– Välfärdsbrotten är en av de största inkomstkällorna för den grova organiserade brottsligheten. När skattemedel hamnar i kriminellas fickor minskar resurserna till välfärden, samtidigt som förtroendet för välfärdssystemet och viljan att betala skatt minskar. Därför är handlingsplanen mot välfärdsbrott är en viktig pusselbit i vårt arbete för att knäcka brottsligheten och ta tillbaka kontrollen över välfärden, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Handlingsplan mot välfärdsbrott 2024–2026 fastställer tre utvecklingsområden:
- Kunskapshöjning
- Lägesbild och samverkan
- Upptäcka och förebygga.
Till varje område hör konkreta åtgärder som kommer att utveckla och stärka kommunens arbete och dess ekonomi. Att fullt ut använda digitaliseringens möjligheter i arbetet mot välfärdsbrott är ett nytt grepp i kommunsverige.
Det överordnande syftet och målet med handlingsplanen är att kommunens ekonomiska medel ska användas till det de är avsedda att användas för.
Handlingsplanen har tagits fram i samarbete med kommunens förvaltningar och dess bolag under ledning av kommunledningskontoret. Nio statliga myndigheter har ingått i en referensgrupp och har kunnat lämna synpunkter.
För mer information
- Erik Pelling (S), Kommunstyrelsens ordförande
- Telefon: 018-727 13 18
- E-post: erik.pelling@uppsala.se
- Anders Fridborg, Säkerhetschef
- Telefon: 070-856 21 36
- E-post: anders.fridborg@uppsala.se
- Maria Schelin, Pressansvarig
- Telefon: 018-727 20 40
- E-post: maria.schelin@uppsala.se