Föreningar kan söka bidrag för skadeförebyggande arbete

Hos Uppsala kommun kan ni söka bidrag till skadeförebyggande arbete. Bidraget kan sökas både av ideella föreningar med allmännyttig verksamhet och kommunens förvaltningar och bolag. Insatsen ni söker bidraget för ska förväntas minska risken att skador på Uppsala kommuns egendom uppstår. Insatsen kan också beräknas minska omfattningen av en skada som ändå sker.

Förutsättningar för att få bidrag

Insatsen som bidraget söks för ska:

• ha en god skadeförebyggande effekt. I ansökan ska det finnas en tydlig motivering på vilket sätt insatsen förväntas förebygga skada på egendom eller människor.

Insatsen bör uppfylla minst ett av följande kriterier:

• vara riktad direkt eller indirekt till barn och unga
  • bidra till stärkt samverkan mellan ideella föreningar och kommunala verksamheter.

Insatsen ska dessutom vara utöver det normala – det vill säga insatser som annars inte skulle göras och som inte ingår i ordinarie verksamhet.

Bidraget ges till tidsbegränsade aktiviteter eller som ett bidrag för att starta upp insatsen. Bedömning görs från år till år, det innebär att bidrag som beviljats tidigare år inte är garanterade att få förnyat stöd.

Kriterier och ansökan

Ansökningsperioden är 1–30 september 2024.

Det här gäller för att söka och få bidraget