Nu är Uppsala kommuns hedersmedaljörer 2023 utsedda

24 november är det återigen dags att dela ut hedersmedaljer till fem personer som med energi, kunskap och engagemang gjort det lilla extra för Uppsala, Sverige och världen.

Uppsala kommuns medalj

Fotbollstränare, Balkankännare, dansare, seglare och radioprofil hedras

Det handlar om mannen som satt Sverige på kartan som världens bästa fotbollsnation. Om humanisten som verkat i världen med sin oberoende röst i den säkerhetspolitiska debatten. Dansaren som använder sin kropp för att skapa konst som lyfter viktiga samtidsfrågor. Kvinnan som med sitt seglingskunnande och ledarskap gjort Ekoln till ett kappseglingshav och radioprofilen som under många år med kunskap och sitt personliga sätt guidat oss bland vetenskap och gröna oaser.

Årets hedersmedaljer går till: Magnus Wikman, Bo Pellnäs, Maud Karlsson Lima de Faria, Monica Åkerlund och Ulla de Verdier.

Extraordinära insatser

– Årets fem hedersmedaljörer har utfört betydelsefulla och extraordinära insatser för Uppsala som kommun men även för Uppsalaborna och Sverige. De har visat prov på samhällsansvar, ledarskap och gott omdöme. Vi från Uppsala kommuns sida vill nu visa vår djupa uppskattning och hedra dessa personer med Uppsala kommuns hedersmedalj, säger Klas-Herman Lundgren (S), kommunfullmäktiges ordförande.

Medaljmiddag på Uppsala slott

Hedersmedaljerna delas ut under högtidliga former på Uppsala slott, 24 november. Under middagen kommer också de medarbetare inom kommunen som arbetat i 25 år att uppmärksammas.

Läs motiveringarna till årets hedersmedaljörer i ett pressmeddelande