Minnesdagen för folkmordet på romer

2 augusti är minnesdagen för folkmordet på romer under Förintelsen. I år har det gått 80 år sedan händelsen. Dagen är en viktig del av romers kamp för upprättelse och erkännande sedan andra världskrigets slut.

Deportation av romer i Asperg, Tyskland den 22 maj 1940. Foto: Bundesarchiv
Deportation av romer i Asperg, Tyskland den 22 maj 1940. Foto: Bundesarchiv.

Natten mellan 2 och 3 augusti 1944 avrättades omkring 4300 romska fångar i det nazityska koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. I år har det gått 80 år sedan händelsen. Totalt uppskattas ungefär en halv miljon romer ha mördats i Europa under andra världskriget. De dog av svält och sjukdomar eller avrättades i fång- och förintelseläger, sköts till döds av nazistiska förband eller av lokalbefolkningen i ockuperade områden.

2 augusti hedrar vi alla romer som mördades under Förintelsen. Sedan 2015 är det en officiell minnesdag i EU.

Uppsala kommun arbetar aktivt för nationella minoriteters rättigheter. Läs mer på Så arbetar vi med: Nationella minoriteter på uppsala.se

Forum för levande historia

Forum för levande historia har samlat information och material för att sprida kunskap och information om minnesdagen.
Minnesdagen för folkmordet på romer (levandehistoria.se)

Sveriges museum om Förintelsen

Sveriges museum om Förintelsen bevarar och för vidare minnet av Förintelsen. Museet ligger på Torsgatan 19 i Stockholm. Sveriges museum om Förintelsen (museumforintelsen.se)