt alternativ för expansionsinvesteringar, nyetableringar och företagande. För att öka attraktiviteten ska Uppsala  utvecklas som idrotts- och kulturkommun. Ett starkt civilsamhälle skapar mötesplatser där människor har möjlighet att aktivt delta i samhället.

Stad och land

I Uppsala ska stad och land utvecklas tillsammans. Den hållbara stads- och landsbygdsutvecklingen säkerställer likvärdig tillgång till boende, arbete, kommunikationer, samhällsservice och offentliga platser. Uppsala ska vara fysiskt och socialt sammanhållet. I staden ska genomfartstrafiken minska. Samhällsbyggandet ska ske med bevarad och helst ökad kvalitet. Befintliga bostadsområden ska renoveras och förtätas varsamt och med respekt för boende och befintliga miljöer.

Kunskapsstad

Samarbeten med Uppsalas två universitet och de två universitetssjukhusen gör Uppsala till en stark kunskapsstad. I samverkan med bland andra universiteten utvecklas de kunskapsintensiva och exportinriktade branscherna.

Omvärld och samarbete

I en globaliserad värld sammanlänkas det lokala med den globala utvecklingen. Det blir därför allt viktigare att som kommun förstå och analysera omvärlden, dess skeenden och konsekvenser. Kommunens roll i ett regionalt sammanhang handlar om att stärka kontakter med omkringliggande kommuner, näringsliv, akademi, statliga myndigheter och Region Uppsala för att hitta smarta och effektiva lösningar på gemensamma utmaningar. Det är även centralt att Uppsala kommun samverkar och samarbetar internationellt, med särskilt fokus på samarbeten inom vårt närområde och inom EU.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti

Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut. Två av kommunfullmäktiges 27 uppdrag inom fokusmålet är färdiga. 20 pågår enligt plan, två väntar enligt plan och tre är försenade. De uppdrag som bedöms som försenade är ett kvarvarande och två tillkommande uppdrag.

Av de pågående och väntande uppdragen beräknas tre bli färdiga 2024, 10 beräknas bli färdiga 2025, sex uppdrag 2026, ett 2028 och två beräknas bli färdiga 2029. Ett kvarvarande uppdraget är försenat från 2025 till 2026. Ett tillkommande uppdrag är försenat från 2024 till 2025 och ett från 2025 till 2026.

Kommunen fortsätter att förbättra förutsättningarna för företagen och öka andelen invånare som är självförsörjande. Arbetet med att stärka Uppsalas position som en internationell aktör fortsätter och även arbetet med att involvera invånare tidigt i dialoger som påverkar hela samhället.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 12. Förenkla företagens vardag genom att utveckla en nytänkande, effektiv och rättssäker företagsservice med hög kvalitet. Beskrivning: Uppsala är en kommun där nya och befintliga företag ges förutsättningar att starta och växa. För att stimulera jobbtillväxt behöver det skapas bättre förutsättningar för fler företag att starta, etablera sig, ställa om och växa i kommunen. Företag och företagare ska mötas av bra service med hög tillgänglighet, god förståelse, effektiv handläggning och tydlig kommunikation. Kommunens anseende som affärspartner och som aktiv och framåtblickande samverkanspartner ska öka. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Preliminära siffror från en undersökning som Sveriges kommuner och regioner (SKR) har utfört av hur nöjda företagen är med Uppsala kommun visar ett högt betyg inom myndighetsservice. Total nöjd-kund-index (NKI) med skala 0–100 går upp från 75 till 78. Notera att resultatet är preliminärt samt att det första halvårets resultat historiskt är högre än andra halvårets resultat. Det går att se en förbättring av NKI på helhet inom samtliga serviceområden som mäts. Störst förbättring sker inom rättssäkerhet, 76 till 80 i NKI, följt av kompetens som ökar från 77 till 80 samt information från 75 till 78. För myndighetsområdena bibehålls 2023 års förbättringar inom bygglov. Markupplåtelses positiva trend från 2022 (NKI 73) till 2023 (NKI 76) förbättras ytterligare, nu på 81. Hälsoskydd ökar från NKI 72 till 85. Räddningstjänst och livsmedelskontroll har en fortsatt negativ trend och försämrat resultat för perioden. Serveringstillstånd bryter en negativ trend och ökar från NKI 83 till 88. De preliminära siffrorna för 2024 ger indikationer på att Uppsala förbättrat servicen till företagen på många viktiga områden och att det kontinuerliga förbättringsarbetet ger resultat. NKI för markupplåtelser har ökat under de senaste åren till 76 för 2023 (73 för 2022, 71 för 2021 och 66 för 2020). Något som bidrar till det positiva resultatet är att nämnden prioriterat kundbemötande vid rekrytering och kompetensutveckling. Kommunen arbetar brett med samarbetsforum och dialoger med näringslivet i Uppsala. Ett nytt näringslivsprogram har antagits under året. Tillgång till kompetent arbetskraft är en av de viktigaste förutsättningarna för ett innovativt och växande näringsliv. Det finns stora behov av arbetskraft i Uppsalas näringsliv med särskilt yrkeskunnande som inte kräver universitetsutbildning. Kommunen arbetar därför tillsammans med näringslivet för att skapa nya yrkesutbildningar och locka fler elever till dessa samt till redan befintliga yrkesutbildningar. Jobbfestivalen Drömarbetsstaden genomfördes i maj 2024 för andra året och ett 50-tal arbetsgivare (privata och offentliga) deltog. Cirka 3 000 personer besökte eventet. Arbetet med att vidareutveckla konceptet "En god investering" är påbörjat. Konceptet syftar till att fungera som en plattform som samverkan med det lokala näringslivet och civilsamhället i syfte att verka för en mer inkluderande arbetsmarknad. Vuxenutbildningen har också bidragit med kontakter och inspel. Gatu- och samhällsmiljönämnden arbetar kontinuerligt för att öka möjligheten för företagare att nyttja allmän plats. Nämnden säger i princip aldrig nej till företagare som vill nyttja allmän plats för sin verksamhet. De enda gångerna som det inte kan möjliggöras är när det bedöms vara trafikfarligt eller påverkar tillgängligheten negativt. Nämnden stödjer verksamhet på allmän plats med elförsörjning om det finns kommunalt dragen el i närheten. Det gäller till exempel för mindre företag som food trucks. Nämndens inrättande av sommargator bidrar också till att öka företagares möjlighet att använda allmän plats. Där ges företagare möjligheten att nyttja större ytor för sina uteserveringar. Uppsala Parkering finns med i olika strategiska styrgrupper som arbetar med bland annat utveckling av södra staden. På det sättet har bolaget inblick i de framtida parkeringsbehoven och kan skaffa sig underlag över det som efterfrågas av bland annat företag som kommer att etableras i de nya områdena. Trygghet och säkerhet är viktigt för att medborgare ska vistas på platser och det ökar också möjligheterna för handeln. Exempel på systematiskt trygghetsskapande arbete är trygghetsvandringarna. Under året har det gjorts en trygghetsvandring i Storvreta. Gula vågen och kommunens initiativ till återkommande öppen inbjudan till att delta i städningen av staden har fortsatt. Företag har börjat delta i Gula vågen. I samband med Uppsala kommuns process med ansökan om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029 bjöd kommunen under våren 2024 in ett 60-tal av Uppsalas kulturaktörer samt representanter för Uppsalas näringsliv med fokus på stadsbyggnad, till tre stormöten. Tillsammans diskuterades ett kulturprogram för ett kommande kulturhuvudstadsår. Under augusti och september 2024 har denna dialog fortsatt med regelbundna möten med aktörer inom Uppsalas privata och offentliga kultursektor och företag. Kulturnämnden fortsätter att visa starkt engagemang för att förbättra företagsservicen, i linje med målet att stärka Uppsalas position inför möjligheten att bli europeisk kulturhuvudstad 2029. Kulturförvaltningen har kontinuerligt fördjupat dialogen med nyckelaktörer inom stadsutveckling, näringsliv och kultursektorn. Uppsala kommun är engagerad i att utveckla kulturella och kreativa näringar som en central del av stadens strategi för hållbar stadsutveckling. Detta engagemang var en av de främsta anledningarna till att kommunen i juni 2024 ansökte om medlemskap i EIT Culture and Creativity, Cities & Regions Network.
  2.  

