Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Fokusmål 4. Uppsala ska bli tryggare med jämlika livsvillkor

Tryggheten och jämlikheten

Målbeskrivning

I Uppsala kommun är trygghet en rättighet för alla och ingen ska begränsas av otrygghet eller oro att utsättas för brott. Uppsala ska upplevas som en trygg kommun att verka och leva i. Uppsala ska inte ha någon utsatt stadsdel. Uppsala kommuns arbete med trygghet, säkerhet och att förebygga brott är till för att skydda människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, egendom, demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter. Ett starkt områdesarbete förebygger och förhindrar social oro. Insatser för att bekämpa kriminaliteten kombineras med förebyggande åtgärder som ger resultat. Kommunen ska fortsätta att utveckla samarbetet med polisen för ökad trygghet. 

Välkomna och inkluderade

Kommunens verksamhet har jämlikhet, mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet och rättvisa som utgångspunkt. Kommunen stärker förutsättningarna för alla människor i alla delar av samhället. Alla ska erbjudas en livsmiljö där de kan växa, utvecklas och må bra oavsett individuella förutsättningar. Alla ska känna sig välkomna och inkluderade i kommunens verksamheter och kunna lita på att få det stöd de behöver av samhället. All utveckling ska ske med särskild hänsyn till människor och områden som har sämst socioekonomiska förutsättningar. De som står längst utanför idag ska prioriteras.

Mångfald berikar

Uppsala är en öppen, jämställd och solidarisk kommun som berikas av mångfald och tar ansvar för integrationen. Klyftorna mellan människor och områden ska minska och där är jämställdhetsarbetet särskilt viktigt. Livsvillkoren ska vara lika goda oavsett var i kommunen man växer upp och lever. Kompensatoriska insatser kan krävas för att uppnå det.

Barnens bästa först

I Uppsala ska barn och unga ha en god och trygg uppväxtmiljö som präglas av framtidstro och samhörighet. Att investera i barns utveckling är en av de viktigaste vägarna till social hållbarhet och minskade skillnader i hälsa och utbildning. Barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet. Barnperspektivet ska genomsyra stadsplaneringen. Välfärd och god folkhälsa ska bygga ett hållbart Uppsala.

Alla barn ska kunna se sina föräldrar gå till jobbet. En lyckad integration leder till att fler arbetar. Kommunen ska satsa på att säkerställa att fler som idag står långt från arbetsmarknaden kommer in i arbete. 

Bättre boendevillkor

Boendesegregationen måste brytas. Kommunen kommer svara mot de utmaningar som finns på bostadsmarknaden. Många av Uppsalas hushåll har en osäker boendesituation eller är trångbodda och riskerar att drabbas av ökande priser på el och värme. Behoven av bostäder med lägre boendekostnad är stora och kommunen behöver stärka arbetet för att säkra boendevillkoren.

Krisberedskap

Kommunen ska ha en god krisberedskap för att kunna hantera olika sorters samhällsstörningar och förmågan till civilt försvar ska stärkas.

Status för inriktningsmålet är Grön. Enligt plan

Delårsuppföljning per augusti

Fokusmålet bedöms bli i hög grad uppfyllt vid årets slut Samtliga av kommunfullmäktiges elva uppdrag inom fokusmålet pågår enligt plan. Av dem beräknas ett bli klart under 2024 och de övriga tio uppdragen under 2026.

Kommunen arbetar brett med trygghet och säkerhet i samverkan med många andra aktörer. Samverkan är en förutsättning för att kommunen ska nå önskad effekt av de gemensamma insatserna.  Flera insatser pågår för att göra kommunen tryggare och motverka brottslighet och droganvändning. Fokus ligger på barn och unga för att skapa goda förutsättningar genom förebyggande insatser som hjälper dem att klara av sin skolgång.

