Internationella dagen för äldre firas med Aktiv oktober

Den 1 oktober infaller internationella dagen för äldre. För att uppmärksamma dagen firar Uppsala kommun under en hel vecka fylld med aktiviteter som bland annat konstvandring, svampvandring och föreläsningar.

Äldre kvinna som går en promenad med stavar

1–4 oktober kan äldre som bor i Uppsala kommun delta på olika aktiviteter som äger rum i staden. Temat för veckan är natur och kultur vilket speglar sig i arrangemangen. Fokus med temaveckan är att motivera äldre till ett aktivt liv och skapa aktiviteter som ska vara sociala, roliga och lärorika och minska ofrivillig ensamhet.

- Vi vill visa olika aktiviteter som kan bidra till ett rikare och friskare liv för äldre. Det gäller inte bara fysisk aktivitet utan socialt umgänge är minst lika viktigt,  säger Frida Högberg, verksamhetsutvecklare på vård- och omsorgsförvaltningen.

Några av veckans aktiviteter:

• Ulf Fredin som själv spelat i IK Sirius bandy berättar om uppländsk idrottshistoria och klubben.
  • Caroline Lysholm guidar en tur runt Gamla kyrkogården och berättar om historiska personligheter som Dag Hammarskjöld, Malla Silfverstolpe, Gustaf Fröding och Gösta Knutsson.
  • En 7 kilometer lång vandring genom vackra landskap på Salstaleden och förbi historiska lämningar vid Salstaslott. Vandringen går genom skogsstigar och grusvägar, med ett mysigt fikastopp med egen matsäck på vägen.

Passa på att äta en seniorlunch i veckan

Under temaveckan passar det sig bra att testa en seniorlunch. En seniorlunch innebär att alla över 65 år kan äta lunch till rabatterat pris på många av Uppsalas skolor och restauranger. För fyra år sedan infördes seniorluncher i Uppsala och har sedan dess varit ett vinnande koncept. Det skapar möjligheter till fler sociala mötesplatser och vällagade måltider för Uppsalas äldre.

Anhörigveckan 1–3 oktober

Under temaveckan uppmärksammas även de som stöttar sina närstående med olika aktiviteter. Bland annat hålls föreläsningar om hur det är att vara anhörig till en person med demenssjukdom, med överläkare Johan Sundelöf från Akademiska sjukhuset som en av talarna.

Här kan du se hela programmet för Aktiv oktober

Här kan du se hela programmet för Anhörigveckan.

Du hittar fler aktiviteter kring internationella dagen för äldre på kommunens träffpunkter och bibliotek.

Läs mer på:

uppsala.se/traffpunkter