LSS-gruppbostad i Norby är invigd

Uppsala kommun har tillsammans med fastighetsägaren Hoivatilat invigt en ny LSS-gruppbostad i Norby. Gruppbostaden har sex lägenheter med trädgård där det finns möjlighet att odla.

Stefan Attefall, landshövding Uppsala län, Maria Frid, vd Hoivatilat AB och Asal Gohari klippte band vid invigningen av Norby LSS-gruppboende.

Uppsala kommun och fastighetsägaren Hoivatilat invigde en ny LSS-gruppbostad i Norby 7 juni. En gruppbostad är en bostad som ger stöd till både unga och gamla personer med behov av särskild service. Gruppbostaden har enskilda lägenheter som är samlade runt ett gemensamt utrymme.

Norby gruppbostad har sex lägenheter. I trädgården finns pergola och sittplatser i både sol och skugga och möjlighet till att odla. Boendet är anpassat efter verksamhetens behov och har fokus på

• hållbarhet
  • arkitektur
  • funktion.

– Det är glädjande att vi kan erbjuda ett modernt och hållbart boende för personer med behov av särskilt stöd. Uppsala har ett stort behov av LSS-boenden, både nu och i framtiden, och det här är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Asal Gohari, ordförande i omsorgsnämnden (S)

Maria Frid, vd Hoivatilat AB, Asal Gohari och Stefan Attefall, landshövding Uppsala län höll tal, klippte band och förklarade boendet invigt.

– Det känns jätteroligt att vi har fått förtroendet att färdigställa ytterligare ett LSS-boende i Uppsala. Hållbarhet och grönt tänkande har genomsyrat projektet från start, säger Maria Frid, vd för Hoivatilat AB.

Alla inbjudna gäster bjöds på rundvandring i byggnaden med efterföljande kaffe och tårta

Läs mer om olika typer av bostäder med särskild service på uppsala.se.