Arbetet med att skapa jämlika livsvillkor pågår i kommunen i samarbete med olika aktörer för att motverka segregation och utanförskap. Flera insatser pågår för att fler ska nå egen försörjning, där utbildning är en central del. Genom att erbjuda alla barn över ett år förskoleplats underlättar det för kvinnor påbörja SFI och därmed lättare komma ut i arbetslivet, vilket främjar integrationen.

  1. Grön slutfört Uppdraget är färdigt
  2. Grön Uppdraget pågår/väntar enligt plan
  3. Gul Uppdraget är försenat/inte påbörjat
  4. Röd Uppdraget genomförs inte
  1.  

    Uppdrag 26. Utveckla kommunens förmåga att förebygga och bekämpa ungdomsbrottslighet och kriminalitet. Berörda: Alla nämnder och bolag. Beskrivning: Med gemensamma prioriteringar arbetar kommunen och polisen för nolltolerans mot brott och för ett tryggare Uppsala på både kort och lång sikt. Samarbetet mellan kommunala förvaltningar och bolag, polismyndigheten, brottsförebyggande rådet, övriga myndigheter, näringsliv och civilsamhälle ska fördjupas och effektiviseras för att förebygga, förhindra och bekämpa kriminalitet. Kunskapsbaserat arbetssätt och beprövade metoder ska användas i syfte att vända utvecklingen i utsatta områden, förebygga skjutningar och grovt våld och motverka rekrytering av unga till kriminella grupperingar. Arbete med den fysiska platsens betydelse, utformning, attraktivitet och trivsel samt ökad närvaro är en del av det brottsförebyggande arbetet. Myndighetssamverkan ska öka för att bekämpa den organiserade brottsligheten, de kriminellas ekonomi och utnyttjande av välfärdssystemen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun samarbetar med interna och externa aktörer för att förebygga och bekämpa ungdomsbrottslighet och kriminalitet. Insatserna omfattar områden som socialt stöd, utbildning, trygghetsskapande åtgärder och motverkande av välfärdsbrott. Flera initiativ pågår för att hindra barn och unga från att hamna i kriminalitet. Till exempel har en handlingsplan utformats för att få gymnasieelever som inte går i skolan tillbaka till studier. Ett team arbetar för att stötta elever som är placerade utanför hemmet och går i kommunal skola så att de lyckas i sin skolgång. Samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamheter (SSPF) fortsätter att utvecklas, och på gymnasienivå sker samarbetet inom Sociala insatsgruppen (SIG). Projektet ISAbelle, finansierat av Europeiska socialfonden, fokuserar på unga vuxna, främst kvinnor i åldern 18–29 år, som befinner sig i eller riskerar att hamna i kriminella miljöer. Jobbcoaching och ungdomssamtal ingår också för att motverka bidragsberoende och främja sysselsättning. Kommunen har infört riskbedömningsmetoder som Structured Assessment of Violence Risk in Youth (SAVRY) och Early Assessment Risk List (EARL) samt utvecklat rutiner för att hantera hot och våld. Fritidsverksamheten och trygga mötesplatser, som fritidsgårdar och bibliotek, har förstärkts för att erbjuda ungdomar säkra platser att vistas på. Samarbete med idrottsföreningar och lokala aktörer erbjuder kostnadsfria aktiviteter under brottsaktiva tider, särskilt i Gottsunda. Arbetet mot välfärdsbrott har intensifierats, med rutiner för att upptäcka felaktigheter hos utförare av kommunala tjänster. Informationsmaterial om brott delas ut till nya brukare inom hemtjänsten. Arbetet fortsätter med konkreta insatser för att öka tryggheten i den fysiska miljön, såsom förbättrad belysning och renhållning i utsatta områden.
  2.  

