Just nu har vi problem med att visa upp lediga jobb på webbplatsen. Vi hänvisar till Platsbanken på Arbetsförmedlingens webbplats. Lediga jobb på Platsbanken

Avtal breddar gymnasieutbudet för att möta elevernas och arbetsmarknadens behov

Från och med hösten 2025 inleds ett nytt samarbete mellan Uppsala och närliggande kommuner. Det innebär en breddning av gymnasieutbudet på sikt. Uppsala kommun samarbetar nu med Heby, Knivsta, Tierp och Östhammar för att bättre matcha utbildningarna med arbetsmarknadens behov. Syftet är att ge elever fler valmöjligheter och stärka kompetensförsörjningen i regionen, vilket gynnar både elever och näringsliv.

Från och med hösten 2025 kan elever i Uppsala fortsatt söka utbildningar i Knivsta, Tierp och Östhammar. Gymnasieutbudet kommer att breddas successivt genom ett nytt samverkansavtal. Det nya samarbetet syftar till att på sikt förbättra utbildningsutbudet och stärka regionens arbetsmarknad genom att bättre anpassa utbildningarna efter arbetsmarknadens behov.

- Nu öppnas fler vägar för Uppsalas ungdomar. Både till fler skolor i vår nya gymnasieregion, men också till fler utbildningar som ger jobb. Det är viktigt för att säkra kompetensförsörjningen inom kommunal sektor och i det privata näringslivet, Eva Christiernin (S), utbildningsnämndens ordförande.

Vad innebär det nya samverkansavtalet?

Det nya samverkansavtalet mellan Uppsala och närliggande kommuner innebär ett mer fokuserat samarbete kring gymnasieutbud och dimensionering av utbildningar. Till skillnad från tidigare avtal ska kommunerna nu arbeta gemensamt för att anpassa utbudet direkt efter arbetsmarknadens behov. Syftet är att på lång sikt säkerställa att utbildningsutbudet i regionen bättre matchar arbetsmarknadens krav och säkerställer kompetensförsörjningen, vilket stärker regionens förmåga att möta framtida arbetskraftsbehov.

För elever innebär detta fler valmöjligheter och ett större utbud av yrkesinriktade utbildningar. För näringslivet innebär det bättre arbetskraftsförsörjning, särskilt inom viktiga områden som välfärd och teknik.

Lagändringar och framtida mål

En viktig del av den nya lagstiftningen är att den övergripande målsättningen är att matcha utbildningsutbudet med arbetsmarknadens behov. Under hösten 2024 kommer Uppsala kommun, tillsammans med sina samverkanskommuner, att påbörja arbetet med att anpassa dimensioneringen av utbildningsplatser för att möta de riktlinjer som Skolverket satt upp. Det handlar om att säkerställa att det finns tillräckligt många platser på de utbildningar som arbetsmarknaden efterfrågar, men också att eleverna ska ha tillgång till ett brett och kvalitativt utbud av gymnasieprogram.

Fördelar för elever och näringsliv

För eleverna innebär det nya samverkansavtalet att de kan välja mellan ett större antal gymnasieprogram, både teoretiska och yrkesinriktade. Det ger dem större frihet att välja utbildningar som passar deras intressen och karriärmål. Samtidigt kommer regionens arbetsgivare att dra nytta av ett bättre matchat utbildningsutbud, vilket stärker kompetensförsörjningen och bidrar till tillväxt i näringslivet.