Heja Henric och alla fysioterapeuter

Hurra för alla fysioterapeuter i dag på Fysioterapins dag! En av kommunens 60 fysioterapeuter är Henric Johansson.

En man sitter utomhus. Han har en mörkblå kommuntröja på sig.

Henric jobbar inom hemsjukvården för personer under 65 år och de har olika typer av funktionsnedsättningar.

– Alla har olika behov och det är jättespännande. Jag hjälper dem i deras egna hem och ser vad de behöver för att vara så självständiga som möjligt. Det kan vara hjälpmedel för att gå eller göra en förflyttning tryggare.

Jag jobbar också mycket för att förebygga att de ramlar. Det kan vara att prova ut en rullator men också lära dem att träna på ett sätt som de klarar av. Jag jobbar ofta tillsammans med en arbetsterapeut och jag samarbetar också med hemtjänstpersonalen så att de får redskap att stötta patienterna med träning och i förflyttningar.

Intresse för pedagogik och träning

– Jag blev fysioterapeut eftersom jag är intresserad av hur kroppen fungerar och träning. Det tror jag att de flesta som blir fysioterapeuter är. Jag är dessutom intresserad av pedagogik och att lära ut saker. Det är en perfekt kombination och nåt jag tror är viktigt för många fysioterapeuter, säger Henric.

Stor kommun skapar trygghet

Henric tycker att många saker är bra med att jobba i kommunen.

– Kommunen är stor och det gör att jag har bra back-up och mycket stöd av kollegorna. Det finns mycket rutiner och beredskap och det gör att jag känner mig trygg. Jag har jobbat på en vårdcentral och det var roligt men i mitt jobb nu jobbar jag mycket mer med fler personer i brukarens närhet som anhöriga, hemtjänstpersonal och andra vårdgivare.

Och det allra bästa här är att jag får följa personerna en lång tid så jag ser verkligen skillnaden som jag gör.

Tack Henric och alla andra fysioterapeuter för att ni gör skillnad i våra brukares liv!