Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 3. Uppsala ska leda klimatomställningen

Klimatet och energin

Målbeskrivning

Det är nu klimatmålen ska nås. Uppsala ska vara världsledande i miljö- och klimatomställningen samt förbättra beredskapen för ett förändrat klimat. Kommunen tar ansvar och motverkar klimatförändringarna genom omställning till klimatneutralt Uppsala 2030 och klimatpositivt Uppsala 2050. Det ställer krav på kraftfulla insatser inom bland annat transporter, byggande, energi och livsmedel. Samtidigt ökas takten i anpassningar för ett förändrat klimat, inte minst med avseende på nederbördseffekter.

Minskade utsläpp

Effekterna av klimatförändringarna i världen blir allt tydligare. Uppsala har i dag en klimatpåverkan som är flera gånger större än vad som är hållbart ur ett globalt perspektiv och mer behöver göras för att nå klimatmålen. Utsläppen ska minska med 10–14 procent per år i kommunen för att ligga i linje med Parisavtalet. Kommunen ska aktivera en koldioxidbudget för den egna verksamheten, och för kommunen som geografiskt område, i syfte att löpande kunna följa upp och vidta åtgärder som minskar kommunens påverkan.  

Ekosystem och biologisk mångfald

Mer ska göras för att skydda värdefull natur, skydda grund- och dricksvatten, säkerställa ekosystem och gynnsam bevarandestatus för hotade arter samt för att bevara, utveckla och stärka ekologiska samband i landskapet. Livsmiljöer för olika arter ska utvecklas och nyskapas i syfte att stärka den biologiska mångfalden i stadsmiljö och på landsbygd.  Fler naturreservat ska bildas och kompensatoriska naturvårdsåtgärder utföras vid markexploateringar. Luft- och livskvalitet ska förbättras i stadskärnan för att värna verksamheter och boende i city.

Klimatomställt liv

Kommunens ska samtidigt skapa förutsättningar för alla invånare, verksamheters och företags möjlighet att ställa om till det nya, attraktiva, klimatomställda livet. Fler laddstationer för elfordon ska byggas samtidigt som utbyggnad av gång- och cykelvägar. Stadsmiljön ska förbättras bland annat genom att genomfartstrafiken minskar i syfte att nå en bättre luftkvalitet, ökad tillgänglighet och lägre klimatutsläpp. En stor utmaning för att nå utsläppsmålen är att minska klimatpåverkan av konsumtion och långväga resande, något som kommunen kommer att arbeta vidare med. Innovativa sätt att öka återbrukandet i samhället behöver utvecklas. Det behövs samhällsförändringar som kräver nya sätt att leda och arbeta för att möta klimatutmaningarna. Därför är innovation centrala i klimatarbetet. Miljö- och klimatdriven verksamhets- och affärsutveckling genomförs via breda samarbeten, bland annat inom Uppsala klimatprotokoll.

Innovativ energiförsörjning

Stora satsningar ska göras på en energiförsörjning som bidrar till ett klimatpositivt samhälle, på att ställa klimatkrav vid upphandling och inköp, fortsatt utbyggnad av solenergi, kretsloppslösningar, utfasning av fossila plaster, ekologiskt hållbart jordbruk och att säkra ett hållbart och klimatanpassat byggande. Kommunen ska fullfölja arbetet med att montera solceller på alla kommunala fastigheter där så är möjligt senast 2025.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti

Fokusmålet bedöms bli delvis uppfyllt vid årets slut. Två av kommunfullmäktiges totalt 17 uppdrag inom fokusmålet är färdiga. 14 uppdrag pågår enligt plan. Av de uppdrag som pågår beräknas ett uppdrag bli färdigt 2024, fem uppdrag under 2025 och sju färdiga 2026. Ett uppdrag är försenat och beräknas bli klart 2025. Ett uppdrag kommer inte att kunna genomföras. Det är ett tillkommande uppdrag om att bilda naturreservat av Gamla Uppsala åskullar.  

