Kommunen ökar satsningen på Ung företagsamhet

I det nya avtalet mellan Uppsala kommun och organisationen Ung företagsamhet, UF, ökar kommunen sin satsning med 330 000 kronor per år till UF. I avtalet görs också en överenskommelse om att satsa på att få fler elever på yrkesutbildningar att starta UF-företag.

Ellen Fries gymnasium
Ellen Fries gymnasium är en av de skolor där UF-företag startas.

Satsningen – en del i att skapa 2 000 nya jobb

Den 11 september beslutade kommunstyrelsen att öka bidraget med 330 000 kronor till UF-organisationen per år. Totalt kommer kommunen ge 1 090 000 kronor årligen. UF:s verksamhet har vuxit de senaste åren och uppnått goda resultat. Med större finansiering kommer organisationen att kunna utveckla verksamheten ytterligare. Att unga företagare får bättre förutsättningar är också en del i den näringsfrämjande satsning som kommunen gör för att kunna skapa förutsättningar för 2 000 nya jobb per år.

Mer fokus på yrkesutbildningar

Det nya avtalet innehåller också en satsning på att öka UF-företagande på gymnasieskolornas yrkesutbildningar. Många elever som går en yrkesutbildning startar företag senare i livet och har nytta av att tidigt få grundkunskaper i företagande. Eftersom det är brist på yrkesspecifik kompetens, ser kommunen dessutom gärna fler sökanden till yrkesutbildningarna. Förhoppningen är att ett ökat UF-företagande på yrkesutbildningarna gör dessa mer attraktiva att söka sig till. Satsningen är också en del i ett politiskt uppdrag för att få fler elever till yrkesutbildningar.

Vad gör pengarna för nytta?

Förutom den nya satsningen på yrkesutbildningarna handlar UF-verksamheten till stor del om att:

• erbjuda läromedel, lärarhandledningar, fortbildning, bedömningsstöd
  • ge möjligheter till stipendier och inspiration för lärare, elever och skolledare
  • ge barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap
  • erbjuda verksamhet på grund- och gymnasieskolor samt anpassade skolor
  • arrangera UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt” årligen
  • erbjuda mötesplatser för representanter från näringsliv och politik.

Förutom kommunens bidrag finansieras UF-verksamheten av näringslivet och staten.

Kort fakta om nya avtalet

Sedan 2017 har kommunen bidragit med 525 000 kronor årligen till UF-organisationen, samt 240 000 kronor för genomförande av UF-mässan i Uppsala via ett separat avtal. Från och med år 2025 kommer ytterligare 330 000 kronor ges per år till organisationen. Totalt ger kommunen alltså 1 090 000 kronor årligen till UF. Det nya avtalet gäller år 2025-2027.

Mer om UF Uppsala på UF:s webbplats

Mer om hur kommunen arbetar med näringslivsfrågor på uppsala.se

Mer om Uppsala kommuns mål och budget på uppsala.se (se uppdrag 14 om att fler elever ska välja yrkesinriktade utbildningar, sida 18) (PDF, 2 MB)