Hurra för alla sjuksköterskor i dag!

I dag 12 maj är det Internationella sjuksköterskedagen till minne av Florence Nightingale. I Uppsala kommun har vi drygt 225 sjuksköterskor som jobbar inom allt från äldreboenden och hemsjukvård till socialpsykiatri och joursjukvård. Och mycket mer.

Kvinna framför en tegelbyggnad och några cyklar. Hon har på sig en grå kofta och en pikétröja

I dag är det Interntationella sjuksköterskedagen. En av kommunens sjuksköterskor heter Josephine Lidholm och här berättar hon om sitt jobb:

– När jag valde att bli sjuksköterska var det för att jag ville ha ett yrke där man fick möjlighet att göra skillnad och hjälpa människor. Jag märkte snabbt att förutom att få hjälpa människor så var sjukvården väldigt spännande och jag får lära mig nya saker varje dag även nu, tio år efter examen.

De senaste åren har jag mest jobbat inom Uppsala kommun vilket jag trivs väldigt bra med. Här har jag en flexibilitet som gör arbetsliv och fritid med familjeliv lätt att få ihop utan stress.

Själva arbetsdagarna är varierande och lagom utmanande. Mina kollegor gör arbetsdagarna trevliga och vi skrattar mycket tillsammans, vi hjälper alltid varandra och jag är aldrig ensam i min roll även om jag som sjuksköterska har ett stort ansvar många gånger.

Jag känner fortfarande att jag gör skillnad i människors liv när jag möter patienter och i hemmet i deras svåra stunder i livet.

Läs mer om hur det är att vara sjuksköterska i kommunen