Trots att arbetet inom kommunfullmäktiges uppdrag pågår enligt plan bedöms målet endast nås delvis. Utsläppen av koldioxid minskar inte i den takt som krävs för att Uppsala ska vara klimatneutralt 2030. Under de senaste åren har arbetet för att nå klimatmålen förstärkts. Kommunen arbetar både med att minska klimatpåverkan inom sina egna verksamheter och tillsammans med andra för att nå en samhällseffekt.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 20. Öka takten i klimatomställningen för att minska växthusgasutsläppen och nå målet om ett klimatneutralt Uppsala 2030 och klimatpositivt Uppsala senast 2050. . Beskrivning: En koldioxidbudget införs för att löpande följa upp takten i utsläppsminskningar och säkerställa att de åtgärder som genomförs är tillräckliga för att växthusgasutsläppen ska minska i den takt som krävs för att ligga i linje med Parisavtalets åtagande. Från 2021 ska minskningen i Uppsala vara 10–14 procent per år till 2030. Koldioxidbudgeten ska tas fram för de kommunala verksamheternas klimatpåverkan och för kommunen som geografiskt område. Kommunens investeringar ska klimatsäkras och klimatkonsekvensanalyser genomföras vid beslut. Kommunen ska verka för lägre påverkan på klimatet från Uppsalas alla invånare och företag genom samhällsplanering och gemensamt åtgärdsarbete med samhällets aktörer samt genom att uppmuntra invånarnas engagemang. Kommunen ska satsa på energiförsörjning och utveckling som främjar ett klimatpositivt samhälle, med särskilt fokus på utbyggnad av solenergi, hållbara transporter, hållbart byggande och kolinlagring. Bland annat ska fler våtmarker återställas som kolsänkor. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Hela Uppsala kommun arbetar aktivt för att öka takten i klimatomställningen och många insatser görs för att minska utsläppen, även inom andra uppdrag eller i linje med befintlig programstyrning. Utsläppen under 2021 och 2022 har ökat marginellt jämfört med den kraftiga minskning som följde pandemiåret 2020. Ökningen 2022 jämfört med 2021 har framför allt drivits av Uppsalabornas långväga resande, som uppskattas ha ökat till mer normala nivåer jämfört med pandemiåren. Samtidigt har utsläppen från övriga områden och särskilt utsläppen från uppvärmning minskat påtagligt, motsvarande en minskning om cirka 11 procent då de långväga resorna räknats bort. Behoven av att fortsätta vidta insatser för att minska utsläppen kvarstår för att nå målsättningen om klimatneutralitet 2030 och klimatpositivitet 2050 och säkerställa en takt i utsläppsminskningarna som går i linje med kommunfullmäktiges målsättning. För att påskynda klimatomställningen aktiverar kommunen en klimatbudget för Uppsala kommuns egen verksamhet och för kommunen som geografiskt område. Klimatbudgeten inkluderar framtagande av åtgärder som är sammantaget tillräckliga för att begränsa utsläppen av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område till de nivåer som budgeten medger. Den inkluderar också en översyn av hur klimatomställning kan samverka med kommunens ekonomistyrning för att möjliggöra och öka träffsäkerheten i kommunens klimatåtgärder. Ambitionen är att klimatbudgeten ska kunna integreras i processen för Mål och budget 2026 och framåt. Arbetet drivs som en del av Uppsalas projekt som pilotkommun inom ramen för EU:s mission för 100 klimatneutrala och smarta städer. Utsläppen från transporter är den största källan till klimatpåverkan lokalt i Uppsala kommun. Eftersom utsläppen från trafiken väntas öka till följd av beslut på nationell nivå ställs krav på ytterligare insatser för att kunna nå klimatmålen. År 2023 kunde så gott som alla kommunägda personbilar och lätta lastbilar drivas fossilfritt. På grund av feltankningar var dock andelen förnybara bränslen som tankades i dessa fordon bara 88 procent och insatser för att öka andelen förnybara bränslen pågår. För att främja klimatsmarta transporter har regionens sommarbusskort erbjudits till barn och unga, vilket har ökat tillgången till kollektivtrafik för fritidsaktiviteter under sommaren. För att bidra till utvecklingen av mobilitetslösningar har ett digitalt kartverktyg, en storymap, för interna och externa användare lanserats, mobilitetsmallen. Den externa riktar sig till exploatörer, byggaktörer och konsulter som arbetar med mobilitetslösningar för att öka det hållbara resandet. Kommunen fortsätter utveckla styrningen för att minska klimatpåverkan från bygg- och anläggningsprojekt. Till exempel vidareutvecklas arbetet med att använda klimatkalkyler, ställa klimatkrav och val av hållbara material och lösningar. Erfarenheter från arbetet med en klimatpositiv stadsdel i Rosendal tillvaratas och bidrar till fortsatt utveckling av kommunens kravställningar för hållbar utveckling. Gatu- och samhällsmiljönämnden fortsätter arbetet för att tillvarata återbrukat material till allt fler projekt och undersöker hur krossad betong från exploateringsprojekt håller rätt kvalitet för att kunna återanvändas i nämndens bygg- och anläggningsarbetet. Kommunen arbetar också för att stödja omställningen till hållbar energiförsörjning och flera insatser pågår. Bland annat har kommunen tillsammans med forskare från Uppsala universitet och stiftelsen STUNS utvecklat en digital modell som kan analysera och utvärdera olika energisystem i kommunen. Genom att använda denna modell kan kommunen planera och optimera energisystemen mer effektivt. Det kan leda till bättre energianvändning och lägre utsläpp. Som en del i arbetet för att involvera kommuninvånarna i klimatomställningen genomför kulturnämnden en förstudie om att utveckla Biotopia till en kommunikationsplats där allmänheten kan få tillgång till information om klimatomställningen och i hållbarhetsfrågor. Under 2024 testas även arbetssättet medborgarbudget som ett verktyg för hållbar utveckling. Gatu- och samhällsmiljönämnden testar arbetssättet under rubriken Min hållbarhetsidé för att komma åt goda idéer från invånare som kan omsättas till praktiska lösningar som bidrar till hållbar utveckling. Sedan våren har det varit möjligt för medborgare att lämna in sina hållbarhetsidéer innan perioden för inlämning stängde den 1 september. Nämnden beslutar under hösten om vilka idéer som ska prövas.
  2.  