    Uppdrag 27: Förebygg och bryt segregationen och stärk den sociala sammanhållningen och inom uppdrag Berörda: KS, AMN, GSN, IFN, KTN, OMN, PBN, SCN, UBN, ÄLN, Uppsalahem, Skolfastigheter, Arenor och fastigheter och Uppsala bostadsförmedling. Beskrivning: En uppväxt i områden med lägre socioekonomisk status påverkar individers hälsa, utbildningsnivå och framtid på arbetsmarknaden. Genom att arbeta tillsammans för att minska orsakerna till segregation och ojämlika livsvillkor ökar alla invånares möjligheter till en bra framtid samtidigt som otrygghet och kriminalitet motverkas och kommunens attraktivitet ökar. Samhällsbyggandet ska användas som ett kraftfullt verktyg för att stärka den sociala sammanhållningen. Sociala hänsyn ska stärkas genom utveckling av geografiska lägesbeskrivningar och sociala konsekvensanalyser. Förutsättningarna ska stärkas för att fler hushåll ska ges möjlighet att efterfråga ett boende som passar livssituationen och ha ekonomisk möjlighet att bo kvar efter renovering. För att stärka sammanhållning, trygghet och attraktivitet i hela kommunen ska tillkommande bostäder främja en ökad blandning av hushåll i olika delar av Uppsala.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Uppsalahem AB Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Socialnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Uppsala bostadsförmedling AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Ett av de förebyggande arbetena har varit att genomföra dialogmöten med berörda aktörer för att förbättra tillgången till information och jämförelser inom skolvalet för att underlätta integrationen. Kommunen har arbetat med att identifiera hur önskemål från dessa möten kan tillgodoses, och i synnerhet hur skolplatser kan organiseras så att fler elever, inklusive de som är placerade utanför sina hem, kan få tillgång till platser på fler skolor. Arbetet fortsätter under året. I Gottsunda och Gränby har fokus legat på feriejobb för ungdomar, och senare under 2024 kommer långtidsarbetslösa att få ökad uppmärksamhet. I samarbete med Uppsalahem AB och Arbetsförmedlingen har förstudier genomförts kring arbetsroller som miljövärdar och ett förslag till projektplan har tagits fram. För familjer som får långvarigt ekonomiskt bistånd har kommunen ordnat sommarrekreation och erbjudit kostnadsfria aktiviteter. Barnrättssamordnare fortsätter även att sprida information om kostnadsfria fritidsaktiviteter för att nå fler barn och unga. Arbetet mot hemlöshet fortsätter med rådgivning, vräkningsförebyggande stöd och hjälp för akut hemlösa. Ett uppsökande team arbetar också enligt modellen Bostad först. Bibliotek och kulturhus spelar en central roll i att stärka den sociala sammanhållningen genom att fungera som öppna och inkluderande mötesplatser. Uppsala Kulturskola har genom sitt projekt El Sistema erbjudit barn och unga, särskilt i områden med socioekonomiska utmaningar såsom Gottsunda, Stenhagen och Sävja avgiftsfri musikalisk utbildning med social inkludering som mål. Fritid Uppsala har tillsammans med Platssamverkan utvecklat aktiviteter för barn och unga i anslutning till skoltid, jobbcoachning och dagläger under sommaren, som ett led i att motverka social inkludering. Kommunen samarbetar med andra aktörer för att främja inkludering och bryta segregation.
  3.  

    Uppdrag 28: Skapa förutsättningar för fler prisrimliga bostäder med låg boendekostnad. Berörda: KS, PBN, UHEM och UBF. Beskrivning: Genom innovation, nya lösningar och stärkt samverkan ska bostadsförsörjningen stärka förutsättningarna för fler prisrimliga bostäder och för att fler kan hitta en bostad som passar deras livssituation. För att skapa en mer flexibel bostadsmarknad och möjliggöra för fler att skaffa ett eget boende behöver andelen hyresrätter med relativt låg hyra värnas. Vid renovering av bostäder ska eftersträvas att hushåll ska ha ekonomisk möjlighet att bo kvar efter renoveringen.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Plan- och byggnadsnämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Uppsalahem AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen arbetar övergripande för att bryta segregationen och mildra dess effekter, med målet att skapa jämlika livsmiljöer och säkerställa god bostadsförsörjning. Prioriterade insatser inkluderar blandade bostadsområden, lokalisering av offentlig service och mötesplatser. Inom samhällsbyggnadsområdet pågår arbete för att säkerställa social hållbarhet genom hela byggprocessen, från översiktsplanering till drift av offentliga ytor. Särskilda insatser görs i områden som Gottsunda och Gränby för att motverka segregation och skapa mer jämlika livsvillkor. Tillsammans med Uppsalahem AB och Uppsala bostadsförmedling AB undersöker kommunen hur befintliga bostäder kan användas för att bryta den flyttspiral som bidrar till boendesegregation. För att möta behovet av prisvärda hyresrätter har hälften av de nybyggda hyresrätterna fått statligt investeringsstöd, vilket har sänkt hyrorna med cirka 25 procent. Kommunen samarbetar med andra aktörer för att främja inkludering och bryta segregationen genom blandade bostadsområden.
  4.  

