Chefers språkliga nivå testades

Ledningsgruppen för kommunens äldreomsorg i egen regi var först ut att testa sin språkliga nivå på måndagsförmiddagen.

En man och två kvinnor sitter koncentrerade med sina datorer uppfällda
Rasmus Sundström, avdelningschef, Susanne Andersson, områdeschef och Angela Boethius, områdeschef.

Det pågår en pilot på tre boenden för att utreda medarbetares individuella behov av stöd i svenska språket. Vi börjar med tre boenden men efter piloten kan det bli aktuellt att göra samma sak inom all kommunal äldreomsorg.

Piloten innebär att alla fast anställda medarbetare gör ett test som visar hur deras språkkunskaper är. Testet hålls av ett externt företag som har genomfört såna här projekt i många kommuner.

Koncentrerade chefer gjorde testet

Först ut att göra testet var ledningsgruppen för kommunens äldreomsorg. På förmiddagen måndag 14 oktober var cheferna djupt koncentrerade i KF-salen i Stadshuset.

–Det var roligt att få göra testet, det krävdes verkligen att jag koncentrerade mig och läste noga. Det ska bli väldigt spännande att se resultatet, sa Rasmus Sundström, avdelningschef för äldreomsorgen.

Det här händer efter testet

När en medarbetare har gjort testet utvärderar det externa företaget det och medarbetarens chef får utvärderingen. Tillsammans bestämmer chefen och medarbetaren om de ska göra några insatser för att öka medarbetarens språkkompetens.

Fortsättning på projektet

Piloten pågår under hösten och ska därefter utvärderas.

– Att kartlägga medarbetarnas kunskaper i svenska är bara det första steget, inte slutsteget. Det är början på arbetet med att stötta individerna. Medarbetarna får sen de insatser de behöver för att bli bättre på svenska, säger Mona Fröjberg, verksamhetsutvecklare och ansvarig för projektet.

Läs gärna mer om arbetet med språkutvecklande arbetsplatser