    Uppdrag 21: Utveckla det systematiska arbetet för att anpassa Uppsala till ett förändrat klimat. Berörda: Alla nämnder och bolag. Beskrivning: Kommunen sätter nu ett nytt mål, att Uppsala ska vara klimatanpassat senast 2040. Uppsala ska vara ett robust samhälle som är anpassat till de klimatförändringar som sker i dag och som inte kan förhindras i framtiden. För att säkerställa att Uppsala är rustat att stå emot konsekvenser av extrema väderhändelser och att liv, hälsa, egendom och miljö med dess djur och natur skyddas mot konsekvenser av ett förändrat klimat behöver kommunen fortsätta och utveckla det aktiva och systematiska arbetet med klimatanpassning. Fokus bör vara på att identifiera och åtgärda kommunens risker samt säkerställa kommunens beredskap att hantera sådana händelser. Arbetet behöver ske samordnat och i bred lokal samverkan med de aktörer som behöver bidra till anpassning av den byggda miljön. Arbetet behöver också ske i dialog med invånare, civilsamhälle och näringsliv för att säkerställa alla samhällsgruppers delaktighet i arbetet med att klimatanpassa kommunen. Arbetet ska ta höjd för att klara av konsekvenserna som bedöms sannolika där världen klarar Parisavtalets 2 graders-mål. Även andra scenarier ska beaktas. I arbetet ska olika modeller för att säkerställa möjligheterna till finansiering av viktiga, gemensamma klimatanpassningsåtgärder utvecklas och belysas.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Under 2024 har det systematiska arbetet med klimatanpassning och former för samverkan utvecklats. En översyn av styrning på klimatanpassningsområdet har genomförts och behov av tydligare normerande styrning har identifierats. Ett arbete med att utveckla och komplettera befintlig styrning och uppföljning som knyter an till klimatanpassning har påbörjats. Arbetet med att kartlägga risker av fastigheter och verksamheter har stärkts med utgångspunkt i karteringar och underlag om de klimatrelaterade risker Uppsala står inför. Under första delen av 2024 har nya riktlinjer för träd beslutats. Riktlinjerna syftar till att bland annat öka krontäckningen i Uppsala med två procentenheter över tio år med ett strävansmål om 30 procent. Mot bakgrund av detta har gatu- och samhällsmiljönämnden beslutat om en plan för att nå målsättningen och trädplanteringsprojekt är planerade och kommer genomföras under 2024 och framåt. Kommande år kommer fokus ligga på de östra stadsdelarna eftersom krontäckningen är lägre där. Även kopplat till utvecklingen av en modern spårväg bevakas att projektet bidrar till ett ökat antal träd och planer för detta har tagits fram. Träd som är möjliga att flytta längs med sträckan för ledningsomläggning planeras att flyttas redan under hösten 2024 till nya platser i kommunens parker enligt en särskild trädplanteringsplan. Arbete pågår även med att skydda Uppsala och fastigheter från konsekvenser av skyfall och översvämningar. Bland annat har upprustningen av Fålhagens IP inkluderat att fotbollsplanen sänkts ned för att fördröja stora regnmängder och i upprustningen av Gränbyparken har det gjorts sänkor för att parken bättre ska kunna fördröja vatten och minska sannolikheten för vattenskador på omgivande fastigheter. För att minska konsekvenserna av extremväder för kommunens verksamheter, och människorna som vistas i dem, pågår systematiskt arbete med att planera för att kunna upprätthålla verksamheten även under exempelvis värmeböljor integrerat med kommunens krisberedskapsarbete. I ett långsiktigt perspektiv har kommunen stärkt sin samverkan med externa aktörer kring klimatanpassningsfrågor, både kopplat till att hitta nya finansieringslösningar för viktiga anpassningsåtgärder och för att bättre kunna involvera fler aktörer i arbetet att anpassa Uppsala till ett förändrat klimat senast 2040. Kommunen deltar nu bland annat i ett forskningsprojekt under ledning av forskningsinstitutet RISE för att utveckla samverkansmodeller för åtgärder som minskar översvämningsrisker. Projektet görs i samarbete med Länsförsäkringar Uppsala, Uppsalahem AB och Uppsala vatten och avfall AB.
  3.  

