NTI-skolan ny anordnare av vuxenutbildning i Uppsala kommun

Arbetsmarknadsnämnden har beslutat om en ny anordnare av vuxenutbildning på grundläggande och gymnasial nivå. NTI-skolan AB ska från 1 januari 2025 bedriva distansutbildning i allmänna ämnen. Upphandlingen har genomförts i samverkan med sex av de övriga kommunerna i länet.

Arbetsmarknadsnämnden har under hösten genomfört en upphandling av distansutbildning inom allmänna ämnen på grundläggande och gymnasial nivå. Nu har tilldelningsbeslut fattats och nämnden har från 1 januari 2025 avtal med NTI-skolan AB. Avtalet gäller tre år med möjlighet till ett års förlängning.

Upphandlingen har genomförts tillsammans med andra kommuner i länet för att få bättre ekonomi i avtalen. I samband med avtalet har Uppsala kommun skrivit ett primärt samverkansavtal med sex av länets kommuner kring planering och dimensionering av yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar. Kommunerna är Tierp, Östhammar, Enköping, Heby, Knivsta och Håbo. Det nya avtalet bygger vidare på den regionala samverkan som redan finns inom yrkesvuxenutbildning utifrån de nya riktlinjerna i skollagen.

Distansundervisning innebär interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik.  Ansökan till utbildningar våren 2025 är öppen 7 oktober-8 november.

Läs mer om vuxenutbildning på uppsala.se/komvux

För mer information