    Uppdrag 29: Utreda möjligheterna att erbjuda kvinnor i skyddat boende en trygg bostadssituation. Berörda: SCN och KS. Beskrivning: Uppsalas bostadsbrist gör det svårare för våldsutsatta personer att lämna våldsamma relationer. Kommunen erbjuder våldsutsatta personer förtur till bostad genom bostadssociala kontrakt där bostaden hyrs i andra hand. En utredning ska genomföras kring möjligheterna att bevilja förstahandskontrakt direkt för tidigare våldsutsatta personer som har ekonomiska förutsättningar. Skulder orsakade av att den tidigare partnern tagit lån i den våldsutsattas namn ska inte vara ett hinder för förstahandskontrakt. Det ger tillgång till ett tryggt och säkert boende när det akuta behovet av plats på skyddat boende har upphört. För att även personer med en begränsad ekonomi på sikt ska kunna överta ett bostadssocialt kontrakt utan att vara beroende av försörjningsstöd, ska kommunen tillhandahålla fler lägenheter med rimlig hyra för bostadssociala kontrakt.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kommunstyrelsen Socialnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2024. Ny lagstiftning på området är en hjälp för socialnämnden att genomföra insatser. Två motioner som sambereds med kommunstyrelsen berör bostadsfrågan för våldsutsatta kvinnor samt tillgång till stöd och skydd en utredning pågår. Vidare har socialnämnden påbörjat ett nytt upphandlingsförfarande som avser skyddande boenden.
  5.  

    Uppdrag 30. Påskynda integrationen för en snabbare etablering av nyanlända. Berörda: Alla nämnder och bolag. Beskrivning: Integrationen ska främjas genom att stötta fler nyanlända att klara av skolan och etablera sig snabbare på arbetsmarknaden. Alla utbildningsformer ska se till och följa upp att genomströmningen för nyanlända är snabb och att målgrupperna får relevant stöd för detta. Kommunen ska skapa förutsättningar för att fler nyanlända får en varaktig försörjning. Möjligheter där arbete eller praktik kombineras med språkundervisning ska utökas och fler jobb tillhandahållas till Uppsalabor med kompetens men med bristande svenska. Näringslivet och den ideella sektorn är viktiga partners i detta arbete. Särskilt fokus ska läggas på utrikes födda flickor och kvinnors delaktighet i samhället. Fler familjecentraler ska ge föräldrar ett samlat stöd i sitt föräldraskap tillsammans med sfi-utbildning. Kommunen ska bidra till att fler barn och unga tar del av fritidsaktiviteter nära sina hem och att andelen som är med i en förening, klubb, sällskap eller organisation ökar. Demokratistärkande arbete och insatser för att öka kunskapen om hur myndigheter fungerar ska genomföras tillsammans med ideella aktörer för att stärka tilliten till samhället.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun har under året genomfört flera åtgärder för att underlätta etableringen av nyanlända. För att föräldrar lättare ska komma ut i arbetslivet erbjuds nu förskoleplats för alla barn över ett år. Kommunen har också infört språkstödjande insatser, inklusive kombinerade språk- och yrkesutbildningar, där sfi-tjänster används inom arbetsmarknadsverksamheter. Jämställdhetsarbetet har stärkts genom ett samtalsstöd som betonar vikten av att alla vuxna i en familj bör delta på arbetsmarknaden, vilket säkerställer att kvinnor får tillgång till samma insatser som män. För utrikesfödda med kort tidigare utbildning erbjuds sfi Bas-programmet med möjlighet att komplettera med andra ämnen. En anpassad utbildning till servicebiträden har också startat. Kommunen har under året anställt 35 stadsvärdar, som ansvarar för uppgifter som att ta bort cyklar, rengöra sopkärl och underhålla sommargator. Samarbeten med Region Uppsala och andra utbildningsanordnare har resulterat i fler möjligheter för arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på språkstöd. Samarbeten med Region Uppsala och andra utbildningsanordnare har resulterat i fler möjligheter för arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på språkstöd. Inom fritids- och kulturverksamheten har insatser riktats mot barn och unga med utrikesfödda föräldrar, bland annat genom uppsökande arbete med bibliotekscyklar. Kommunen har även lanserat projektet "Motverka kriminalitet" för att öka deltagandet i fritids- och kulturaktiviteter bland utsatta grupper. Samarbetet med arbetsmarknadsaktörer fortsätter, och flera kommunala verksamheter samt som Uppsalahem AB och Skolfastigheter AB, har erbjudit praktikplatser.
  6.  