    Uppdrag 22. Snabba på utbyggnaden av infrastruktur för el-laddning och andra hållbara drivmedel. Berörda: KS, GSN, PBN, Uppsala parkering, Skolfastigheter, Uppsalahem, Arenor och fastigheter och Uppsala vatten och avfall. Beskrivning: Omställningen till förnybara bränslen och drivmedel behöver accelerera. El kommer att ersätta en allt större del av dagens fossila bränslen, men även andra hållbara drivmedel kommer att behövas. Det ställer krav på att det finns en god infrastruktur för och tillgång till el-laddning och andra hållbara drivmedel. Infrastrukturen för el-laddning behöver byggas ut i såväl nya bostads- och verksamhetsområden som i de befintliga och även ta hänsyn till behovet av laddning av tunga fordon. För att möjliggöra en snabb omställning från fossila drivmedel behöver utbyggnadstakten öka.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. För att nå målet om infrastruktur för el-laddning och andra hållbara drivmedel pågår flera olika samarbeten inom kommunen. Antalet publika platser för el-laddning ökar i Uppsala och uppgår vid delåret till cirka 700 jämfört med strax över 400 vid årsskiftet. De byggs både av privata aktörer, där kommunen bidrar till utvecklingen genom att ge stöd i markfrågor, och av det kommunala parkeringsbolaget. Kommunkoncernen arbetar också aktivt med att se över möjligheterna att tillhandahålla fler laddplatser på koncernens befintliga parkeringsytor för kommunens egna verksamheter och att delvis kunna öppna upp dessa för semipublik laddning. Genom att stärka kommunkoncernens interna samverkan och samordning i parkeringsfrågor kommer fler laddplatser kunna möjliggöras. För att ytterligare bidra till omställningen mot andra hållbara drivmedel har en ny vägledning som ska ge Uppsala kommuns verksamheter stöd i val av fordon vid inköp tagits fram. Vägledningen innehåller bland annat en modell för drivmedelsprioritering som ska bidra till att öka andelen förnyelsebara drivmedel i kommunens fordon i linje med fullmäktiges indikatorer, från 88% för helåret 2023 till målnivån på 100%. Plan- och byggnadsnämnden har utvecklat rutiner för detaljplanering för att möta nya lagkrav som rör laddning av elfordon. Kraven innebär både att nya bostadshus och andra byggnadstyper med fler än tio parkeringsplatser ska ha eller vara förberedda för laddpunkter. Kraven ska också beaktas vid större renoveringar av parkeringsplatser. Genom att säkerställa att frågan om laddningsmöjligheter blir belyst redan i planeringsfas underlättas utvecklingen av nödvändig infrastruktur. För att bidra till transportsystemets omställning i stort arbetar kommunen aktivt med att utveckla lösningar för elektrifiering av transportsystemet. Gruppen samordnar insatserna för att etablera laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon. Målet är att snabbt kunna agera på nya behov och möjligheter för att säkerställa att Uppsala har en hållbar och effektiv transportinfrastruktur framåt. Som en del i omställningen utvecklar Uppsala vatten och avfall AB en ny station för tankning av vätgas. Stationen bedöms kunna invigas under året.
  4.  

    Uppdrag 23. Främja möjligheterna till stads- och byodling samt utreda förutsättningarna för en lokalt förankrad livsmedelsförsörjning som bidrar till cirkulära flöden och stärker Uppsalas krisberedskap. Berörda: KS, PBN, GSN, Uppsala vatten och avfall och Uppsalahem. Beskrivning:Uppsala kommun ska bidra till omställningen till ett hållbart samhälle genom att främja en hållbar och motståndskraftig livsmedelsförsörjning. Genom att underlätta för kommunens invånare, föreningar och näringsliv att odla lokalt och genom att främja innovativa och cirkulära lösningar kan kommunen bidra till att utveckla ett hållbart och lokalt förankrat livsmedelssystem och samtidigt till en stärkt försörjningsberedskap. Kommunen ska främja och underlätta mer lokal och stadsnära odling i form av fritids- och småskalig kommersiell odling som bidrar till ökad livskvalitet, sociala mötesplatser och utvecklad grönstruktur. En utredning ska göras av hur kommunen kan bidra till att utveckla cirkulära och långsiktigt hållbara affärsmodeller i livsmedelsproduktionen som bättre tar tillvara på material och näringsämnen och som minskar påverkan på miljö, ekosystem och klimat. Kommunen ska även öka användningen av lokalt producerat biokol.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Vatten och Avfall AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun arbetar aktivt med att minska negativ påverkan från livsmedel och främja de cirkulära och lokala inslagen i livsmedelsförsörjningen. Arbetet sker bland annat i linje med Miljö-och klimatprogrammet, avfallsplanen och kommunens landsbygdsprogram och bidrar till att minska påverkan på miljön och att stärka den lokala livsmedelsförsörjningen. För att åstadkomma detta erbjuder kommunen exempelvis odlingsbar mark till småskaliga intressenter. Genom projekten ÄT Uppsala Län och Uppsala Matråd har ett gott samarbete med näringsliv och universitet gjort att kunskapen hos de som vill ägna sig åt lokal livsmedelsförsörjning har ökat. Vid planering av nya parker verkar kommunen/gatu- och samhällsmiljönämnden för att delar planläggs för odling. I programförslaget för norra stadsparken finns till exempel förslag på ett utvidgat koloniområde. I Hospitalträdgården anläggs också en skogsträdgård och en stadsodling för kommersiell odling av grönsaker och blommor. Kommunen genomför satsningar som också förväntas ge invånarna bättre tillgång till lokalt producerade livsmedel inom flera områden. Till exempel har REKO-ringen som erbjuder lokalt producerade produkter fått tillgång till Vaksala torg en dag varannan vecka. Som ett led i att stärka arbetet med stads- och byodling framåt har en omfattande omvärldsbevakning kring hur andra kommuner arbetar med frågan genomförts. Resultaten från omvärldsbevakningen kommer vara en viktig del i att utforma stöd och styrning framåt. Under våren har en förstudie kring förutsättningarna att etablera en biokolsanläggning genomförts. Sammanfattning och analys av studien pågår och resultaten kan komma att ligga till grund för ett beslut om en eventuell etablering av en biokolsanläggning.
  5.  

