Fria arbetsskor och nya aktivitetsboxar till förskolan

Nu inför Uppsala kommun fria arbetsskor för förskollärare och barnskötare i förskolan. Sedan tidigare har Uppsala kommun infört arbetsskor för personal inom vård och omsorg.

Förskolebarn och pedagoger på utflykt
Ekuddens förskola på utflykt.

– Förskolans medarbetare går, står och lyfter i alla väder. Det minsta vi kan göra är att se till att de har ordentliga, sköna skor så att knän och ryggar håller, säger utbildningsnämndens ordförande, Eva Christiernin (S).

Arbetsskorna ska vara tydligt märkta med kommunens logotype och får enbart användas på arbetsplatsen. Därmed ska de inte vara som en skattepliktig förmån.

Beslutet om fria arbetsskor gäller endast förskolor i kommunens egen regi. Fristående förskolor får motsvarande ekonomisk ersättning, men behöver fatta egna beslut för att personalen där ska få tillgång till fria arbetsskor.

Beslutet fattades av utbildningsnämnden som samtidigt sköt till 4 miljoner extra i årets budget för att finansiera satsningen. Pengarna ska även räcka till inköp av innovativa aktivitetslådor som ska främja fysisk aktivitet.

– Våra barn behöver rörelse och fysisk aktivitet. Vi har provat konceptet på några förskolor med väldigt gott resultat. Nu får vi chansen att stötta förskolorna väldigt brett, säger Jan Aili, förskolechef i Uppsala kommun.

Extra resurser till IMA-programmet på gymnasiet

I samma beslut om extra ersättningar gav utbildningsnämnden även 4 miljoner kronor som ett engångsbelopp till gymnasieskolans introduktionsprogram (IMA) för innevarande år, 2024.

Den extra ersättning gör det möjligt för IMA att bibehålla organisation och kompetens under övergångstiden fram till dess att den utvecklade verksamheten inom det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) har kommit i gång under 2025.

För mer information