Kraftig ökning av rekrytering av sjuksköterskor i Uppsala kommun

Det råder stor brist på sjuksköterskor i landet. Trots det så har Uppsala kommun rekryterat många nya medarbetare sista året. Det innebär en rejäl minskning av inhyrda sjuksköterskor senaste halvåret.

Andelen inhyrda medarbetare minskar inom den kommunala primärvården och antalet inhyrda sjuksköterskor har mer än halverats jämfört med samma period för ett år sedan. Dessutom ökar antalet ansökningar för varje ledig tjänst.

– Det går fortsatt i rätt riktning nu. Förra året samma period bestod 39 procent av sjuksköterskorna i den kommunala primärvården av inhyrd personal. Nu har siffran sjunkit till 16 procent och prognosen säger att siffran kommer vara ännu lägre vid årets slut, säger Magdalena Nyman, avdelningschef på avdelningen hälso- och sjukvård.

Helt oberoende av bemanningspersonal 2027

Uppsala kommun och vård- och omsorgsförvaltningen har jobbat hårt för att vända siffrorna och minska beroendet av inhyrda medarbetare de senaste åren.

– Vi har en tydlig plan för kontinuerlig minskning och målet är att vara helt oberoende av bemanningspersonal 2027. En stabil och varaktig bemanning skapar bättre förutsättningar för en god arbetsmiljö och ett långsiktigt vårdutvecklingsarbete där alla kan vara med och bidra till ökad kvalitet. Det här är glädjande siffror och det är en utvecklingsresa som fortsätter, säger Lenita Granlund, direktör för vård- och omsorgsförvaltningen.

Attraktiv arbetsgivare

Det är en utmaning att både attrahera nya medarbetare och att behålla de medarbetare som redan jobbar i kommunen. Magdalena Nyman berättar att hon jobbar intensivt tillsammans med sina medarbetare med nya lösningar och förbättringar.

– Vi fokuserar på att lyfta fram hur viktigt och utmanande det är att arbeta i kommunal hälso- och sjukvård, så väl internt som externt. Vi arbetar hårt med att ständigt förbättra arbetsmiljö och patientsäkerhet. Några exempel på aktiviteter vi inför under 2024 är kompetens- och karriärmodell, rådgivningsstöd och digital signering.

Alla medarbetare i samma team

Äldrenämndens ordförande Tobias Smedberg (V) är mer än nöjd över att rekryteringen av sjuksköterskor är så framgångsrik.

– Det är verkligen glädjande att vi på ett så kraftfullt sätt fortsätter rekrytera och därmed att bli oberoende inhyrda sjuksköterskor inom hemsjukvården. Det är bättre för brukarna och bättre för arbetsmiljön när alla medarbetare tillhör samma team, säger han.

Brist på arbetsterapeuter

Fysioterapeuter och arbetsterapeuter är en viktig del av hälso- och sjukvården. Behovet av att rekrytera arbetsterapeuter är fortsatt stort. Men under hösten har Uppsala universitet startat utbildning för arbetsterapeuter. Något som skapar förutsättningar för framtida rekrytering.

– Vi är glada över att utbildningen är i gång och inom kort kommer de första studenterna på praktik i våra verksamheter. Våra legitimerade arbetsterapeuter står redo för att handleda studenterna på bästa sätt, säger Magdalena Nyman.