    Uppdrag 24. Motverka förluster av biologisk mångfald och skydda hotade arter genom sammanhängande livsmiljöer för växter och djur. Berörda: KS och GSN. Beskrivning: I takt med att Uppsala växer ökar belastningen på ekosystemen. Att svara mot utmaningarna kräver ett långsiktigt hållbart bruk av kommunens naturmiljöer och aktivt arbete för att stärka, skydda och återställa ekosystem och biologisk mångfald. Uppsala kommun ska satsa på att etablera systematiska former för att kontinuerligt säkerställa ekosystem och utveckla livsmiljöer som bidrar till den biologiska mångfalden och skyddar hotade arter. Kommunen ska bland annat skapa en sammanhängande struktur med lekvatten för groddjur och amfibiska insekter i kommunens grönområden. Ängsliknande miljöer ska etableras för att främja biologisk mångfald, bin och andra pollinerande insekter. Arbetet ska utgå från aktuell forskning om pollinering och biologisk mångfald i samverkan med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Fler naturreservat ska bildas och efterlevnaden av strandskyddet stärkas med fokus vid Flottsund och Ekoln. Uppsala kommun ska samverka med andra markägare för att uppnå hållbart hyggesfritt skogsbruk.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. En riktlinje för naturhänsyn och ekologisk kompensation vid förändrad markanvändning har beslutats. Riktlinjen ger ett standardiserat arbetssätt för att tillämpa naturhänsyn och beräkna behovet av ekologisk kompensation vid förändrad markanvändning. Riktlinjen omfattar alla planer och projekt där kommunen eller de kommunala bolagen äger mark. Riktlinjen är även en rekommendation vid planläggning och bygglovsgivning på privat mark. Syftet är att styra mot en nettopositiv utveckling för biologisk mångfald vid samhällsbyggnadsprojekt genom naturhänsyn och i sista hand ekologisk kompensation. För att säkerställa en effektiv tillämpning av riktlinjerna så genomförs två pilotprojekt under hösten 2024. Resultatet ska implementeras i en vägledning. De mest värdefulla områdena för biologisk mångfald och rekreation i Uppsala kommun har analyserats och kartlagts. Kartläggningen kommer användas som ett underlag för att prioritera områden som bör skyddas som naturreservat. Som en del av strategin för att bevara hotade arter har kommunen tagit fram särskilda åtgärder för arten cinnoberbagge. Cinnoberbaggen är en paraplyart och genom att gynna den så gynnas flera andra arter. En skötselplan har utvecklats för att stödja artens överlevnad samtidigt som framtida stadsbyggande kan fortsätta utan att hota artens möjlighet att överleva. Till exempel kommer aspar fällas, granar tas bort och andra skogsskötsel åtgärder att genomföras i olika områden i staden. Det är ett omfattande arbetet som handlar om att skapa livsmiljöer för cinnoberbaggen och anpassa skötseln av dessa utifrån artens behov. Arbetet med en grön- och blåstrukturplan pågår. Planen kommer att vägleda framtida stadsplanering och säkerställa bevarandet och utvecklingen av ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Arbete pågår med att öka andelen ängsytor genom att ställa om ytor från kortgräs till långgräs på platser där det finns förutsättningar för ökad biologisk mångfald. De ytor som ställs om är de som inte bedöms vara viktiga vistelseytor för människor. Ytor ställts om från kortgräs till ängs- och slåtterytor i Nåntuna, Flogsta, Stenhagen och Eriksberg. Sammantaget är det minst tre hektar som ställts om. Under året har arbete pågått med att planera för nya vandringsstråk i gröna miljöer vid Brillinge. Stråken kopplar ihop Gränby och Vaksala. Det ger medborgare ökad möjlighet till rekreation och underlättar för att passera under Österleden. En ny skötselplan för Hågadalen Nåstens naturreservat tas fram. Innan arbetet kan slutföras behöver markförhandlingen med Akademiförvaltningen vara klar. Arbetet med skötselplanen kommer intensifieras under hösten. Arbetet med att hitta mätetal för biologisk mångfald pågår liksom ett arbete med att digitalisera skötselplaner för Uppsalahems gårdar. Under våren har en skötselplan för föreslagna förstärkningsytor tagits fram. Det är ytor som förstärks med lövskog när skog tas i anspråk för stadsutveckling. För att säkra blå kärnor och stråk har fokus varit på restaurering av våtmarksytor vid Vedsjön, Ekebysjön, Totasjön och Sörsjön. Vid Vedsjön i Burvik har arbetet fortsatt med vegetationsbekämpning. Arbetet med åtgärder har gjort att den tidigare bedömningen att sjön skulle försvinna inom fem år inte längre gäller. Strandskyddstillsyn längs sträckan Flottsund-Vårdsätravik genomförs under åren 2024–2025, därefter fortsätter arbetet med strandskyddstillsyn längs andra delar av Ekoln.
  6.  

