Just nu har vi problem med att visa upp lediga jobb på webbplatsen. Vi hänvisar till Platsbanken på Arbetsförmedlingens webbplats. Lediga jobb på Platsbanken

Stäng

Nu startar Krogar mot knark i Uppsala

Arbetet mot droger i krog- och nöjesmiljöer i Uppsala intensifieras nu via metoden Krogar mot knark. Metoden är ännu ett led i arbetet med ett tryggt och säkert Uppsala.

Krögare, serveringsansvariga, ordningsvakter och andra nyckelaktörer inom branschen deltog gemensamt i en utbildning i början av oktober för att sätta ramarna för arbetet samt lära sig mer om att upptäcka drogbruk i nöjesmiljöerna.

– Krogmiljön ska inte vara en handelsplats för narkotika. Kraftig berusning har en stark koppling till våldsbrott och annan kriminalitet, och narkotikapåverkade besökare skapar en otrygg miljö för både gäster och krogpersonal. Vi behöver göra mer för att minska förekomsten av narkotika i krogmiljön. Ingen kan göra det här själv utan nu agerar vi med gemensamma krafter mot knarket, säger Lisa Sannervik, kommunpolis Uppsala, Polismyndigheten.

Under våren har Polismyndigheten, Uppsala kommun, Länsstyrelsen i Uppsala län samt representanter från krogbranschen i Uppsala träffats för att prata om det förebyggande arbetet mot narkotika i nöjesmiljöerna och arbetssättet Krogar mot knark. Detta har utmynnat i ett första utbildningstillfälle för branschen i Uppsala, där 40 deltagare från 25 olika serveringsställen deltog, både från krogar och nationer.

– Vi är mycket glada över att sätta igång med den första utbildningen i Krogar mot knark här i Uppsala tillsammans med lokalpolisområde Uppsala/Knivsta och Länsstyrelsen i Uppsala län. Vi arbetar för en trygg krogmiljö för både besökare och personal, säger Vilma Bouveng, säkerhetssamordnare, Uppsala kommun.

Krogar mot knark är en beprövad metod som bygger på samverkan, utbildning och effektiv tillsyn. Den initierades 2001 efter påtryckningar av krogbranschen och polisen som såg det alltmer växande narkotikaproblemet i nöjesmiljöerna. Visionen är att bransch och myndigheter tillsammans skapar en trygg och säker krogmiljö fri från narkotika.

– Länsstyrelsen stöttar flera parallella spår i det narkotikaförebyggande arbetet. När det gäller krogmiljön har länsstyrelsen i nära samverkan med några av länets kommuner och polisen gjort en fördjupad kartläggning som visar att krogpersonalen ser en ökning av användandet av narkotika. Utbildningen Krogar mot knark är ännu ett steg framåt utifrån detta, säger Anton Fahlgren, brottsförebyggande samordnare, Länsstyrelsen i Uppsala län.

Kartläggningen Narkotikasituationen på krogen i sju län

Under år 2022 har en kartläggning genomförts i Uppsala kommun, som en del i ett större projekt. Kartläggningen utfördes av STAD, bland annat på uppdrag av Länsstyrelsen i Uppsala län. Syftet var att undersöka hur krogpersonal, ordningsvakter, poliser och kommunala handläggare uppfattar situationen och vilka förutsättningar som finns för att utveckla det förebyggande arbetet.

I Uppsala län visar de 40 svaren från enkäten med krogpersonal följande:

• 42,5% av de tillfrågade tycker att det är mer narkotika på krogarna idag, i jämförelse med för 5 år sedan.
  • 81% som uppger att de sett narkotikapåverkade gäster under senaste halvåret.
  • 26% av den tillfrågade krogpersonalen under det senaste året, sett någon ta narkotika på krogen i den stad/ort där man arbetar.