    Uppdrag 13. Öka andelen Uppsalabor som är självförsörjande. Berörda: AMN och KS. Beskrivning: För att fler ska komma i arbete är det centralt att det finns växande företag som är villiga att anställa. Fler ska kunna starta och driva företag och näringslivets konkurrenskraft ska stärkas. Arbetssökande ska få möjlighet att skaffa sig kunskaper och erfarenheter som efterfrågas på arbetsmarknaden, samtidigt som näringslivets kompetensförsörjning ska underlättas. För att möta kompetensbehoven spelar arbetsgivare en viktig roll genom att möjliggöra praktik och anställning. Arbetsgivare behöver se och ta tillvara all kompetens. Fler personer ska erbjudas arbetsmarknadsanställningar och andra insatser för att få en första arbetslivserfarenhet. Kommunen ska möjliggöra för personer med försörjningsstöd att transportera sig till utbildning och arbetsmarknadsåtgärder. Arbetet med utbildnings och jobbcenter i olika stadsdelar i Uppsala ska fortsätta att utvecklas.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Arbetsmarknadsnämnden Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Andelen vuxna biståndsmottagare i Uppsala motsvarar 1,3 procent av befolkningen, mätt som ett genomsnitt de senaste 12 månaderna. Den långsiktiga trenden har sedan 2020 varit att färre Uppsalabor har behov av ekonomiskt bistånd, både i absoluta tal och som andel av befolkningen. Den nedåtgående trenden har dock avstannat sedan slutet av 2023 och antalet vuxna biståndsmottagare är ungefär lika många under juni i år som under september-oktober 2023. Insatser genomförs inom ramen för samverkansavtal med företagsfrämjande aktörer för personer utan arbete. Till exempel driver Almi Uppsala ett samarbete med Utbildnings- och jobbcenter i Gottsunda. Drivhuset, som har entreprenörer under 30 år som målgrupp, arbetar aktivt med rekrytering av kvinnor. Nyföretagarcentrum har kontakt med cirka 15–20 procent av de företag som startar i Uppsala och kvinnor har över tid svarat för nästan hälften av kontakterna med nyföretagarcentrum. Arbetsmarknadsnämnden arbetar med uppsökande och utåtriktade aktiviteter inom ramen för projekten Kvinna/Hälsa/Arbete och Familjefokus Bäcklösa för att nå individer som inte har kännedom om eller inte tar del av nämndens verksamheter idag. Nämnden deltar också på temadagar så som Gottsundadagen, är med och arrangerar jobb- och utbildningsmässor samt har etablerade samarbeten med familjecentralen, öppna förskolan och sfi för föräldralediga. Nämnden fortsätter även arbetet med ungdomssamtal för att stötta och motivera ungdomar i familjer med ekonomiskt bistånd och att hitta egna vägar till arbete och studier. Nämnden arbetar kontinuerligt med att se över processer mellan avdelningarna i syfte att förenkla för individen att ta del av nämndens utbildningar och förkorta tiden från ansökan om ekonomiskt bistånd till insats. Individer som anvisas en arbetsmarknadsinsats får inom fem dagar ett möte med en arbetsmarknadssekreterare för att starta en planering i syfte att nå en egen försörjning. Nämnden använder arbetsmarknadsanställningar i kombination med språkutvecklande insatser, information och coachande insatser för att ge individen viktig arbetslivserfarenhet och verktyg inför den reguljära arbetsmarknaden. Till och med juli i år har 354 arbetsmarknadsanställningar startats (varav 175 kvinnor och 179 män) vilket är fler än under samma period år 2023. Nämnden har gjort en inventering av personer som har otillräcklig inkomst på grund av deltidsarbete. Förslag på åtgärder för hela hushållens försörjning tas fram och genomförs för berörda biståndsmottagare. Operativ samverkan med Arbetsförmedlingen rörande arbetslösa med ekonomiskt bistånd är viktigt för att kommunen ska lyckas med arbetet för fler Uppsalabor i egen försörjning. I och med Arbetsförmedlingens nya sektion för kommunsamverkan finns förutsättningar för förbättringar.
  3.  