    Uppdrag 31: Kartlägga och utreda hur kommunen tillhandahåller och finansierar lokaler för olika delar av föreningslivet. Berörda: KS, KTN, IFN, UBN, ÄLN, AMN, OSN, UKAF. Beskrivning: Uppsala kommun arbetar för ett jämlikt och jämställt föreningsliv där alla ska kunna delta. Formerna och villkoren för kommunens stöd och bidrag till föreningsliv och en aktiv fritid, bland annat genom tillhandahållande av lokaler, ska utformas utifrån ett tydligt samhälls- och folkhälsoperspektiv. En kartläggning ska göras av kommunens nuvarande hantering av lokaler för kultur-, idrotts- och fritidsaktiviteter. Alla ska ha möjlighet att delta på rättvisa villkor i kultur-, idrotts- och fritidsaktiviteter.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Äldrenämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Arbetsmarknadsnämnden Omsorgsnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Arbetet med kartläggningen pågår och involverar flera kommunala verksamheter och bolag. En rutin för årlig översyn av lokaler som kan tomställas eller samutnyttjas håller på att tas fram och väntas vara klar under året. Parallellt utvecklas förslag på vilka lokaler som kan samnyttjas under 2025, både inom kommunen och med externa aktörer. En process har inletts där frågor skickas till berörda verksamheter och bolag inom kommunen för att samla in information om hur de hanterar tillhandahållande och finansiering av lokaler inom sina respektive ansvarsområden. Genom verksamhetsbidrag och inom ramen för idéburna offentliga partnerskap finansierar kommunen lokaler för föreningar inom arbetsmarknadsområdet. En kommunövergripande kartläggning pågår även kring lokaler för kultur-, idrotts- och fritidsaktiviteter, med målet att identifiera lokaler som kan tillgängliggöras för andra verksamheter. Vid en tidigare kartläggning identifierades utbildnings- och jobbcenters lokaler i Gränby/Kvarngärdet samt matsalen på utbildnings- och jobbcenter Boländerna som möjliga att hyra för föreningar. Kommunen genomför också regelbundna översyner av vilka lokaler som kan tillgängliggöras för föreningar och andra verksamheter.
  7.  

