Efter 15 år som hemlös har Timo fått egen lägenhet – ”Bostad först är suveränt”

Genom modellen Bostad först får personer som har varit hemlösa under lång tid hjälp att hyra en egen lägenhet. Sedan Uppsala kommun införde modellen för ett år sedan, har ett 20-tal personer beviljats Bostad först. Timo som har varit hemlös i 15 år är en av dem. ”Jag tycker Bostad först är suveränt”, säger han.

Timo flyttade in i sin lägenhet 1 augusti 2024

Bostad först är ett samarbete mellan Uppsala kommun, det kommunägda bostadsbolaget Uppsalahem och den ideella föreningen Uppsala Stadsmission.

Den som blir beviljad Bostad först har inga krav på sig att vara drogfri, men måste ta emot besök från en boendecoach från Uppsala Stadsmission minst en gång i veckan. Boendecoachen ger individuellt anpassat stöd för att personen ska klara av att bo kvar i sin lägenhet och följa hyreslagens krav.

Stor omställning med egen lägenhet

Timo flyttade in i sin lägenhet 1 augusti 2024.

– Jag har väntat i flera år på att Bostad först ska komma till Uppsala. Det känns suveränt att ha fått en egen lägenhet. Nu slipper jag det ständiga tänkandet på var jag ska sova i natt. Men det är en väldigt stor omställning för mig och en stress med allt som är nytt, så jag har inte hunnit känna den riktiga glädjen än berättar Timo.

Timo har ett alkoholmissbruk och det var femton år sedan han hade ett eget boende. Han berättar att han bott på olika stödboenden och härbärgen de senaste elva åren. Nu när han fått en egen bostad planerar han att hitta ett jobb.

– Jag har jobbat som finsnickare tidigare och är egentligen pensionär nu. Men jag har för dålig pension för att kunna leva på den. Så jag har kontakt med Arbetsförmedlingen för att försöka hitta ett halvtidsjobb, berättar Timo och fortsätter.

– All kontakt med myndigheter och banken är väldigt krångligt. Det tar sådan tid och känns väldigt stressigt. Jag har liksom tappat självförtroendet helt att jag kan klara av saker. Jag blir superstressad av att sitta i telefonkö och är dålig på tekniska saker. Men jag får oerhört mycket stöd av min syster och från ”bostadförstarna”. De är guld värda och stöttar mig att ta en sak i taget.

”Bostadförstarna” är Timos smeknamn på boendecoacherna från Uppsala Stadsmission som besöker honom en gång i veckan.

Elina Skantz arbetar som boendecoach och verksamhetsvärd på Uppsala Stadsmission.

Boendecoacher stöttar i vardagen

– Som boendecoach hjälper vi de boende på deras villkor. Vi gör inte saker åt dem, utan med dem. Det är mycket nytt för dem som har varit hemlösa länge. Vi stöttar till exempel i hur man betalar räkningar, bokar tvättid och står i telefonkö till vårdcentralen, Arbetsförmedlingen och socialtjänsten. Vi kan också hjälpa till att göra en budget och följa med och handla i mataffären, berättar Elina.

Kan övergå i förstahandskontrakt

Efter ett år kan Bostad först övergå till ett förstahandskontrakt från Uppsalahem. För att få ett förstahandskontrakt måste hyresgästen ha skött sitt boende och inte ha några hyresskulder.

För Timo är det fortfarande mycket kvar innan han kommit i ordning helt i sin nya lägenhet. Elina visar Timo en svart golvlampa som Uppsala Stadsmission fått i gåva, som Timo ska få till sin lägenhet.

– Jag har inte så mycket möbler än. Jag hade önskat mig en lampa så att jag kan sitta och läsa tidningar och den där blir perfekt. Jag ska få hjälp att koppla in en TV också. Sen ska jag försöka att få till rutiner och komma i gång med att gå promenader varje morgon, säger Timo.

Sedan lyser han upp i ett stort leende och berättar att han nyligen blivit farfar.

– Framöver ser jag fram emot att kunna låta mitt barnbarn sova över. Nu har jag äntligen en egen bostad. Den ska jag vara rädd om.

Läs även Ett år med Bostad först i Uppsala – ett 20-tal hemlösa har beviljats bostad