    Uppdrag 14: Utveckla arbetet för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar. Berörda: UBN, KS, AMN, OSN, ÄLN och KTN. Beskrivning: En viktig förutsättning för företagens tillväxt är möjligheten att rekrytera rätt kompetenser. Det finns en brist på arbetskraft inom flera jobb som kräver yrkesutbildning. Utifrån kunskap om kompetensbristen inom olika yrken ska insatser genomföras för att bidra till bättre utbildningar och matchning. Arbetet ska genomföras i nära samverkan mellan näringslivet, skolan, vuxen- och arbetsmarknadsutbildningar. Insatser ska även göras för att främja att fler väljer en gymnasieutbildning med yrkesinriktning.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Kulturnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbete pågår med att ta fram en handlingsplan för ökad kvalitet och höjd attraktivitet på kommunens yrkesinriktade utbildningar. Möten med olika intressenter genomförs i syfte att få in förslag och tankar till planen. Planen kommer att presenteras för utbildningsnämnden i december. Ett primärt samverkansavtal gällande regional samverkan om gymnasieutbud är framtaget och tas upp för beslut i respektive kommun under september. Dialog gällande dimensionering är genomförd med samtliga fristående gymnasieskolor. Under hösten kommer utbuds- och dimensioneringsdialog att ske i samarbete med samverkanskommunerna (Heby, Knivsta, Tierp och Östhammar). Förberedelser pågår även inför ”fritt sök” till yrkesutbildningar i länet i enlighet med det nya regelverk som träder ikraft i januari 2025. Arbetsmarknadsnämnden arbetar med att locka fler till yrkesutbildningar, bland annat genom satsningen ”Testa komvux” där individer under två veckors tid genom vägledning, information och studiebesök får prova på nämndens utbildningar. Därutöver har nämnden arrangerat studiebesök hos utbildningsanordnare i samverkan med Arbetsförmedlingen och en utbildningsmässa för att ge elever vid sfi och SVA (svenska som andraspråk) information om möjligheten att läsa yrkesutbildningar i kombination med undervisning i svenska. Kommunstyrelsen samverkar med utbildningsnämnden genom att bidra med information från företagsdialoger. I tre av fyra företagsdialoger diskuterades kompetensbrist. Det framgår att företagen efterfrågar mer information om yrkesutbildningar och skolsystemet. Fokus för dialogforumet ”Uppsala möts” i april låg på kompetensförsörjning. Vid det tillfället deltog representanter för runt 40 företag. Diskussioner fördes kring gemensamma aktiviteter för att öka attraktiviteten inom yrkesinriktade utbildningar. Kommunen arbetar med marknadsföring på mässor och i sociala medier för att väcka intresset för yrken inom service, vård och omsorg med flera. Kommunen satsar även på samordning av lovaktiviteter tillsammans med yrkesutbildningar och att skapa PRAO- och praktikplatser. Dialog har också förts kring avtalsskrivning med Ung företagsamhet (UF) kring att uppdra åt UF att arbeta för att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar. En pilot har genomförts där information om yrkesutbildningar och profiler förmedlades för företag inom exportnäring. Resultatet visar att information och löpande kontakt behövs.
  4.  

