– Nu har vi tagit det första spadtaget! Ett stort jobb börjar – och vi ser med stolthet och glädje fram emot år 2029 då vi har moderna spårvagnar på Uppsalas vägar. Med spårvägen kopplar vi samman staden, minskar trängseln på våra gator, skapar fler arbetstillfällen och ser till att vi reser mer klimatsmart, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
På vissa sträckor måste ledningar i marken flyttas för att den framtida spårvägen ska bli driftsäker. Det är det arbetet som börjar nu.
– Äntligen har vi satt spaden i backen och om fem år kan vi åka modern spårvagn i Uppsala. Få frågor har utretts, granskats och debatterats så mycket som spårvägen. Nu blickar vi framåt. Uppsala ska vara en attraktiv, hållbar och inkluderande kommun. Här vill man bo, jobba, studera och leva – så även i framtiden, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd.
Ledningsflytten genomförs i etapper fram till år 2027.
– Det är avgörande för länets utveckling att vi får fyra spår mellan Stockholm och Uppsala. Dagens spadtag är ett viktigt steg i att uppfylla vår del i fyrspårsavtalet och vi ser fram emot att leverera en kapacitetsstark kollektivtrafik som kan möta upp behoven av ett växande Uppsala, säger Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.
Uppsala bygger spårväg för att utveckla infrastrukturen med ytterligare ett kollektivtrafikslag, så att alla som lever, verkar och besöker staden ska kunna resa hållbart. I och med att spårvägen drivs med el minskar utsläppen. Det bidrar till en bättre miljö och ett bättre klimat i staden.
– Det är en ära för Region Uppsala att ansvara för driften av spårvägen som kommer att bidra med en kapacitetsstark kollektivtrafik till nytta för hela länets befolkning. Med spårvägen får vi ett attraktivt trafiksystem vilket vi ser i många av Europas städer, exempelvis Gent, Montpellier och Prag, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala.
Arbetet med att flytta ledningar tar ett par år. Arbetet på varje område tar olika lång tid, beroende på hur lång sträckan är och vilka typer av ledningar som behöver flyttas.
När ledningarna har flyttats kan spåren byggas. Det arbetet börjar år 2026. År 2029 är spårvägen färdigbyggd och klar att användas. Då kommer den att passera arbetsplatser, bostadsområden och andra viktiga platser på sin väg till och från Bergsbrunna, över Fyrisån och in till centrala Uppsala.
För mer information
- Erik Pelling, (S), Kommunstyrelsens ordförande
- Telefon: 018-727 13 18
- E-post: erik.pelling@uppsala.se
- Helena Proos (S),
- Telefon: 018-617 21 73
- E-post: helena.proos@regionuppsala.se
- Maria Hasselgren, Presschef Trafik och samhälle
- Telefon: 072-202 48 64
- E-post: maria.k.hasselgren@regionuppsala.se
- Susanne Järved,
- Telefon: 072-596 90 24
- E-post: susanne.jarved@uppsala.se