2024 års Gösta Knutsson och Ateljéstipendiater utsedda

Musikpedagogen och artisten Peter Ekengren får Uppsala kommuns stipendium till Gösta Knutssons minne 2024 och konstnären Nicole Khadivi får Uppsala kommuns stipendium till nyutexaminerad bildkonstnär 2024–2025.

Peter Ekengren, 2024 års Gösta Knutsson-stipendiat
2024 års Gösta Knutsson-stipendiat Peter Ekengren.

Peter Ekengren får Uppsala kommuns stipendium till Gösta Knutssons minne om 30 000 kronor för sina genuina insatser med arbetet för barn och unga. Med god människokännedom och lyhörd vägledning välkomnar han ungdomar in i musikens värld med nyfikenhet och engagemang utan att göra något väsen av sig själv eller sitt eget arbete.

Peter Ekengren arbetar som musikpedagog i Gottsundakyrkan och leder ungdomskören Beyond och gospelkören Abundant Joy. Peter är även aktivitetsledare i Allaktivitetshuset i Gottsunda och arbetar där med ungdomar i husets musikstudio. Barn- och ungdomar sjunger, rappar och producerar sin egen musik med hjälp av Peter.

Peter är sedan länge en känd musikerprofil från Uppsala, han har lett Afrokören under cirka 20 år, sjunger i Liondub – reggaebandet som bland annat tolkar Cornelis Vreeswijk och är sångare i soul och funkbanden LoungeClub och Beat Bakery.

Stipendiet till nyutexaminerad bildkonstnär

Konstnären Nicole Khadivi får Uppsala kommuns stipendium till nyutexaminerade bildkonstnärer 2024–2025. Stipendiet består av en möjlighet att få ställa ut på Uppsala konstmuseum och kostnadsfri tillgång till en ateljé under ett år vid Ateljéföreningen Hospitalets lokaler i Ulleråker.

Nicole Khadivi är bosatt i Stockholm och går sista terminen på master-programmet i fri konst på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon har genom sina arbetsprover visat på goda konstnärliga färdigheter och för att vara i början av sitt konstnärskap är hon mycket gedigen. Nicole Khadivi har deltagit i flera kvalificerade utställningssammanhang, exempelvis Marabouparken, Art Lab Gnesta, Accelerator och även i Tyskland och på Irland.

En stipendievistelse i Hospitalet ser Nicole Khadivi som en möjlighet att få arbeta vidare med påbörjade projekt och kunna föra dialog kring dessa med andra konstnärer i Hospitalet. Hon ser också Uppsala konstmuseum som en särskilt intressant plats att ställa ut verk som handlar om minnen och tid på och låta dessa flätas samman med slottets rika berättelse genom århundrandena.

Kulturnämnden beslutade om stipendierna 22 maj 2024.