    Uppdrag 15. Stärka Uppsalas position som internationell aktör och driva utveckling i och tillsammans med omvärlden. Beskrivning: Genom att driva och delta i relevanta och prioriterade samarbeten och hämta hem erfarenheter som hjälper verksamheten att utvecklas stärks Uppsalas förutsättningar i den internationella konkurrensen. Visat ledarskap och nya nätverk bidrar till att Uppsala kan attrahera fler nyetableringar. För att möta ekonomiskt utmanande tider samtidigt som behovet av utveckling kvarstår ska Uppsala kommun bygga strategisk kapacitet för att använda de möjligheter som erbjuds att söka extern finansiering genom EU:s fonder och program. När kommunens verksamheter deltar i eller driver EU-projekt ska det finnas en tydlig koppling till kommunens mål, planerad verksamhetsutveckling och en långsiktig plan för implementering av projektet i ordinarie verksamhet Berörda: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommuns nämnder och bolag samarbetar med regionala, nationella och internationella aktörer. Uppsala delar med sig av sina erfarenheter och kunskap och tar del av forskning och metoder från andra länder för att utveckla kommunens arbete. Kommunen bjuder även in till och deltar i gemensamma initiativ tillsammans med städer från andra länder samt söker externa medel för att kunna utöka det internationella samarbetet ytterligare. Uppsala kommun samarbetar sedan flera år tillbaka med Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), Uppsala universitet och näringslivet för att driva gemensamma projekt och erbjuda testbäddar för forskningsprojekt. Under våren har projektet "flex-o-mat" redovisats. Projektets syfte var att sänka effektuttaget i bolagets storkök. I ett fall uppvisas en sänkning motsvarande 50 procent. Kommunen är med i innovationsprojektet ScaleUp som har fått finansiering från EU:s NetZeroCities. Projektet handlar om klimatneutrala städer. Deltagande sker i piloten för cirkulär omställning. Konceptet idéburet offentligt partnerskap utgör fortsatt en yta för dialog, aktiviteter och uppföljning tillsammans med civilsamhällesaktörer. Dialogmöten med föreningslivet har genomförts. Kommunen deltar i "Mitt Miljösamverkan" som är ett forum för miljö- och hälsoskyddsförvaltningar inom Uppsala, Dalarna och Västmanlands län. Forumet syftar till en ökad samsyn och en mer enhetlig myndighetsutövning. Uppsala kommun är en del av det europeiska larmsystemet för livsmedel, vilket innebär att Uppsala varnar andra om farliga livsmedel som kommunen upptäcker och ser till att livsmedelsfaror som andra upptäcker tas bort från försäljning i Uppsala kommun. Uppsala har varit värd och inspirerat flera kommuner i hur en kommun kan skapa organiserade spontanidrottsplatser likt Uppsala Summer Zone. Kommunen kommer under 2024 vara referenskommun och hjälpa Sport of England med att ta fram underlag till ett grönare mer aktivt England. Via det nordiska nätverket för äldrevänliga städer och samhällen samverkas, förs dialoger, knyts kontakter och delas information med olika samhällsaktörer i Sverige och övriga Norden. Kommunala pensionärsrådet har fortsatt varit ett viktigt forum för dialogen mellan kommun och pensionärsrörelsen och genom bland annat träffpunkt 65+ och arrangemang som 60plus-mässan och ”Uppsala Summer Zone”. Arbetet intensifieras för att stärka Uppsalas ansökan att bli europeisk kulturhuvudstad 2029. Strävan är att projektet ska ha ett brett stöd och vara förankrat hos hela Uppsalas befolkning, från myndigheter till lokala föreningar. En kontinuerlig dialog pågår med utländska kulturhuvudstäder och internationella organisationer för att stärka projektets nätverk och samverkan. Ett aktivt arbete med bland annat deltagande i nationella och internationella branschsammankomster pågår för att stärka Uppsalas roll på den internationella marknaden vad gäller såväl konsert- och konferensverksamhet som för att exponera och positionera sig och Uppsala som evenemangsstad. Kommunens etableringsfunktion, som hanterar etableringsförfrågningar inom exportindustrin, har skapat ett nätverk tillsammans med stora fastighetsägare inom den kommersiella sektorn. Fastighetsägarna får tillgång till förfrågningar och marknadsinformation vilket ökar deras förmåga att i tid möta efterfrågan. Kommunen erbjuder engelsktalande klasser i grundskolan och International Baccalaureate Diploma i gymnasiet. Detta ger goda förutsättningar för internationella utbyten såväl i nutid som i framtid. Internationella forskare och andra yrkesverksamma har lättare att bosätta sig i Uppsala med sina familjer samtidigt som kommunens unga får utökade möjligheter till framtida internationella studier och karriärer. Kommunen erbjuder även internationella utbyten i gymnasiet.
  5.  

    Uppdrag 16. Utveckla arbetet med medborgarbudget i staden och landsbygderna för att stärka invånarnas delaktighet i utvecklingen av sitt närområde. Berörda: KS. Beskrivning: För att stärka Uppsalabornas delaktighet och inflytande över sitt närområdes utveckling och bättre tillvarata boendes kunskap och önskemål ska kommunen utreda hur arbetet med medborgarbudget kan utvecklas. Medborgarbudgetar kompletterar den representativa demokratin och formella former för dialog och delaktighet genom att låta invånarna i ett område föreslå och rösta om hur en avsatt budget ska användas för att förbättra området. Erfarenheter av arbetet med medborgarbudget på landsbygden och andra goda exempel ska ligga till grund för att utreda hur medborgarbudget kan tillämpas i staden och bli ett permanent arbete på landsbygden.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Sedan 2017 har ett pilotprojekt med medborgarbudget genomförts på landsbygderna i Uppsala kommun. Under 2024 utvärderas detta pilotprojekt. Erfarenheterna kommer ligga till grund för att medborgarbudget ska bli en ordinarie del av verksamheten. Kommunen planerar för att genomföra två piloter inom medborgarbudget i utvalda stadsdelar i Uppsala. Genomförandet är försenat och piloterna planeras nu att påbörjas senare under året och pågå under 2025.
  6.  