    Uppdrag 25. Utveckla arbetet för att säkerställa god tillgång till natur och parker i stad och tätorter. Berörda: KS, GSN och PBN. Beskrivning: I Uppsala ska alla ha nära till parker eller grönområden. Träd och grönområden i staden skapar bättre luftkvalitet, svalka när det är varmt och hjälper till att ta hand om dagvattnet när det regnar. Grönskan ger även skydd vid extrema väderhändelser som torka och översvämningar. Tillgången till natur och grönska ska ges större vikt i stadsplaneringen. Indikatorer ska tas fram för att mäta tillgången till och utvecklingen av grön infrastruktur, till exempel avståndet till närmaste park och skog.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Kommunstyrelsen Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbetet med att skapa förutsättningar för att integrera grön infrastruktur i stadsplaneringen fortsätter. En målbild ska fastställas och att indikatorer tas fram för att mäta tillgången till parker, natur och andra grönområden. Indikatorerna ska fungera som ett verktyg för att kontinuerligt förbättra tillgången till grönområden där behovet är störst. Det ger stöd för att säkerställa att utvecklingen går i linje med kommunens hållbarhetsmål. Åtgärder för att förstärka grönstrukturen i de delar av kommunen som har lägst tillgång till parker, natur och friluftsområden pågår. Under året färdigställs Gränbyparken och arbetet fortsätter med att utveckla parkerna i de östra delarna av staden där tillgången till gröna områden är lägst. Ett vägval har gjorts i Carolinaparkens allé. Istället för att ta ner träd och förnya allén så genomfördes trädbeskäringsinsatser för att minska risken för fallande grenar. Detta efter en bedömning om att de biologiska och kulturhistoriska värdena var så höga i de befintliga träden att en förnyelse av hela allén inte var lämplig. Arbete med utvecklingsplaner har prioriterats för platser som har förhållandevis hög nyttjandegrad; för Hammarskog, Björklinge och Sunnerstaåsen. Arbetet med att utveckla Pilsbo friluftsområde har inte prioriterats. Det arbetet kommer att göras tillsammans med omkringliggande kommuner. För att informera medborgare om utvecklingen i parker och torg har kommunen berättat i medier om ombyggnationerna i Norra stadsparken, Fyristorg och Kunsängstorg. Sedan tidigare finns information publicerat på uppsala.se. För att skapa en bättre översikt över stadsträdens status och öka krontäckningen har en trädinventering och kartläggning av samtliga träd i stadskärnorna inom kommunen genomförts. Under våren har denna inventering analyserats och resultaten gjorts tillgängliga genom digitala kartlager. Inom riktlinjerna för bostadsgårdar betonas skapandet av attraktiva grönområden som främjar sociala interaktioner. Här sätts fokus på social och ekologisk hållbarhet på gemensamma ytor. En annan viktig faktor är avståndet till parker och grönområden, tillgång till och funktion av parker och lekplatser. Förväntad effekt av dessa åtgärder är en ökad folkhälsa. Kommunen arbetar tillsammans med Region Uppsala för att öka möjligheten att resa hållbart till naturområden. Inriktningen är att öka cykelbarheten på landsbygderna. Kommunen är inte väghållare för samtliga vägar på landsbygderna och samverkar därför med regionen utifrån medborgares behov av tätare busstrafik eller nya busslinjedragningar. Under året har en cykelväg till Hammarskog färdigställts.
  7.  

