Vi vill veta vad du tycker om ordningsvakter

Uppsala kommun vill ha dina synpunkter om ordningsvakter. Du som rör dig i centrala Uppsala kan hjälpa oss genom att svara på en digital enkät med fyra korta frågor. Vi behöver ditt svar senast 27 september.

Två ordningsvakter med ryggen mot bilden går igenom en tunnel på Resecentrum i Uppsala

Uppsala kommun anlitar ordningsvakter som finns i centrala Uppsala från tidig morgon till sen kväll. Deras uppgift är att öka tryggheten, i första hand genom att prata och ta kontakt med människor som verkar och befinner sig i områdena. De har också möjlighet att ingripa vid ordningsstörningar.

Dialoger och delaktighet är en naturlig del av kommunens trygghetsarbete. Upplevelser av utsatthet, otrygghet och förtroende följs upp regelbundet. Det är viktigt för oss att veta vad du som invånare eller besökare känner och upplever.

Svara senast 27 september

Uppsala kommun vill nu ha dina synpunkter om ordningsvakter. Du som rör dig i centrala Uppsala kan hjälpa oss genom att svara på en digital enkät med fyra korta frågor.

Vi behöver ditt svar senast 27 september.

Svara på enkäten och dela din syn på ordningsvakter.

Resultatet av undersökningen publiceras på uppsala.se under vintern.

Läs mer om vårt arbete med ordningsvakter.