    Uppdrag 32. Stärka arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga och hantera ökad psykisk ohälsa. Berörda: Alla nämnder och bolag. Beskrivning: Den psykiska ohälsan ökar i samhället, även bland barn och unga. Psykisk ohälsa grundar sig bland annat i arbetslöshet, ekonomisk oro, isolering, utanförskap, hög arbetsbelastning, sorg och utsatthet för våld och förtryck. Att stärka skyddsfaktorer som trygg närmiljö, bra boende, utbildning, goda levnadsvanor, sociala relationer och meningsfyllda aktiviteter skapar förutsättningar för psykiskt välbefinnande. Kommunen behöver fokusera på främjande och förebyggande åtgärder, utveckla samverkan med Region Uppsala och civilsamhället, samt ge extra stöd till utsatta grupper. Skolan har ett särskilt ansvar för att främja hälsa och arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa. Barn- och elevhälsan är en första viktig instans för att kunna fånga upp elever som inte mår bra. Samverkan mellan kommunen inklusive barn- och elevhälsan, regionens första linjens psykiatri och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) ska underlättas. Den utvecklade samverkan ska bidra till bättre kontinuitet för barn och unga med psykisk ohälsa för att säkerställa att de får rätt stöd från rätt instans vid rätt tillfälle.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun arbetar brett och i samverkan med andra aktörer för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. Inom verksamheter som idrott, fritid, vård, omsorg och skola, samt kommunens bolag, samarbetar man för att genomföra viktiga insatser. Dessa inkluderar suicidprevention, bekämpning av ofrivillig ensamhet och stöd till barn och unga. Kommunen stärker kontinuerligt samverkan med civilsamhället, Region Uppsala och andra aktörer för att främja psykisk hälsa och suicidprevention, bland annat genom utbildningar i suicidprevention. Kommunens suicidpreventiva arbete utvecklas kontinuerligt med kommungemensamma insatser. Medarbetare utbildas i grundläggande suicidprevention, och över 3000 elever har fått lyssna till ungdomsambassadörers berättelser om psykisk hälsa. Kommunen samarbetar även med Region Uppsalas barn- och ungdomspsykiatri genom att genomföra händelseanalyser vid suicid hos barn under 18 år. Kommunen genomför flera insatser för att motverka ofrivillig ensamhet, bland annat genom kontaktpersoner och aktivitetsombud på särskilda boenden. Träffpunkter och hemtjänst arbetar aktivt för att upptäcka och motverka ofrivillig ensamhet hos personer över 65 år som bor i ordinärt boende. En e-utbildning om ensamhet lanseras snart, och samarbeten som fredagsfika för seniorer och digital inkludering på biblioteken bidrar till att minska social isolering bland äldre. Barn och unga är en prioriterad målgrupp i kommunens arbete med psykisk hälsa. Teaterföreställningar, föreläsningar och insatser för att öka elevnärvaro har gett positiva resultat. Uppsökande arbete och särskilda satsningar stödjer barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) för att inkludera dem i föreningslivet. Kulturskolan erbjuder dansklasser för tjejer för att minska oro och främja psykisk hälsa. För att möta utmaningar kring ekonomisk utsatthet och arbetslöshet erbjuder kommunen för-rehabiliterande insatser, och socialpsykiatrin arbetar aktivt för att förhindra vräkningar. Natur- och friluftsaktiviteter för alla åldrar anordnas också, vilket bidrar till ökad fysisk och psykisk hälsa hos invånarna.
  8.  