    Uppdrag 17. Dialogen med invånare, näringsliv och organisationer ska påbörjas redan i tidiga skeden av samhällsbyggandet på landsbygder, i tätorter och i staden. Berörda: KS och PBN. Beskrivning: Den fysiska planeringen och samhällsbyggandet behöver utgå från de behov som finns hos både nuvarande och framtida generationer. Invånare, näringsliv, akademi och civilsamhälle har kunskap om hur behoven i samhället ser ut och deras engagemang bidrar till en levande demokrati. Det är också viktigt att utveckla formerna för medborgardialoger så att fler röster fångas upp och fler kommer till tals. Kommunen behöver därför synliggöra medborgardialogerna och stärka förutsättningarna för dialoger och delaktighet kring kontinuerlig översiktsplanering och andra tidiga skeden av samhällsbyggandet som ett led i att bygga ett hållbart samhälle. Stadsdels- och bygderåd ska utvecklas som formella remissinstanser i samhällsbyggandet.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbetet fortsätter med att implementera vägledningen som togs fram 2023. Vägledningen handlar om utveckling av metoder och arbetssätt för dialog i tidiga skeden av samhällsbyggandet. Ett dialogverktyg har tagits fram. Det ger stöd till verksamheten gällande när dialoger ska genomföras i processen, vilka frågor som bör diskuteras, vilka grupper som ska involveras, samt vilka verktyg som är mest metod för respektive målgrupp. Val av metod är av särskild vikt i dialoger med barn. En databas med resultat från genomförda dialoger har skapats och är tillgänglig som kunskapsunderlag. Databasen är ett konkret steg mot att dela information mellan olika verksamheter och planeringsskeden, vilket är viktigt när dialoger planeras i senare skeden inom samma geografiska område. Kommunen har träffat representanter från Funktionsrätt Sverige och Synskadades Riksförbund för att diskutera vanligt förekommande synpunkter på planer och projekt samt resultatet i den byggda miljön. 2023 öppnades möjligheten för föreningar att ansöka om att bli stadsdels- eller bygderåd under första delen av 2024. Totalt har 15 ansökningar kommit in. Ansökningarna behandlas nu inför beslut om vilka föreningar som ska antas.
  7.  

    Uppdrag 18: Göra en översyn av VA-verksamhetens kostnadsstruktur och VA-taxans utveckling över tid för att säkerställa en effektiv och hållbar vatten- och avloppsförsörjning. Berörda: KS och UVA. Beskrivning: I takt med att Uppsalas befolkning växer behöver kapaciteten i vatten- och avloppssystemen säkerställas. Samtidigt ska befintliga anläggningar underhållas. Detta bekostas av alla som använder kommunens vatten- och avloppstjänster genom en särskild taxa. En översyn ska göras av VA-verksamhetens kostnadsstruktur och VA-taxans utveckling över tid i syfte att säkerställa en effektiv verksamhet och möjliggöra för fortsatt utveckling av ett robust VA-system. I översynen ska en jämförelse göras med andra liknande verksamheter och möjliga effektiviseringar synliggöras. Avgiften för att ansluta en fastighet till den allmänna VA-anläggningen ska ses över för att säkerställa att konstruktion och avgiftsnivå är anpassade efter nuvarande förutsättningar och bebyggelsestruktur i kommunen.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2024. En översyn av VA-verksamhetens kostnadsstruktur och VA-taxans utveckling har genomförts. Slutsatser från översynen visar att den taxekonstruktion som Uppsala kommuns bruknings- och anläggningsavgifter grundar sig i är av branschstandard. Taxekonstruktionen bedöms som aktuell och adekvat. Arbetet med översynen har sammanställts i rapporten om VA-verksamhetens kostnadsstruktur och avgiftsutveckling. Kommunstyrelsen godkände rapporten 31 augusti 2024. Rapporten beskriver sex områden som driver ökade kostnader och investeringar i verksamheten. Det omfattar reinvesteringar och den befintliga VA-anläggningens underhåll, stadsbyggnad och nyinvesteringar, ökade miljökrav, klimatförändringar, säkerhet och beredskap samt digitalisering och automation. Verksamheten har behövt kompentensförsörja för att möta utvecklingen. Kostnadsutvecklingen är i hög grad beroende av beslut som fattas inom kommunens planmonopol och en följd av den hänsyn som tagits till VA-verksamhetens förutsättningar vid planläggning och motsvarande. Att investeringsnivåerna och kostnaderna i VA-verksamheten ökar är inte unikt för Uppsala kommun. Ökande kostnader behöver mötas av ökade intäkter i form av högre avgifter för att balansera ett nollresultat i verksamheterna. Avgifterna i Uppsala kommun är låga nationellt sett och är fortfarande lägre än i jämförbara kommuner. Effektiviseringar i bolagets monopolverksamheter sker enligt en struktur som infördes under år 2023 och är under implementering. Styrelsen för Uppsala Vatten och Avfall AB kommer att behöva följa verksamhetens kostnadsutveckling noggrant de närmaste åren. Bolaget behöver driva ett aktivt arbete med prioriteringar och effektiviseringar i takt med att verksamhetens kostnader ökar.
  8.  

