Årets mobila bibliotek 2024 är Bibliotek Uppsala

Bibliotek Uppsala får priset ”Årets mobila bibliotek 2024”. Det är Svensk biblioteksförening som delar ut utmärkelsen.

Biblioteksbussen Calle och biblioteksbussen personal

Utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2024 går till ett bibliotek som på ett nyskapande sätt utvecklar verksamheten, samspelar med utvecklingen i samhället, har en väl förankrad verksamhet i kommunen och är inspiratör för kollegor.

–Jag är oerhört stolt över Bibliotek Uppsalas uppsökande verksamhet och alla medarbetare som gjort att Uppsala kommun fått utmärkelsen. Biblioteksbussarna är exempel på en verksamhet som är flexibel och ständigt anpassar sig efter aktuella behov, är relevant och når väldigt många som annars har svårt att komma till Uppsalas bibliotek, säger Sten Bernhardsson, Uppsala kommuns kulturdirektör.

Biblioteksbussarna Barbro och Calle rullar i Uppsala kommun, där ungefär en fjärdedel av kommunens invånare, över 50 000 personer, bor utanför de centrala delarna av staden.

– Vi är väldigt glada att Uppsalabornas biblioteksbussar blivit uppmärksammade på det här sättet och väldigt inspirerade att fortsätta att arbeta för en läsande landsbygd tillsammans med bussarnas besökare, säger Wilda Johansson, verksamhetsledare för biblioteksbussarna.

Landsbygderna och tätorterna är viktiga för utvecklingen och Uppsala har som mål att vara Sveriges bästa landsbygdskommun.

– Jag är jätteglad för att arbetet med att stärka biblioteksbussarna i Uppsala har gett resultat och jag hoppas att vi kan inspirera fler kommuner i och med denna utmärkelse, säger Linda Eskilsson (MP), kommunalråd och ordföranden för Kulturnämnden i Uppsala.

Ett föredöme för andra mobila bibliotek

Uppsalas mobila biblioteksverksamhet har sedan 2020 förändrat och utvecklat verksamheten med fokus på att

• bli en ännu bättre mötesplats på landsbygden
  • öka tillgängligheten särskilt för barn, unga och äldre
  • anpassa sig till invånarnas behov

Genom ökade resurser, medborgardialoger och samarbeten med lokala aktörer har biblioteksbussarna stärkt sitt läsfrämjande arbete och sin roll som mötesplatser, särskilt för barn och unga. Uppsala kommun ses nu som ett föredöme för andra mobila bibliotek i Sverige.

– Att priset också uppmärksammar den mobila biblioteksverksamhetens satsning på läsfrämjande för barn och unga känns roligt då det är ett prioriterat område för folkbiblioteksverksamheten, säger Maria Kungsman, enhetschef för Norra enheten, Bibliotek Uppsala.

Om priset Årets mobila bibliotek

Priset Årets mobila bibliotek instiftades 1998 som Årets bokbuss i samband med att bokbussverksamheten i Sverige fyllde 50 år. Sedan 2017 heter priset Årets mobila bibliotek och omfattar alla slags mobila biblioteksverksamheter.

Läs mer om Årets mobila bibliotek 2024 på Svensk biblioteksförenings webb

För mer information