    Uppdrag 33: Insatser mot droger i skolan och barn och ungas nära miljö ska stärkas. Berörda: Alla nämnder och bolag. Beskrivning: Skola och fritidsverksamhet ska vara en trygg arbetsplats för både elever och personal. Verksamheterna ska vara en plats fri från droger som exempelvis alkohol, narkotika, dopingpreparat och tobak. Unga personer som uppvisar normbrytande beteende ska fångas upp tidigt och ges det stöd de behöver. Kommunen ska fortsätta samarbeta med polisen med riktade insatser till unga för att motverka användande och förekomst av droger i barns och ungas offentliga miljö. Det behövs ett bra förebyggande arbete och fungerande rutiner för att tidigt uppmärksamma och agera vid misstanke om barns och ungas droganvändning. Kommunen ska bland annat utreda möjligheterna att använda narkotikahundar vid misstanke om narkotika i barn och ungas nära miljö.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Kulturnämnden Kommunstyrelsen Utbildningsnämnden Socialnämnden Idrotts- och fritidsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Flera insatser har genomförts och pågår för att stärka arbetet mot droger i skolor samt i barn och ungas närmiljö. Den uppdaterade stödsidan "Unga och droger" ger alla vuxna som arbetar med barn och unga tillgång till stöd inom ANDTS-området (Alkohol, Narkotika, Doping, Tobak och Spel). Kommunövergripande diskussioner pågår om hur man ytterligare kan förebygga droganvändning bland ungdomar, särskilt inom gymnasieskolan. En samordnare har anställts för att samarbeta med skolor och elevhälsan och fungera som en länk mellan skolan och socialtjänsten. Samverkan inom ANDTS-området fortsätter i etablerade forum, och fritidssektorn deltar aktivt i SSPF-nätverket (Skola, Socialtjänst, Polis och Fritid). Fritidssektorn medverkar även i samarbete med Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) och polisen för att skapa en trygg och drogfri miljö. En kartläggning av forskning och hur unga påverkas av sin omvärld pågår för att förstå bakomliggande faktorer till droganvändning. Under resten av året ligger fokus på att identifiera de faktorer som bidrar till droganvändning och att koppla detta till andra insatser inom kommunen, särskilt det pågående arbetet med att förebygga ungdomsbrottslighet. Parallellt studeras tidigare genomförda undersökningar där barn och unga själva uttrycker vad de anser vara bakomliggande orsaker till narkotikaanvändning. Narkotikasök med hundar genomförs redan på vissa platser där misstanke om narkotikahantering finns, och möjligheten att utöka detta till fler kommunala lokaler undersöks. Arbetet mot droger bland unga måste bedrivas både riktat mot individer och miljöer, och omfatta alla platser där unga vistas, såsom parker, skolor och föreningslokaler.
  9.  

    Uppdrag 34. Förbättra trafiksäkerheten för barn och unga vid förskolor, skolor och platser för idrotts-, kultur- och fritidsverksamhet. Berörda: GSN, UBN, KS, Skolfastigheter, UKAF, KTN, IFN och PBN. Beskrivning: Barn och unga ska ha trygga och säkra vägar till förskola, skola och fritidsaktiviteter. Om barn kan gå och cykla tryggt är det bra för miljö och hälsa. Det ökar också barns frihet. Uppsala kommun ska förbättra trafikmiljön kring förskolor, skolor och platser för idrotts-, kultur- och fritidsverksamhet samt utarbeta riktlinjer för hämta- och lämnafunktion vid skolor och förskolor för att med tillräcklig geografisk distans säkerställa trafiksäkerheten för barn som går och cyklar till skolan.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Gatu- och samhällsmiljönämnden Idrotts- och fritidsnämnden Kulturnämnden Kommunstyrelsen Uppsala Kommun Skolfastigheter AB Utbildningsnämnden Uppsala kommun Arenor och Fastigheter AB Plan- och byggnadsnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Kommunen har under 2024 arbetat med att förbättra trafiksäkerheten för barn och unga vid förskolor, skolor samt platser för idrotts-, kultur- och fritidsverksamhet. Ett förslag på riktlinjer för hämtning och lämning vid skolor och förskolor har tagits fram och är nu ute på remiss. Under året har möten hållits för att diskutera reglering och åtgärder för att öka trafiksäkerheten. Dessa möten har inkluderat exempel från andra kommuner. Fortsatta möten planeras under hösten med utökad deltagargrupp. Kommunen har också genomfört aktiviteter som "Buslätt" och "Cykla rätt", där barn får lära sig trafiksäkert beteende. För att öka trafiksäkerheten arbetar kommunen även med att definiera bilfria zoner runt förskolor, skolor och på andra relevanta platser där barn och unga rör sig. Undersökningar har genomförts av olycksstatistiken vid skolor och förskolor som ett underlag för framtida åtgärder. Barn och ungas trygghet i trafikmiljön integreras i detaljplanering och bygglovsprocesser. Samarbete med externa aktörer och andra kommuner är en viktig del av arbetet för att säkerställa trafiksäkerhet vid nybyggnation och befintliga skolor inom ramen för översiktsplanen.
  10.  