    Uppdrag 19: Utreda ett nytt resursverk (vattenreningsverk) och andra alternativ för framtidens VA-lösning i Uppsala utifrån ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsaspekter. Berörda: KS och UVA. Beskrivning: Det behövs bra underlag inför beslut om framtidens VA-lösning för Uppsala. Det förutsätter ett brett anslag med utredning av lösningar i spannet från nytt resursverk till slutna lösningar på samhällsnivå. Särskilt fokus ska läggas på införande av slutna lösningar med återvinning av både klosettvatten och gråvatten. Arbetet ska ligga till grund för införande av innovativa lösningar i testbäddsmiljö och till grund för val av framtida avloppsreningslösningar i större skala. Alternativen ska konsekvensbeskrivas och jämföras med en utbyggnad av ett nytt resursverk. Val av framtidens VA-lösningar avgörs genom en sammanvägning mellan många olika faktorer såsom markåtkomst, transportbehov och klimatpåverkan i bygg- och driftskede.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Målet är att skapa ett gediget kunskapsunderlag som möjliggör utforskning och implementering av långsiktigt hållbara VA-lösningar för Uppsala. Genom att involvera studenter i undersökningarna förstärks även den forskningsbaserade delen av projektet. Ett av alternativen som undersöks är hur användning av biokol och kalk från vattenavhärdning kan minska klimatpåverkan och öka effektiviteten i vattenreningen. En inledande litteraturstudie gällande slutna system för spillvatten har påbörjats. De VA-system som kommer att analyseras är slutna (cirkulära) system på fastighets- och samhällsnivå, lokalt omhändertagande av BDT-vatten (avloppsvatten från bad, disk och tvätt) och klosettvatten, avloppsreningsverk med fokus på resursåtervinning (energi, näringsämnen, vatten) och separerade system samt traditionellt avloppsreningsverk. De aspekter som kommer att studeras är investeringskostnad, driftskostnader, utsläpp av växthusgaser, påverkan på recipient, fysisk planering, markanspråk, transportbehov och skalbarhet.
  9.  

    Tillkommande uppdrag: att utreda för- och nackdelar med att utöka Uppsala citys gångfartsområde. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om gångfartsområde för en attraktivare citykärna från Stefan Hanna (KSN-2022-02385, KSN-2022-03093) KF 2023-05-22

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Ett förslag till revidering av plan för innerstaden sänds på remiss under hösten 2024. I den finns förslag på hur gator i innerstaden kan utvecklas för bland annat mer plats för gående och cyklister. Inom ramen för arbetet med planen kommer dialog ske med berörda intressenter, såsom näringsidkare, invånare och trafikexperter, för att säkerställa en helhetssyn på de möjliga effekterna. Resultatet av utredningen kommer utgöra en viktig del i den strategiska planeringen för stadens framtida utveckling och trafiklösningar.
  10.  

    Tillkommande uppdrag: att utarbeta upphandlingsdokument och andra nödvändiga dokument för upphandling av delägare till Uppsala Stadsnodsutveckling Södra AB. Berörda: KS.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Upphandlingsdokument är framtagna. Marknadsföring och dialog med intressenter har genomförts, bland annat på fastighetsmässor och vid Almedalen. Under hösten 2024 kommer indikativa bud att tas in och avtal med delägare beräknas tecknas i april 2025 och beslutas i kommunfullmäktige i maj 2025.
  11.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt kommunstyrelsen att besluta om medfinansierings-, utförande och markavtal samt övriga avtal som följer av avsiktsförklaringen. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Fastighetsnära insamling inför upphandling av avfallsinsamling (KSN-2022-02108) 2022-09-19.

    Status för uppdraget är Gul. Inte helt enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2025. Delprojekten Uppsala C, Vimpelgatan och i synnerhet Sydöstra staden har gjort nya bedömningar om kostnad i förhållande till utbyte, varför ett nytt beslut om medfinansavtal från kommunfullmäktige behöver tas under 2024. Målet med att öppna för trafik med fyra spår år 2034 kvarstår. Uppdraget bedöms bli färdigt i början på 2026.
  12.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kulturnämnden att ta fram en ny Handlingsplan för kulturpolitiskt program Berörda: KTN. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Uppföljning av program och planer 2022 (KSN-2022-01364) 2023-02-27.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kulturnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Förslag till ny handlingsplan till det kulturpolitiska programmet för 2025 - 2028 har tagits fram och behandlats av kulturnämnden. Beredningen av handlingsplanen fortsätter och den beräknas kunna fastställas i början av 2025..
  13.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Landsbygdsprogram 2017–2023 och Handlingsplan för landsbygdsprogram 2022–2023 med särskilt fokus på utvecklingsområdena, och med ambitionen att förbättra samarbetet med regionen Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Uppföljning av program och planer 2022 (KSN-2022-01364) 2023-02-27.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Arbetet med revidering av Landsbygdsprogrammet och dess handlingsplan pågår och involverar hela kommunkoncernen, föreningar, allmänhet, näringsliv och politiska företrädare. Innehållet har utvecklats genom seminarier, utställningar, minimässor och andra dialogformer för att säkerställa ett brett deltagande och förankring i alla led. Förankringsprocessen inom kommunorganisationen är central för att programmet ska kunna implementeras effektivt och bidra till en hållbar utveckling av landsbygden. Utökat fokus på förankring har fördröjt processen något och beslut om det reviderade Landsbygdsprogrammet förväntas tas i kommunfullmäktige i december 2024.
  14.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att i nära dialog med berörda bolag och nämnder utreda förutsättningarna för ett centralt placerat familjebad/äventyrsbad avseende genomförbarhet och finansieringsalternativ. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Ett förslag är under utredning.
  15.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att i nära dialog med berörda bolag och nämnder utreda en framtida användning av fastigheten Svartbäcken 1:10 (Fyrishov) som placering för en andra lokal badanläggning, med särskilt beaktande av rekreationsperspektivet samt kommunekonomi. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.

