Nytt näringslivsprogram för Uppsala kommun

Igår antog kommunfullmäktige ett nytt näringslivsprogram som anger strategin för hur näringslivet ska fortsätta att växa hållbart och vara en drivande kraft inom Uppsala-Stockholmsregionen.

Vy över Uppsala
Vy över Uppsala. Foto: Niklas Lundengård

Många och bra dialoger i olika forum tillsammans med näringslivet ligger till grund för programmet som har sex prioriterade målområden:

• attraktionskraft

• kompetensförsörjning

• innovations- och tillväxtkraft

• företagsservice

• markberedskap och infrastruktur

• upphandling

– Genom det nya näringslivsprogrammet ökar vi Uppsala kommuns engagemang för näringslivet och kan genomföra åtgärder som stödjer våra företagare att nå sin fulla potential och skapa fler arbetstillfällen, säger kommunstyrelsens ordförande, Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Näringslivsrådet har under mer än ett år jobbat med att ta fram ett nytt näringslivsprogram och en ny handlingsplan. Den är mycket förankrad inom näringsliv och våra universitet. Bågen är spänd och de mätbara målsättningarna ambitiösa. Nu växlar vi upp arbetet för att nå de ambitiösa målen till år 2027. Tillsammans kan vi lyckas, säger Stefan Hanna, ordförande näringslivsrådet, Uppsala kommun.

Ta del av det nya näringslivsprogrammet.

För mer information