Klassen städar på musikfestivalen

Under Homecoming Festival på Polacksbacken kommer flera lokala föreningar och skolor att ha viktiga roller. Klass Sa22b på Lundellska skolan har fått uppdrag att städa på festivalområdet. – Ersättningen ska gå till vår student 2025, säger Hedda Ekberg i klassen.

Elever från Lundellska skolan på Polacksbacken som de ska städa under Homerun festival
Klass Sa22b på Lundellska skola ska städa Polacksbacken under Homecoming Festival i augusti. Från vänster: Simon Motell, Rami Hasan, Sonja Öberg, Stella Bjeneld, Tuva Norlander och Hedda Ekberg

Under tre dagar ska klass Sa22b från Lundellska skolan städa det nya festivalområdet på Polacksbacken före, under och efter musikfestivalen Homecoming Festival, sista helgen i augusti.

Hedda Ekberg som går i klassen tog kontakt både med kommunen och arrangören för att få ett uppdrag.

- Dels vill vi stötta vår hemmaplan, dels vill vi tillsammans tjäna in pengar till studenten nästa år. Vi är en peppad klass. Ena dagen är vi åtta personer, andra tolv, tanken är att alla i klassen ska vara med, säger Hedda.

Pengarna ska gå till studentflaket, skivor och annat. Hon tror det kommer att gå bra och hoppas att hon kommer att kunna se några av artisterna efter städningen.

- Det hade varit superkul att ta del av själva festivalen. Vi jobbar första dagen precis när de öppnar, säger hon.

Engagerade elever

Festivalen arrangeras av Homerun Festivals som driver flera stora festivaler i Sverige, som Brännbollsyran i Umeå, Bonfire Festival i Linköping och Bayside Festival i Helsingborg.

– Vi är väldigt glada över att kunna göra ett sådant samarbete med skolan eftersom den ligger så nära området vi kommer vara på. Klassen har visat stort engagemang och vi är glada att ha dem med, säger Julia Holmquist som ansvarar för festivalens föreningssamarbeten.

– För oss på Homecoming festival är det viktigt att involvera lokalbefolkningen i Uppsala och gynna den verksamhet som finns i staden.

Plats för fler föreningar

Flera Uppsalaföreningar har skrivit avtal med arrangören om olika samarbeten, bland annat Storvreta IBK, Funbo IF, UNIK och We Listen.

Det finns ännu möjlighet för fler föreningar att delta, enligt Julia.

– Vi har fortfarande jobb kvar till fler engagerade föreningar som vill vara med och skapa denna festival med oss samtidigt som de tjänar extra pengar. Vi erbjuder olika jobb som ger möjligheten för föreningar att hitta uppgifter som passar just dem. Vi söker föreningar med vuxna medlemmar eller föräldrar som är redo för fysiskt arbete och vill hjälpa till att riva efter festivalen.

Arrangören söker även föreningar som vill hjälpa till med bemanning av olika positioner under festivalen och erbjuder jobb för föreningar med ungdomar där det finns städbehov under och efter festivalen.

Kommunen upplåter marken

Kommunen upplåter marken på Polacksbacken genom Uppsala arenor och fastigheter som är ett kommunalt bolag med uppdrag att äga, förvalta och utveckla arenor och fastigheter. Bolaget har även i uppdrag att utveckla Uppsala som evenemangsplats.

Vill du och din förening vara med och jobba på festivalen eller andra evenemang i Uppsala? Fyll i funktionärsregistret på Destination Uppsala.

Läs mer om Homecoming festival

För mer information