    Status för uppdraget är Gul. Inte helt enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2024. Utvecklingsplanen för Fyrishovsområdet togs upp för beslut i kommunstyrelsen i juni 2024. Det gav en vägledning för en del av området med inriktning mot parkmark, vilket är en delrapportering av uppdraget om utvecklingen av Fyrishovsområdet. Övriga områden behöver utredas vid ett senare skede för att ge inriktning till övriga delar av campingen och ytorna kring badanläggningen. Uppdraget bedöms bli färdigt i sin helhet 2025.
  16.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till idrotts- och fritidsnämnden att i samråd med Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB följa nybyggnationen av arenan och anpassningen av befintlig anläggning så att det möter idrottens behov inom investeringsramen. Berörda: IFN och UKAF. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny anläggning för issporter (KSN-2018-2867) §111 2019-03-25.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Idrotts- och fritidsnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2029. Byggnation av en ny anläggning är pausad och nytt beräknat år för färdigställande är 2029. Se rapportering under tillkommande uppdrag angående arena för issporter med funktionskrav för elithockey på Gränby sportfält. Kommunen utökar befintlig anläggning i Gränby med en ny ishall (hall D) i anslutning till existerande hallar. Byggande av den nya D-hallen pågår och beräknas vara klart under första kvartalet 2025. Kommunen har ställt krav på utformningen av hallen och bevakar bygget. Ishall A i befintlig anläggning ska anpassas i enlighet med lokalförsörjningsplanen. Arbetet är inte påbörjat, men beräknas vara klart 2026.
  17.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till gatu- och samhällsmiljönämnden att beakta motionärens förslag i enlighet med föredragningen i samband med upprustning av torgytan vid kvarteret S:t Per. Berörda: GSN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i ärendet Motion av Mohammad Hassan (L) om att lägga in periodiska systemet som installation på gågatan i Uppsala (KSN-2015-1696), § 56 KF 2017-02-27.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2028. Uppdraget planeras att genomföras i samband med att nämnden utför åtgärder på Norra gågatan.
  18.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB att uppföra en arena för issporter med funktionskrav för elithockey på Gränby sportfält inom preliminär investeringsram om 420 miljoner kronor, med färdigställande senast 2023. Berörda: UKAF. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny anläggning för issporter (KSN-2018-2867) §111 2019-03-25.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Bedömning: Rapportering augustil 2024: Uppdraget väntar enligt plan. Beräknat slutår: 2029. Arbetet är pausat och framskjutet i tid i enlighet med beslutad lokalförsörjningsplan.
  19.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB att uppföra simidrottsanläggningen med utgångspunkt i badutredningen och funktionsprogrammet. Berörda: UKAF|. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Byggproduktion pågår. Byggstart skedde i juni 2024 och färdigställande planeras till hösten 2026.
  20.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till Idrotts-och fritidsnämnden att revidera idrotts- och fritidspolitiska programmet inklusive namnändring till idrottspolitiskt program samt ta fram en handlingsplan. Berörda: IFN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Uppföljning av program och planer 2021 (KSN-2021-01800.) KF 2022-01-31.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2024. Handlingsplan är beslutad av kommunstyrelsen i maj, och program är beslutat av kommunfullmäktige i juni 2024.
  21.  

    Tillkommande uppdrag: att se över kommunens allmänna föreskrifter om försäljningsplatser i syfte att tiderna för försäljning på Vaksala torg ändras så att handel tillåts även på söndagar, samt att Vaksala torg blir möjligt för Uppsalaborna att använda för handelsverksamhet även på söndagar.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. En översyn av torghandelsföreskrifterna pågår.
  22.  

    Tillkommande uppdrag: att kommunen verkar för flytt av cykelparkeringarna utmed Fyrisån till lämpliga närliggande platser. Berörda: GSN. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Svar på motion om ett grönare och mer attraktivt årum från Mats Åhlund (C) (KSN-2021-03464) 2022-12-12.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. I projektet sommargator stänger nämnden tillfälligt av cykelparkeringar och ersätter en del av dessa cykelparkeringar på andra platser. Utmed södra delen av Östra Ågatan har nämnden under året gjort permanenta sittplatser vilket inneburit att några cykelparkeringar tagits bort permanent. Cykelparkeringarna på Klostergatan som 2023 var tillfälliga har under 2024 permanentats.
  23.  

    Tillkommande uppdrag: att ge kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med berörda nämnder utreda hur attraktiviteten och aktiviteten på Vaksala Torg kan förbättras både på kort och längre sikt genom exempelvis restaurangverksamhet, evenemang och torghandel. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om Vaksala torg från Fredrik Ahlstedt (M) och Therez Almerfors (M) (KSN-2021-02768) KF 2023-09-11.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Dialog pågår kring utveckling av Vaksala torg. Frågan drivs nu främst av Uppsala parkering AB och gatu- och samhällsmiljönämnden. Beroende på hur frågan utvecklar sig kan det under året bli aktuellt med en markanvisning till Uppsala parkering AB.
  24.  

