Om hopp, mod och tröst i samband med suicidpreventiva dagen

Uppsala kommun uppmärksammar suicidpreventiva dagen 10 september med flera aktiviteter på själva dagen och under den aktuella veckan. Ett öppenhjärtigt samtal med författarna tillika mor och dotter Frida och Tilda Boisen, en tröstande konstvandring och en ljusmanifestation är några exempel.

Flera tända värmeljus

Den 10 september är det internationella suicidpreventiva dagen. En dag som sätter arbetet med att förhindra självmord på agendan.

Att förhindra självmord är en viktig del av arbetet med psykisk hälsa. Den delen av arbetet kallas suicidprevention. Uppsala kommun arbetar för att öka kunskapen om suicidprevention.

Föreläsningar, ljusmanifestationer och konstvandringar

Varje år i anslutning till suicidpreventiva dagen 10 september arrangerar vi olika aktiviteter för att lyfta frågorna till alla invånare. På programmet i år finns bland annat ett öppenhjärtigt samtal med författarna tillika mor och dotter Frida och Tilda Boisen, en tröstande konstvandring och en ljusmanifestation.

Se årets program i anslutning till suicidpreventiva dagen.

Det finns hjälp och stöd

Du som mår dåligt och har tankar eller planer på att ta ditt liv ska inte hålla det för dig själv. Du behöver söka hjälp. Prata med någon som du har förtroende för, kontakta en stödjour eller sök hjälp i vården. Det är vanligt med självmordstankar – och det finns hjälp att få.

Till dig som har självmordstankar - 1177 Vårdguiden.
Hur du kan hjälpa en person som har självmordstankar - 1177 Vårdguiden.

Ring genast 112 eller kontakta en psykiatrisk akutmottagning om du mår väldigt dåligt eller har svårt att stå emot dina tankar på att ta ditt liv.