I förra veckan tog kommunstyrelsen beslut om att gå vidare i upphandlingen för spårväg i Uppsala. Kommunen har hittat ett antal leverantörer som är kvalificerade och möter kravprofilen. Leverantören ska bland annat ha god samarbetsförmåga, hålla tidsplanen och framför allt ha mycket erfarenhet av att genomföra stora, komplexa infrastrukturprojekt i urbana miljöer. De som kvalificerat sig har nu möjlighet att lämna konkreta anbud. Projektet har fått intresse från flera internationella aktörer.
– Nu går vi ut och upphandlar den aktör som ska få bygga Uppsala spårväg. Med en kapacitetssäkrad kollektivtrafik kommer vi bygga ett Uppsala med smidigare kommunikationer som skapar jobbtillfällen för hela regionen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Det är glädjande att vi nu tar nästa steg för en hållbar och pålitlig kollektivtrafik samtidigt som vi säkerställer Uppsalas tillväxt och framtida utveckling. Vårt mål är att vara en attraktiv kommun att bo, studera och leva i – så även i framtiden, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd.
Vinnaren meddelas under hösten
Upphandlingen gäller för totalentreprenad i samverkan och är värd runt fem miljarder. Den innefattar spår, vägar och kontaktledningar och en bro över Fyrisån. Upphandlingen pågår och omfattas därför av sekretess. Kommunen planerar att kunna meddela vilken leverantör som vunnit under hösten 2024. Därefter påbörjas det intensiva arbetet med att få spårvägen på plats till 2029.
– Det är otroligt viktigt för oss att hitta en stabil, trygg leverantör som kan ta sig an det här komplexa projektet. De leverantörer som får lämna anbud kommer alla arbeta hårt för att få genomföra ett av Sveriges största byggprojekt just nu, så det är höga krav, säger Mario Rivera, huvudprojektledare för spårvägen på Uppsala kommun.
Om Uppsala spårväg
Uppsala är en av Europas mest expansiva regioner och beräknas ha 330 000 invånare år 2050. Den eldrivna spårvägen byggs för att minska trängseln på gatorna och möjliggöra att staden kan fortsätta växa hållbart. En spårvagn kan rymma lika många resenärer som tre stadsbussar och kommer bidra till bekväm, snabb och hållbar transport genom den växande staden.
Spårvägssträckan blir totalt 17 kilometer lång och får 22 hållplatser. Ändhållplatser blir Uppsala C och den nya järnvägsstation som ska byggas i södra Uppsala. En spårvägslinje kommer passera stadsdelarna Gottsunda och Rosendal medan den andra grenen kommer gå via Ulleråker.
För mer information
- Erik Pelling, (S), Kommunstyrelsens ordförande
- Telefon: 018-727 13 18
- E-post: erik.pelling@uppsala.se
- Mario Rivera, Huvudprojektledare Uppsala spårväg
- Telefon: 018-727 46 58
- E-post: mario.rivera@uppsala.se
- Jon Egerlid,
- Telefon: 018-727 22 00
- E-post: jon.egerlid@uppsala.se