Fotbollsplanen ska kunna bli en bassäng

Snart är upprustningen av Fålhagens IP färdig, med bland annat konstgräsplan och nya boulebanor. Men idrottsplatsen har också fått en helt ny funktion – den ska kunna översvämmas vid skyfall.

Två personer jobbar med att lägga den nya konstgräsplanen på Fålhagens IP, bredvid syns hur mycket marken har sänkts.
Den upprustade Fålhagens IP har sänkts en halv meter för att kunna översvämmas vid skyfall.

De flesta fotbollsplaner är välvda så att regnvatten ska rinna av dem. Den nya konstgräsplanen på Fålhagens IP är tvärt om – den är sänkt en halv meter för att kunna vara en översvämningsyta vid skyfall.

–  Om det blir ett så kallat ”hundraårsregn” kommer ytan att stå under vatten för att förhindra att omgivande bostadsområde blir översvämmat, säger Mikael Johansson, projektledare för idrottsanläggningar på kommunen.

150 byggnader riskerar översvämning

När Uppsala expanderar växer även behoven att rena vattnet från staden och skydda den mot översvämningar.

Enligt kommunens identifiering av riskområden är Fålhagen i stort behov av hantering av skyfall, både avledning och fördröjning. Cirka 150 byggnader i området riskerar att påverkas av översvämning.

Nedströms från Fålhagen kommer Främre Boländerna och spårområdet i riskzon.

Kan bli vanligare med skyfall

Hundraårsregn är kraftiga skyfall som hittills har beräknats komma vart hundrade år. Men med klimatförändringar kommer sådana skyfall sannolikt att bli vanligare, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Kommunen har som mål att vara klimatanpassad senast 2040 och att ”Uppsala ska vara ett robust samhälle som är anpassat till de klimatförändringar som sker i dag och som inte kan förhindras i framtiden.”

Ska stå klar till hösten

Renoveringen av Fålhagens IP beräknas bli klar till hösten och ska bidra till ett mer attraktivt område med större variation av idrottsaktiviteter. Detta innebär ytterligare en bokningsbar konstgräsplan i kommunen, 16 boulebanor samtidigt som spontanfotbollen får plats på grusplanen.

Marksänkningen har försenat öppnandet av den renoverade idrottsplatsen, men annars menar Mikael Johansson att den inte ska påverka idrottsverksamheterna på platsen.

Läs mer om Renoveringen av Fålhagens IP på Uppsala arenor och fastigheters webbplats

Läs om Rosendals innovativa ”grönblå” dagvattensystem.