Nu söker vi dina idéer för ett bättre klimat

Om sex år ska Uppsala vara klimatneutralt och 2050 ska kommunen vara klimatpositiv. Nu tar kommunen invånarna till hjälp för att nå dit, genom det nya initiativet ”Min hållbarhetsidé”.

En hand håller i en energisnål tänd glödlampa. Det är grönskande natur i bakgrunden.
Har du en bra hållbarhetsidé? Foto: Johner

Uppsala kommun har högt ställda klimatmål. En förutsättning för att lyckas nå dessa är att alla engagerar sig – att vi gör det tillsammans. Nu testar vi ett nytt grepp för att hitta fler idéer för ett mer hållbart Uppsala och här spelar du som invånare huvudrollen!

Gatu- och samhällsmiljönämnden har avsatt en miljon kronor för ”Min hållbarhetsidé”, där vem som helst kan lämna in sina idéer. Fokus ligger på att pröva något som är bra för klimatet på kommunens allmänna platser, till exempel gator och torg, parker, friluftsområden eller bad. Det kan också handla om något som underlättar klimatsmarta beteenden, exempelvis hållbara resvanor.

De här kraven ska idén uppfylla

• Idén ska handla om något som är bra för klimatet.
  • Idén ska handla om hur vi utformar eller använder allmän plats – till exempel gator, torg, parker, friluftsområden eller friluftsbad.
  • Idén ska komma många till del och får inte gynna någon enskild person eller grupp direkt.
  • Idén ska även bidra med något som inte redan gjorts eller görs i kommunen.
  • Idén ska göra riktig skillnad i klimatomställningen.

Det är fritt fram att lämna in fler idéer.

Du kan delta i arbetet

Den som vill är välkommen att vara med i genomförandet eller utvärderingen av idén, men det är inget krav. Den som kommit med idén får inte någon ekonomisk ersättning, men för den som är med och genomför idén kan ersättning för vissa omkostnader ges.

Till hösten startar också ett samarbete med Katedralskolan så att gymnasieeleverna som läser hållbar stadsutveckling får möjlighet att delta med sina klimatidéer.

Lämna ditt bidrag här

Insamlingen av idéer stänger den 1 september 2024. Därefter väljer gatu- och samhällsmiljönämnden ut de idéer som ska prövas. I slutet av året sker en samlad utvärdering av projektet och då fattas beslut om nästa steg.

Läs mer och lämna ditt bidrag