    Uppdrag 35: Utveckla kommunens krisberedskap och det civila försvaret i syfte att stärka samhällets motståndskraft. Beskrivning: Kommunens förmåga till civilt försvar tar sin utgångspunkt i kommunens krisberedskap och syftar till att inför och under höjd beredskap och ytterst krig, värna befolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna samt bidra till Försvarsmaktens förmåga att möta ett väpnat angrepp. Planering för att minska sårbarheter, stärka kontinuitetshantering och öka förmågan att hantera samhällsstörningar behöver fortsätta och planeringen för civilt försvar stärkas i alla verksamheter. Kommunala trygghetspunkter ska vara ett led i detta arbete. Ett systematisk arbete med utbildning och övning krävs inom kommunens verksamheter och i samverkan med civilsamhället. Samverkan med civilsamhället i krisberedskapsfrågor är av största vikt. Beredskap krävs även för att kunna arbeta analogt när vardagens tillgängliga teknik inte längre fungerar. Ansvariga: Alla nämnder och bolag.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Uppsala kommun arbetar på flera sätt med att utveckla sin krisberedskap för att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid kris eller krigsliknande förhållanden. Under året har ett förslag till riktlinjer för höjd beredskap och krigsorganisation tagits fram och väntas beslutas 2024. Arbetet med kontinuitetshantering pågår i kommunens verksamheter och bolag, där ett nytt metodstöd införts och utbildning sker. Många verksamheter har redan startat arbetet, som syftar till att verksamheterna ska kunna fortsätta fungera vid störningar som tekniska fel, pandemier eller cyberattacker. Målet är att minimera avbrott och snabbt återgå till normal drift. Kommunen har deltagit i en regional totalförsvarsövning anordnad av Länsstyrelsen, där civil-militär samverkan övades, vilket förbättrade kännedomen om Trafikverkets och Försvarsmaktens lokala beredskapsarbete. Planeringen har nu inletts för Uppsala kommuns deltagande i kärnkraftsövningen Havsörn 2025 och 2026. Under året har kommunen och Civilförsvarsförbundet beslutat att starta en frivillig resursgrupp (FRG), och samarbetet kommer att utvecklas vidare under 2024. Kommunen har säkrat kommunikationen med externa leverantörer, såsom vinterväghållare, även vid strömavbrott, och åtgärder har vidtagits för att hålla maskiner i drift och säkerställa framkomligheten. Tekniska investeringar planeras även för att hålla dagvattenbrunnar rena vid skyfall. Enligt regeringens direktiv ska samhällsviktig verksamhet kontinuitetsplanera för tre månaders störningar i leveranskedjor och krigsliknande förhållanden. Uppsala Vatten och Avfall AB har intensifierat sitt arbete med civil beredskap och planerar att stärka robustheten under de kommande tre åren, vilket inkluderar reservkraft, krigsorganisation, materiel, reservdelar, nödvatten och stabsorganisation.
  11.  

    Tillkommande uppdrag: att uppdra till socialnämnden att ta fram handlingsplaner rörande hedersrelaterat våld och förtryck och våld i nära relationer. Berörda: SCN. Beskrivning: Beslutspunkterna ingick i: Revidering av program mot våld i nära relationer (KSN-2022-01332) §320 2022-09-19.

    Status för uppdraget är Grön. Enligt plan. Ansvariga: Socialnämnden Bedömning: Rapportering augusti 2024: Uppdraget pågår. Beräknat slutår: 2026. Utredningsdirektiv har gått till koncernledningsgruppen, arbetet med att utse representanter till en arbetsgrupp pågår och att uppstart av arbetet med att ta fram åtgärder och indikatorer påbörja under året och en tidsplan för arbetet har utarbetats.