    Tillkommande uppdrag: att arbetet med att genomföra tidigare beslut om att installera solceller på kommunens byggnader, där så lämpligt, fortsätter och ska fullgöras. Berörda: KS, UKAF, SKOL, UPAB, UHEM. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Revidering av miljö- och klimatprogrammet 2022 (KSN-2022-00082) 2022-05-30.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Uppsala Parkerings AB Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Uppsala kommun fortsätter att satsa på att öka användningen av solenergi och att installera solceller på nya och befintliga takytor. Detta kommer att bidra till att minska klimatpåverkan. Från 2022 till slutet av 2023 har den installerade effekten solel i kommunkoncernen ökat till totalt 2,6 megawatt. Under 2024 pågår fortsatt arbete med installationer, att kartlägga tak med goda förutsättningar för installation av solceller och att utveckla metoder för att mäta måluppfyllelse. Uppsalahem har fram till utgången av 2023 installerat solceller i 17 områden motsvarande en elproduktion om 559 MWh år 2023. För 2024 är ytterligare 8 installationer upphandlade i det befintliga beståndet. Skolfastigheter har installerat solceller på nybyggda Gottsundaskolan och allaktivitetshus, Rosendals skola, Jälla idrottshall och nyrenoverade Tuna skola. Uppsala parkering har sedan tidigare installerat solceller på parkeringsanläggningen Dansmästaren och förbereder installationen av solceller på den pågående anläggningen Brandmästaren. Bolaget arbetar aktivt med att optimera solcellsanläggningen och batteristrukturen för att skapa största nytta. Uppsala arenor och fastigheter har avsatt medel i investeringsbudgeten för 2025 och framåt för att genomföra investeringar i solceller och batterier.
  8.  

    Tillkommande uppdrag: att Uppsala kommun antar som målsättning att i samarbete med andra medfinansiärer fördubbla antalet LONA-projekt under perioden 2022–2024, jämfört med perioden 2020–2022. Berörda: GSN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om ökat engagemang och medvetande om lokala natur- och vattenprojekt från Jonas Peterson (C) (KSN-2021-02472) 2022-06-13

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2024. Genom Lokala naturvårdssatsningen (LONA) går det att söka bidrag för frilufts-, natur- och vattenåtgärder. Vid regeringsskiftet strök nuvarande regering all form av stöd genom LONA som berör frilufts- och naturvårdsfrågor vilket fick omedelbara konsekvenser på antalet LONA-projekt som kunde sökas. Under en period var det dessutom ovisst om även bidraget för vattenvårdsprojekt skulle påverkas, vilket det också gjorde i och med att man sänkte sökbara medel. I detta skede skiftade kommunens fokus till det andra stödet man kan söka genom Länsstyrelsen för vattenvårdsprojekt kallat Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA). Detta stöd riktar sig dock mer åt övergödningsfrågor i vatten varför större fokus har legat på fosforreducering. Effekterna av att budgeten för LONA projekt tagits bort märks i antalet LONA projekt som var totalt nio för åren 2020-2022 (varav fem projekt enbart berörde våtmarker) och sex för 2023-2024, samtliga sex projekt berörde våtmarker. Skiftet i fokus innebär att antalet projekt som drivs med LOVA medel ökat från att vara sju för perioden 2020-2022 till att vara 16 för åren 2023-2024. Bedömningen i att arbetet är klart grundar sig i att kommunen inte haft möjlighet att arbeta för en ökning av antalet LONA projekt och att skiftet i fokus har gett resultat i och med att antalet LOVA projekt mer än fördubblats.
  9.  

    Tillkommande uppdrag: att införa fastighetsnära insamling av förpackningar med flerfackskärl från småhus. Berörda: UVA. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Fastighetsnära insamling inför upphandling av avfallsinsamling (KSN-2022-02123) 2022-08-31.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Uppsala Vatten och Avfall AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbetet med genomförandet av de aktiviteter som ingår i planen för införande av fastighetsnära insamling av förpackningar från alla hushåll framskrider. Avtalen gällande omlastning och avtalen för de stora insamlingsentreprenaderna är klara sedan länge och förberedelserna för entreprenadbyten och kärlutställning pågår. Andra frågor så som inköp av begagnade kärl för insamling från flerbostadshus och ny entreprenad för tömning av krantömmande behållare genomförs. Omlastningsstationen för flerfacksfordon på Hovgården är under uppbyggnad. Utställningen av förslaget till nya föreskrifter är snart klar, förslag till avfallstaxa med ökad miljöstyrning har godkänts av Uppsala vatten och avfall AB:s styrelse och planerna för utfasning av återvinningstationerna faller på plats. Framöver kommer hushåll med fyrfackskärl kunna beställa en valfri elektronikbox där de kan lämna småelektronik, ljuskällor och batterier.
  10.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra åt plan- och byggnadsnämnden att fortsätta utreda möjligheter och ekonomiska konsekvenser av att utöka naturreservatet Fjällnora med fastigheterna Fjällbo 1:76, 1:16 och del av 1:89 och 1:27. Berörda: PBN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Beslutspunkterna ingick i: Beslut om bildande av naturreservat Fjällnora (KSN-2021-01237) KF 2022-06-13.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Värdering och markförhandling pågår.
  11.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att ta fram en ny Handlingsplan till Vattenprogram för Uppsala kommun Berörda: KS. Beskrivning: Uppföljning av program och planer 2022, (KSN-2022-01364), 2023-02-27.

