Nu har vi tagit första spadtaget för spårvägen

Första spadtaget för Uppsalas spårväg togs den 22 augusti. I och med det startar vi flytten av ledningar i marken, för att spåren ska kunna anläggas och vara driftsäkra. År 2029 ska spårvägen vara färdigbyggd.

Erik Pelling (S) och Helena Proos (S) tar första spadtaget för spårvägen med minigrävare

På vissa sträckor måste ledningar i marken flyttas för att den framtida spårvägen ska bli driftsäker. Det är det arbetet som börjar nu.

– Nu har vi tagit det första spadtaget! Ett stort jobb börjar – och vi ser med stolthet och glädje fram emot år 2029 då vi har moderna spårvagnar på Uppsalas vägar. Med spårvägen kopplar vi samman staden, minskar trängseln på våra gator, skapar fler arbetstillfällen och ser till att vi reser mer klimatsmart, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Äntligen har vi satt spaden i backen och om fem år kan vi åka modern spårvagn i Uppsala. Få frågor har utretts, granskats och debatterats så mycket som spårvägen. Nu blickar vi framåt. Uppsala ska vara en attraktiv, hållbar och inkluderande kommun. Här vill man bo, jobba, studera och leva – så även i framtiden, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd.

Ledningsflytten genomförs i etapper fram till år 2027.

Mindre utsläpp ger bättre klimat

Alla som lever, verkar och besöker staden ska kunna resa hållbart. Det är därför som Uppsala utvecklar infrastrukturen och bygger spårvägen.

Spårvägen drivs med el. Det minskar utsläppen. Det bidrar till en bättre miljö och ett bättre klimat i staden.

– Det är avgörande för länets utveckling att vi får fyra spår mellan Stockholm och Uppsala. Dagens spadtag är ett viktigt steg i att uppfylla vår del i fyrspårsavtalet och vi ser fram emot att leverera en kapacitetsstark kollektivtrafik som kan möta upp behoven av ett växande Uppsala, säger Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.

Spårvägen är färdigbyggd 2029

Arbetet med att flytta ledningar tar ett par år. Arbetet på varje område tar olika lång tid, beroende på hur lång sträckan är och vilka typer av ledningar som behöver flyttas.

År 2026 kan vi börja bygga spåren, när ledningarna har flyttats. Och år 2029 är spårvägen färdigbyggd och klar att användas. Då kommer den att passera arbetsplatser, bostadsområden och andra viktiga platser på sin väg till och från Bergsbrunna, över Fyrisån och in till centrala Uppsala.

Vägarbeten inför kommande spårvägsbygge

Så blir spårvägen en del av staden