Är du gravid? Kom på gravidkafé

För dig som är gravid finns nu en nystartad aktivitet inom Uppsala kommun.

Silhuetter av gravidmage i olika blåa färger. Illustration.

Du som är gravid är välkommen på gravidkafé. Du träffar andra som är gravida. Ni fikar tillsammans och får information om allt som är bra att veta som blivande föräldrar.

– Hit ska du som gravid kunna komma och träffa andra, byta tankar och erfarenheter. Du som väntar barn kanske funderar på till exempel: Vad ska jag köpa innan barnet är fött? Behöver jag köpa allt som det görs reklam om? Vilken sorts förälder vill jag vara? Hur blir min eventuella relation efter barnet är fött? Du kan fika och diskutera olika ämnen med personalen på plats men också andra professioner vi samverkar med, till exempel mödrabarnhälsovårdspsykologerna och barnavårdscentralen. Till våra gravidkaféer är alla gravida i hela Uppsala kommun välkomna, säger Anna Hanning, chef för kommunal öppen förskola.

Det finns tre gravidkaféer i Uppsala. De har öppet en gång i veckan.

Gravidkaféerna bjuder på bland annat föreläsningar i olika ämnen och matigare fika under träffarna.

Läs mer om gravidkafé och se platser och tider