    Tillkommande uppdrag: att bereda ärendet vidare för förvärv och upprustning av Uppsala ponnyklubbs anläggning i enlighet med föredragning i ärendet, att hantera Uppsala Ponnyklubbs befintliga lån från Uppsala kommun och inarbeta det i hyresavtalet för anläggningen, att bereda ärende för inhyrning av ridanläggningen Uppsala ponnyklubb och hyresavtal med föreningen, samt att besluten ovan gäller under förutsättning att idrotts- och fritidsnämnden erhåller kompensation i Mål och budget för att klara ökad kostnad för inhyrning och vidareuthyrning av ridanläggningen Uppsala Ponnyklubb. Berörda: UKAF och IFN. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Utredning av anläggningssituationen för Uppsala Ponnyklubb (KSN-2022-02222) 2022-09-19.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbete pågår med att ta fram ett förslag till avtal för inhyrning av ridanläggningen i dialog med Uppsala Ponnyklubb. Kontinuerliga möten hålls och dialog pågår om prioriterade åtgärder. Arbete pågår även med att hitta en ny lösning om formerna för ägande av mark, byggnader och hyressättning.
  25.  

    Kvarvarande uppdrag från 2019 Förenkla administration och ansökning av föreningsstöd. Berörda: KS .

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Ett digitalt system för handläggning av föreningsbidrag har implementerats under 2024. Idrott- och fritidsnämnden och kulturnämnden började använda systemet under våren. Övriga berörda nämnder ska ansluta sig till systemet under 2025. Systemet har funktioner för ett frivilligt föreningsregister. I nuläget är funktionerna främst anpassade för verksamheter inom idrotts- och fritidsnämnden ansvarsområde. På sikt ska lokaler som är tillgängliga för föreningslivet finnas i systemet. Kommunstyrelsens arbete med riktlinjer för föreningsbidrag är försenat då det måste invänta revideringen av kommunens modell för samverkan med civilsamhället. Den lokala överenskommelsen mellan kommun och föreningsliv är under omarbetning och planeras bli klar i början av 2025.
  26.  

    Kvarvarande uppdrag (riktad satsning): Österängens plan rustas upp för amerikansk fotboll på elitnivå. Berörda: IFN . Beskrivning: Kvarvarande riktad satsning från Mål och budget 2016.

    Status för uppdraget är Gul. Inte helt enligt plan. Ansvariga: Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2025. Arenor och Fastigheter AB har återupptagit upprustningen av anläggningen. De involverade föreningarna har fått ta del av det nya förslaget angående utformningen av läktare, servicebyggnad och entré. Kommunstyrelsen har godkänt budget för projektet. Den nya läktaren planeras vara färdigställd 2025, medan servicebyggnaden förväntas vara klar 2026. Dessa tidsramar ger en tydlig riktning för projektets fortskridande och måluppfyllelse.
  27.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen och utbildningsnämnden att kartlägga befintliga samarbeten och behov samt utreda hur vi aktivt kan stärka möjligheterna för en fördjupad och utvecklad gymnasieregion i Uppsala län. Berörda: KS och UBN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om gymnasieregion i Uppsala län från Jonas Segersam (KD) (KSN-2023-01918) KF 24-01-29.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024. Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Under 2023 och våren 2024 har Uppsala kommuns gymnasieledning tagit kontakt med samtliga kommuner i Uppsala län för att sondera intresset för att bilda ett primärt samverkansområde. Samtliga kommuner i länet hade redan ett gott samarbete och har haft enskilda samverkansavtal sedan 2014. Dessa samverkansavtal sades upp under hösten 2023 utifrån uppdraget att teckna ett nytt gemensamt primärt samverkansavtal. Följande fyra kommuner visade intresse för att samverka med Uppsala kommun utifrån de nya bestämmelserna i skollagen: Heby kommun, Knivsta kommun, Tierps kommun, Östhammars kommun. Övriga kommuner i länet har valt att samverka med andra närliggande kommuner. Ett förslag till samverkansavtal har tagits fram. Avtalet har tagits fram utifrån SKR:s ”Vägledning vid utformning av primära samverkansavtal gällande planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial Utbildning” samt med stöd av Uppsala kommuns jurister. Förslaget läggs fram i samtliga berörda kommuners utbildningsnämnder under september månad. I avtalet anges att samverkanskommunerna ska samverka minst två gånger per år om avtalets innehåll och utbudet inom samverkansområdet. Samråd om utbud och dimensionering ska ske med enskilda huvudmän. Varje kommun ansvarar för kontakten med de fristående gymnasieskolor som är belägna i kommunen. Dimensioneringen av utbildningsplatser kan komma att behöva revideras inför läsåret 2025/2026 för att bättre stämma överens med Skolverkets riktlinjer. Det arbetet kommer att påbörjas under hösten 2024. Gymnasiechefen ansvarar för dimensioneringsuppdraget för kommunens gymnasieskolor och arbetet kommer att utföras i nära samarbete med de kommuner som ingår i det primära samverkansområdet. I det arbetet vägs även utbud och dimensionering för de fristående gymnasieskolorna i regionen in.