    Status för uppdraget är Grön. Uppdraget är slutfört. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är färdigt. Beräknat slutår: 2024. Kommunstyrelsen beslutade i februari 2024 om en ny handlingsplan till vattenprogram för Uppsala kommun. Handlingsplanen pekar ut konkreta åtgärder för att nå vattenprogrammets mål om levande sjöar och vattendrag, rent grundvatten, god hushållning med vattenresurser och hållbar dagvattenhantering.
  12.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att revidera Miljö-och klimatprogrammet Berörda: KS. Beskrivning: Uppföljning av program och planer 2022, (KSN-2022-01364), 2023-02-27

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Ett förslag till nytt program är utskickat på remiss. Återkoppling väntas senast den 1 oktober 2024. De huvudsakliga förändringarna i remissförslaget är justeringar av etappmål vars slutår har passerat, nya etappmål till följd av åtgärder i programmets handlingsplan och omhändertagande av ny styrning om klimatanpassning. Som en följd av revidering av miljö- och klimatprogrammet kommer även den tillhörande handlingsplanen att revideras.
  13.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till gatu- och samhällsmiljönämnden att revidera Handlingsplan för trafikbuller 2021–2023 Berörda: GSN. Beskrivning: Uppföljning av program och planer 2022, (KSN-2022-01364), 2023-02-27.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Förslag till handlingsplan är framtaget och har hanterats av kommunstyrelsen. Uppdraget är klart i sin helhet när den beslutats av kommunfullmäktige.
  14.  

    Tillkommande uppdrag: att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda var våtmarker kan restaureras för att uppnå de regionala målen, samt att starta nya restaureringsprojekt där Uppsala kommun och eventuella samarbetspartners utarbetar en plan för var och när restaurering av våtmarker kan genomföras. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om restaurering av våtmarker från Lovisa Johansson (FI) (KSN-2022-01542) KF 2023-09-11.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Arbete med att utreda och initiera våtmarksprojekt pågår. Arbetet utifrån uppdragets frågeställning kommer startas upp och samordnas med andra närliggande projekt under hösten.
  15.  

    Tillkommande uppdrag: att Uppsala kommun tar fram en riktlinje för värnande av jordbruksmark i enlighet med motionens intention, som kan utgöra underlag för kommunens översiktsplanering och beaktas i kommunens detaljplanering. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Svar på motion om riktlinje för att värna Uppsalas jordbruksmark från Jonas Petersson (C). (KSN-2022-00674) KF 2023-12-11.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2025. Uppdraget hanteras som ett delprojekt inom revideringen av översiktsplanen och kommer att ge styrning i kommunens planeringsprocesser samt beaktas vid både översikts- och detaljplanering. Till grund för uppdraget ligger en jordbruksmarksutredning som färdigställdes 2023. Utredningen har bland annat identifierat jordbruksmarkens betydelse ur flera perspektiv, inklusive ekologiska, kulturella och sociala värden, förutom dess värde för livsmedelsproduktion. Syftet med riktlinjen är att säkerställa att jordbruksmark bevaras och värderas som en långsiktig resurs för kommunen.
  16.  

    Tillkommande uppdrag: att bilda naturreservatet Gamla Uppsala åskullar i enlighet med bilaga 1 och bilaga 2. Berörda: PBN. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Beslut om bildande av naturreservatet Gamla Uppsala åskullar (KSN-2021-01236) KF 2023-12-11.

    Status för uppdraget är Röd. Inte alls enligt plan. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering april 2024: Uppdraget genomförs inte. Beräknat slutår: 2024. Kommunfullmäktige beslutade den 11 december 2023 att bilda naturreservatet Gamla Uppsala åskullar samt meddela föreskrifter för reservatet Uppsala åskullar. Försvarsmakten överklagade beslutet och länsstyrelsen beslutade i juni 2024 att upphäva beslutet med hänvisning till totalförsvarets intressen.
  17.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till kommunstyrelsen att i nära dialog med berörda bolag och nämnder ta fram en utvecklingsplan för Fyrishovsområdet där den växande stadens behov av grönytor, idrottsanläggningar, bostäder och allmänhetens tillgång till stråket längs Fyrisån tas tillvara. Berörda: KS. Beskrivning: Beslutspunkten ingick i: Ny simidrottsanläggning i Gränby samt utredningsuppdrag avseende genomförande utifrån framtida behov av ytterligare badanläggningar (KSN-2022-00150.) KF 2022-02-28.

    Status för uppdraget är Gul. Inte helt enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget är försenat. Beräknat slutår: 2024. Utvecklingsplanen för Fyrishovsområdet har tagits upp för beslut i kommunstyrelsen i juni 2024. Det gav en vägledning för en del av området med inriktning mot parkmark, vilket är en delrapportering av uppdraget om utvecklingen av Fyrishovsområdet. Övriga områden behöver utredas vid ett senare skede för att ge inriktning till övriga delar av campingen och ytorna kring badanläggningen. Uppdraget bedöms att bli färdig i sin helhet 2025.